lördag 16 december 2023

Melodikrysset vecka 50 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Också idag sitter jag hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en väldigt lång morgonpromenad med Hugo. Som vanligt gick han och lade sig bredvid min fru och Alexi direkt när vi kom hem. Även Bucky följer sina traditioner vilket betyder att han ligger i sin korg bredvid mig.

Min arbetsvecka har inneburit att jag genomfört några saker för sista gången. Jag har bland annat haft min sista julandakt för förtroendevalda i Järfälla församling innan årets julbord och lett mitt sista julkorum för personalen på Hemvärnets stridsskola i Vellinge.

Jag har även deltagit i mitt sista möte med prosten och kontraktets kyrkoherdar med efterföljande julbord på Edsbacka krog.

Utöver detta har jag deltagit i ett möte med Ekonomiutskottet och lett en högmässa.

På min fritid har jag och några kompisar varit på ett microbryggeri för att dricka årets julöl. Jag har också bjudit en av de kyrkoherdar jag är mentor för på julbord. Dessutom har jag fortsatt förbereda min flytt till Köpenhamn.

Självklart har jag som vanligt tagit många promenader med och utan Hugo samt varit på sjukgymnastik.

Det vackra och kalla vintervädret i Järfälla har idag övergått i töväder. Just nu är det 2 plusgrader och molnigt. Jag hoppas att det ligger kvar snö till julafton.

Så här ser mitt förslag till lösning ut detta julkryss:

L 1: Idag inleds krysset med Babben Larsson och "Det är jul igen".

V 1 och V 12: Jag tror att det är Bing Crosby och "Andrew sisters" (A-S) som sjunger "Santa Claus is coming to town".

V 7: "Tomten jag vill ha en riktig jul" framförs av "Busungarna".

L 2: Det är Nils "Nisse" Landgren som sjunger och spelar "Last Christmas".

L 4: Chris Rea sjunger "Driving home for Christmas". Jag tror att det är han själv som är upphovsman.

V 3 och L 13: Vi får höra "Tänd ett ljus" av "Triad". Det är Sanna Nielsen, Shirley Clamp och Sonja Aldén som sjunger denna version.

L 5: Agnetha Fältskog och dottern Linda sjunger "Mössens julafton".

V 9 och V 11: "Ainbusk" och Håkan Hemlin sjunger "En julsaga" som i original heter "Fairytal of New York". Jag skrive NY på V 9 och saga på V 11.

L 14: Psalm 113, "Det är en ros utsprungen" framförs i en instrumental version av Ingmar Nordströms orkester. En av de vackraste julpsalmerna enligt mig.

V 16: "White Christmas" framförs av Doris Day. En fantastisk sångerska och skådespelerska.

L 8: Mauro Scocco sjunger sin fina sång "Änglar i snön".

L 10 och V 15: Yoko Ono och John Lennon sjunger sin otroligt fina julsång, "Happy Xmas".

L 6: Vi går i mål med "We wish you a merry Christmas" i en instrumental version. Jag skriver in önskar på L 6.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var en hel del nya melodier jämfört med Eldemans julkryss vilket var väldigt roligt.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag går ner till den lokala puben för att spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Han ger de förtryckta deras rätt,
han ger de svältande bröd.
Herren befriar de fångna,
Herren öppnar blinda ögon,
Herren rätar krökta ryggar,
Herren älskar de trogna,
Herren ger främlingar skydd,
stöder faderlösa och änkor
men korsar de ondas planer."
ur Psaltaren 146

98 kommentarer:

  1. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet. Just nu är vi i Hjärtum och njuter av lugnet i skogen.

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare. Idag har vi +1 i Nås efter att i går kväll haft -11 som avslutning på en lång köldperiod. Jag förstår att det är mycket som skall avslutas nu när du skall dra iväg söderut efter så många år i Järfälla och antar att det är med lite blandade känslor. I dag skall Else-Britt och jag på Julkonsert i Dala-Järna och i morgon blir det högmässa för mig i Äppelbo kyrka om väglaget tillåter. Jag har börjat julpynta lite hemma, även om inte Else-Britt kan komma hem i jul. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin 3:e Advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och tack detsamma.

      Ja, efter 23,5 år är det verkligen dubbla känslor även om glädje och förväntan är de starkaste. Jag ser verkligen fram emot att få tjänstgöra i Köpenhamn min sista yrkesverksamma år.

      Jag önskar er en fin julkonsert och dig en givande högmässa om du kommer iväg.

      Hälsa Else-Brit.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn, där det också är tö. Efter en skön vecka på Gran Canaria, kom vi i söndags hem till ett mycket vackert vinterlandskap. Men den mesta snön har nu töat bort tyvärr.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla ni som löser krysset. Vädrets makter rår vi inte på! Idag är det plusgrader och halt säjer de som varit ute. Ta det lugnt och var rädda om er. Vill samtidigt önska alla en God Jul och ett Gott Nytt År må 2024 bli som vi vill ha det Vackert och lugnt. Hälsar KME

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra! 6 +grader i skövde idag! Snön tinar bort lite. Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  6. God morgon från ett mulet Skepplanda

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Här är det blidväder och kring 0 grader i Lockne. Ska vara kyrkvärd på dop idag och Luciagudstjänst imorgon. Önskar dig en trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Hoppas att dopgudstjänsten och luciagudstjänsten blir både fina och meningsfulla.

      Radera
  8. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! Lycka till idag! /hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister och alla lösare! Idag är det julklappsbridge i Örebro! Lycka till med lösandet! Jarl o Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med julbridgen.

      Radera
  10. Hej Krister från ett vitt Lule,allt ok häruppe, läste att du ska flytta till Köpenhamn, grattis, kan säkert bli jättebra.Men du kommer tillbaka till Sverige efter din tjänst i Köpenhamn? Hälsa alla o Hugo. Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fellini.

      Vi har inte bestämt var vi ska tillbringa våra sista år. Sannolikt blir det i Järfälla eller i södra Sverige eftersom Danmark är så pass dyrt.

      Radera
  11. L1 Babben Larsson/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. God morgon Krister-
    Nu är vi beredda på ett nytt kryss.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  13. God förmiddag Krister och alla kryssare från ett grått Gistad!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  14. Önskar dig en trevlig jul vecka. Här i Kristianstad är det grönt och 6 grader varmt. Hoppas att snö hinner till jul.

    SvaraRadera
  15. L2 Nisse Landgren/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. L4 Ria Chris/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. Svar
    1. Sonja
      Sanna
      Shirley

      Radera
    2. basisten och producenten Lasse Lindbom, gitarristen Janne Bark och Niklas Strömstedt som spelade piano.[

      Radera
  18. V3 Triad, L13 SSS
    Birgitta

    SvaraRadera
  19. V3 Triad, L13 SSS Sonja shirley Sanna/Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Svar
    1. Tack för att du skrivet hela namnet !!

      Radera
  21. V15 Lennon John/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. L 10 Ono Yoko/LIsbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg och trevlig 3:dje advent
    På återseende

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Lite klurigt idag. Önskar alla en trevlig tredje advent!

    SvaraRadera
  25. Vad är svaret på L 5 ?

    SvaraRadera
  26. Vad är svaret på L 5 ?

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Och jag säger som sista svaret Jag ÖNSKAR alla en fin tredje advent.

    SvaraRadera
  28. Tack för idag!
    En av de lättaste kryssen!!
    Det varnas för 1 meter snö, så man måste vara beredd på att arbeta i eftermiddag.
    God fortsättning på helgen
    Christina och Kjell I Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Ja, det var väldigt enkelt men det var mycket ny musik jämfört med de tidigare julkryssen.

      Skotta lugnt.

      Radera
  29. Tack för idag! Önskar Krister med familj o djur o alla kryssare en trevlig helg o tredje advent/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera