lördag 9 december 2023

Melodikrysset vecka 49 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo och en härlig frukost sitter jag åter vid köksbordet, hemma i Jakobsberg, för att försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Direkt när vi kom hem gick Hugo som vanligt och lade sig bredvid min fru  och Alexi. Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

Efter en härlig långhelg i Köpenhamn har jag haft en ganska lugn arbetsvecka som innehållit mitt sista sammanträde med Kyrkorådet, ett möte med Personalutskottet och årets sista möte med styrgruppen för kommunens POSOM-grupp.

Jag har också spelat in den andakt som publiceras på nyårsafton, haft samtal inför en kommande begravningsgudstjänst och deltagit i ett Teams-möte med stiftskansliet med anledning av cyberattacken mot Svenska kyrkans nätverk och datasystem.

Sist men inte minst har jag träffat en av de kyrkoherdar jag är mentor för, haft några enskilda samtal, varit på julbord med alla medarbetare och lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag varit på avslutning med POSOM-gruppen. Vi genomförde ett escape-room innan vi åt en fantastisk middag på en väldigt trevlig restaurang. Jag har också träffat min sista militära chef och den kompis som jag träffat ett flertal gånger om året de senaste 20 åren. Vi träffades på samma ställe som alltid och vi åt samma maträtt som vi brukar.

Självklart har jag också tagit många och långa promenader med och utan Hugo samt varit på sjukgymnastik.

Det kalla vintervädret som vi haft den senaste veckan fortsätter men det har blivit betydligt mildare. Snön ligger fortfarande decimeterdjup. Just nu ligger temperaturen kring nollan och det är molnigt. Under morgonen har det fallit lite snö. 

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 9 och V 3: Dagens kryss inleds med "Humlans flykt".

L 4: Vi får lyssna till "Växeln hallå" med Janne Lucas Persson ur melodifestivalen 1980. Den är komponerad av Lasse Holm med text av Gert Lengstrand.

L 2: Gruppen som framför sin "Enter sandman" heter "Metallica". Även om det inte är min favoritgenre så har jag hört denna låt tidigare.

V 6 och V 8: I en instrumental version spelas "Tänk om jag hade en liten apa".

V 15: Melodin som "Kaoma" framför heter "Lambada".

V 12 och L 5: Monica Törnell sjunger Ted Ströms vackra sång "Vintersaga". Även Jerry Williams har sjungit in denna berörande sång.

L 9: Jag tror att det är Alf Hambe som sjunger sin fina visa "Kajsas udde".

L 6 och L 14: Hiten som spelas med "Coldplay" har titeln "Viva la vida".

V 7: "The shoop shoop song" framförs av en av de största i modern tid. Förutom att Cher sjunger otroligt bra så är hon en ganska duktig skådespelerska.

V 11: Originalet heter "Tell Laura I love her" och skrevs av Ray Peterson. Här fick vi höra den i en svensk version. Jag vet inte vem som sjunger, men enligt Anna Charlotta var det Carli Tornehave.

V 13: Det är Maurice Ravel som komponerat "Bolero". Den blev känd genom filmen "Blåst på konfekten" med bland annat Dudley Moore och Bo Derek.

L 10 och L 1: Vi går i mål med "När vi rör varann" i en engelsk version med Carola.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bra musik men innehöll inga större klurigheteter.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag går ner till den lokala puben för att spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herren förkunnar välgång för sitt folk
 och sina trogna och för de redbara.
De som fruktar honom har nära till hans hjälp,
hans härlighet bor i vårt land."
ur Psaltaren 85

82 kommentarer:

  1. Gomorron Krister från ett vitt vitt vitt lule, länge sedan vi hade så mycket snö som nu, hört att ni också har det därnere. Nåja, det hör ju till på vintern. Mycket ljusare ute.Annars är det bara bra här uppe.. Ha de så gott därnere i södern. Hälsa alla o Hugo. Nu kör vi ett felfritt melodikryss, hoppas jag. Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Hugo hälsar till dig där uppe i norr.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare. I dag har vi -1 och lätt snöfall i Nås, så det blir till att ta fram snökaran och skotta undan det som kommit i natt innan det blir + grader. Det hjälper till att hålla formen i alla fall även om jag måste ta det lugnt med paus då och då. Mitt eget tllfrisknande fortskrider och jag börjar få smakerna tillbaka. Skönt att höra att Du är tillbaka på jobbet och att Du hinner med motion med Hugo. Jag hoppas att allt är väl med övriga familjen och önskar alla inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin 2 Advent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Skotta lugnt. Skönt att smaken är på väg tillbaka.

      Trevlig helg och hälsa Else-Britt.

      Radera
  3. God Morgon från ett snöigt Skepplanda

    SvaraRadera
  4. Godmorgon från ett m🌥️lnigt Piteå med -7° i luften.
    Igår hade vi vänner på middag. Kyckling tacos, blev väldigt lyckat.
    Det är väldigt gott, särskilt med min egen kryddblandning som består utan spiskummin... Som gärna tar över...
    Idag ska maken möta, en annan Fabrik i en bowlingturnering, med mat och dryck efteråt.
    Så jag får dinera själv i afton 😊
    Tänker även pyssla på lite, i sonens lägga.
    God helg önskar jag eder alla 🎄
    Hejsvejs från mig
    Annica 🌻

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Hoppas att det går bra för maken i bowlingturneringen.

      Önskar dig detsamma.

      Radera
  5. God morgon! Hälsningar från ett mulet Lilla Edet med en plusgrad. Även här ligger snön kvar.

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister
    Vi sitter och äter frukost för att få ork att lösa dagens "svåra " kryss. Efter krysset blir det snösvängen!
    Lycka till Christina och Kjell I Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Även jag hoppas på ett klurigt kryss.

      Skotta lugnt.

      Radera
  7. God morgon Krister och alla melodikryssare från ett vintrigt Gistad!

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! Lycka till idag! /Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  9. God morgon från Åtvid ALLA!

    SvaraRadera
  10. Humlans flykt. Fellini

    SvaraRadera
  11. God morgon från Anette i Sundsvall Önskar er en fin lördag!




    SvaraRadera
  12. L4 Janne-Lukas/Lisbeth

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister och alla lösare! Tisdag-onsdag den här veckan spelade vi bridge på Ålandsfärjan! På torsdag tog vi oss till Göteborg där vi kommer att stanna tills i morgon! Diverse släktbesök och lite bridge men huvudattraktionen är tre matcher i handbolls-VM för damer i Scandinavium! Den sista matchen i kväll blir Sverige-Ungern! Det skall bli spännande! Ni får titta efter oss på läktaren! Lycka till med kryssandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Önskar er en riktigt fin helg i Göteborg.

      Radera
  14. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Försov mig I dag!

    SvaraRadera
  15. V15 Lambada/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Monica törnell. Fellini

    SvaraRadera
  17. Monica Törnell/Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Tell Laura. Fellini

    SvaraRadera
  19. V13 Ravel
    /Birgitta

    SvaraRadera
  20. L10 och L1 När vi
    /Birgitta

    SvaraRadera
  21. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg och en mysig andra advent
    På återseende

    SvaraRadera
  22. Tack för idag. Önskar alla en trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  23. Tack för idag, trevlig helg!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  24. Tack för i dag. Trevlig 2 Advent

    SvaraRadera
  25. Nu är det klart!
    Ganska lätt som vanligt!!
    Ska ut till den väntande snön!!
    Önskar dig en fortsatt skön helg.
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Skotta lugnt.

      Radera
  26. Tack för idag! Trevlig 2 advent önskar jag Krister med familj o djur o alla kryssare/hälsning Lisbeth

    SvaraRadera