lördag 30 december 2023

Melodikrysset vecka 52 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo följt av en mättande frukost sitter jag åter framför datorn hemma vid köksbordet i Jakobsberg, för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Hugo gick som vanligt och lade sig bredvid min fru och Alexi, direkt då vi kom hem. Bucky är också sin vana trogen och ligger i sin korg här bredvid mig.

Sedan vi hördes förra veckan har jag endast varit i tjänst på julafton då jag ledde midnattsmässan och på annandag jul då jag ledde en ekumenisk högmässa. I övrigt har tagit ut några av mina sparade semesterdagar.

På min fritid har jag som vanligt tagit många och långa promenader med och utan Hugo samt varit på sjukgymnastik. Jag har även hunnit med att spela några partier biljard på den lokala puben. I torsdags kväll träffade jag en tidigare kollega för att tillsammans äta middag på en restaurang nere i centrum. Vi har  träffats den sista torsdagen i varje månad sedan hon gick i pension.

Självklart har vi även firat jul. På julafton arbetade jag och min fru, men på juldagen firade vi med barnen och deras respektive. Med var också mitt bonusbarnbarn och äldsta dotterns hund. Som vanligt åt vi dansk fläskstek med potatis, brun sås och rödkål.

Den senaste veckan har vi fått uppleva ett mycket omväxlande väder med regn, blåst och snöfall. Vi har haft allt mellan några plusgrader ner till flera minusgrader. Just nu är det molnigt, nollgradigt och det är isgata överallt. Detta har gjort att jag plockat fram mina icebugs. Det är inte så snyggt med oranga joggingskor med det känns väldigt trygg under mina promenader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut på årets sista kryss:

V 1: Vi inleder dagens kryss med "The Beatles" och "Rock and roll music".

V 9 och L 1: Det är Ulla Billquist som sjunger "Nyårshälsning".

V 5: Denna tyska sång ska säkert illustrera musikstilen "Euro disco".

V 6: Det vi får höra är "Linus på linjen" som pratar på något som liknar italienska.

L 2: Anna Ternheim sjunger "Minns det som i går".

V 3: "Nu" framförs av Oscar Zia.

L 3: Musiken är hämtad från den fantastiska filmen "Zorba".

L 4: Gruppen som sjöng "Never let it go" i melodifestivalen 2002, kallade sig "Afro-dite" och bestod av Gladys del Pilar, Blossom Taiton och Kayo.

V 11: Musiken kommer från filmen "Den onde, den gode och den fule".

V 7 och L 8: Artisten som sjöng "Power to all our friends" i ESC 1973 heter Cliff Richard. En sång som jag gärna lyssnade på hemma hos min skolkompis på hennes lilla skivspelare. Självklart har jag den på min Spotify-lista.

V 10: Gruppen som framför "Livin´thing" kallade sig "Electric Light Orchestra" (ELO)

V 12: Taylor Swift sjunger sin "New year´s day". Hennes musik var med i tv-programmet "På spåret" i går kväll och jag hörde henne på "Ring så spelar vi" under morgonen.

L 7: Vi går i mål med "Underbart är kort" som är komponerad av Povel Ramel.

Därmed var det sista krysset för 2023 avklarat. Det var både omväxlande och bra musik.

Nu ska jag ta en kort promenad med Hugo innan jag ska gå ner på den lokala puben och spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en trevlig helg och ett riktigt gott nytt år!

"Jag ser upp mot bergen:
varifrån ska jag få hjälp?
Hjälpen kommer från Herren,
som har gjort himmel och jord.
Han låter inte din fot slinta,
han vakar ständigt över dina steg."
ur Psaltaren 121

94 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Här I Gällersta har vi också haft en väldigt omväxlande väderlek med snö, isbanor och slask som nu frusit till en ny isgata! Idag stannar vi nog inne på grund av detta! Veckan före jul gjorde jag mitt sista besök hos min fysio för foten! Han går i pension nu men jag skall fortsätta på gymmet och hålla kroppen igång! Vi hade en underbar jul på Stjärnholms stiftsgård! Det skall vi göra om! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Vad fint att ni hade det bra på Stjärnholm. Jag varit där många gånger men aldrig över julen.

      Jag har gått på sjukgymnastik 2 gånger i veckan under nästan 10 månader men är inte helt återställd i musklerna.

      Önskar er en fin helg i halkan.

      Radera
  2. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett disigt Nynäshamn. Den fina snön har nu ännu en gång smält bort.
    På julafton hos sonen i Saltsjö-Boo hade vi en fantastiskt solig vinterdag med vit fin snö och -8 grader. När vi kom hem vid 20-tiden var det 0-frasigt och regn.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Vi är också inne på vårt andra snötäcke.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssare! Trevligt att höra att du har kunna njuta av helgen för en gångs skull genom att ta ut några semesterdagar. Skönt att du inte bara varit stilla utan använt tiden även för träning av olika slag. Själv har jag gjort framsteg och i torsdags på kvällsmässan kunde jag t o m sjunga med i psalmerna lite lätt, utan att få hostattacker, vilket känns bra. Kanske det kan blir körsång om några veckor igen. I dag på morgonen har jag skottat snö som kommit i natt. Vi har -3 och snösvängen har lagt upp stora vallar, så det var tungt att få till infarten till gården och svårt att få undan snön, då det är nästan meterhöga hårda vallar på sidorna av gatan. Det blev en nyttig träning. I morgon skall jag fira nyår med Else-Britt på hennes boende, då hon inte kommer ur rullstolen och det blir enklast att lösa på detta sätt. Nu sitter jag beredd att lösa krysset och önskar Dig och hela familjen inkl Hugo, Bucky och Alexi en fin nyårshelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Skönt att du är på bättringsvägen. Hoppas att du snart kan börja sjunga i kören igen.

      Ta det lugnt med skottandet så att du inte överanstränger dig. Att skotta snö är som en hård träning på gymmet.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
    2. Ingen fara, Krister. Jag har en snösläde (snökara säger vi i Nås) så det blir inga tunga lyft och jag sparar ryggen. Dessutom blir det en portion av produkterna efter varje pass, som hjälper till att hålla träningsvärken borta. Tack för Din omtanke.

      Radera
    3. Vad skönt att du har bra redskap.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! Lycka till med kryssandet idag! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  6. God fortsättning och så förstås Ett Gott Nytt År. Önskar dig Krister och alla andra x;are ett fint och skönt 2024. Snön vräker ner här i Nyköping. Så vad händer med vår jord. Plus minus regn snö ishalka. Ta det lugnt i trafiken och även om du ska ut och gå. Ha det bäst hälsar KME

    SvaraRadera
  7. God fortsättning och så förstås Ett Gott Nytt År. Önskar dig Krister och alla andra!
    AP61

    SvaraRadera
  8. God fortsättning 🎄
    Idag är jag så trött, efter allt julfirande, att jag behöver ladda batterierna tills kalaset i morgon. Det är så trevligt, men det kostar på...
    Önskar er alla, ett gott slut och en god början på 2024

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister,
    Hoppas det blir ett intressant kryss med klurigheter.
    Christina och Kjell I Dorotea,

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Jag instämmer, som vanligt, i er förväntan.

      Radera
  10. God morgon Krister och alla krysslösare. Önskar er alla ett gott nytt år. /Ulla

    SvaraRadera
  11. V9 ULLA
    L1 BILLQUIST

    SvaraRadera
  12. Är detta Eurodance? Så ”EURO” 🤓

    SvaraRadera
  13. Tror v5 ska vara etno. Visst sa hon något om icke-engelskspråkiga? I euro är även engelskspråkiga med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag funderar fortfarande. Fast etno har ju sin grund i folkgrupper som samer t ex

      Radera
    2. Tror att ethno stavas med fem bokstäver.

      Radera
    3. Jag tror att det kan stavas ETNO också/ Ulrica

      Radera
  14. Glöm inte kryssadressen

    SvaraRadera
  15. L4 Afrodite/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. Afrodite!
    Har just fått igång bloggen!!

    SvaraRadera
  17. Den onde den gode den fule

    SvaraRadera
  18. V7 Rickard, L8 Cliff/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. V 10: E L O (Electric Light Orchestra)

    SvaraRadera
  20. Till Krister: Cliff Richard deltog 1973 med sin låt på L7 / V 8, inget annat år....

    SvaraRadera
  21. V 5: Det är euro. Googlar man så kommer det upp på flera ställen

    SvaraRadera
  22. L7 Ramel Povel/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Tack för idag! Önskar alla ett Gott Nytt år!

    SvaraRadera
  24. Jag vill passa på att önska all ett Gott Nyttår

    SvaraRadera
  25. tack för dagens kryssande.
    Lite svårt idag eftersom jag fick koncentrera mig på att komma in med min profil i bloggen.
    Önskar dig ett gott slut och ett gott nytt år!
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  26. Tack för idag.
    Nyårsafton ska vi fira tillsammans med goda vänner här i Nynäshamn.
    Jag önskar alla ett Gott Nytt År 2024!

    SvaraRadera
  27. Jag vill önska Krister med familj o djur o alla kryssare Ett Gott Slut och Ett Gott Nytt År/hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera