lördag 6 januari 2024

Melodikrysset vecka 1 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Min vana trogen sitter jag hemma vid köksbordet för att försöka lösa årets första melodikryss tillsammans med er. Min morgon började, som vanligt, med en lång promenad tillsammans med Hugo innan jag åt frukost.

Nu ligger Hugo i vår säng tillsammans med Bucky. Alexi har lagt sig i en av transportburarna.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag varit ledig, vilket betyder att jag endast behövt svara i telefon och på mejl. Jag passerade också kontoret för att skriva under några papper när jag ändå skulle ner till centrum för att hämta ett paket.

I övrigt har jag ägnat mina tjänstgöringsfria dagar till promenader med och utan Hugo. Dessutom har jag varit på sjukgymnastik två gånger. Sedan april månad har jag varit hos sjukgymnasten 40 gånger.

I veckan har jag också genomfört två korta joggingpass i väldigt långsamt tempo. I min träningsapp kallar jag det för "lunk".

För att inte få något bakslag med hälsenan, börjar jag otroligt försiktigt. Passen börjas med en promenad i ca 5 minuter följt av lunk i 10-15 minuter och avslutas med en promenad i ytterligare ca 5 minuter.

Jag har även hunnit spela lite biljard nere på den lokala puben mellan alla sportprogram på tv. Slutligen har jag fortsatt med att förbereda min flytt till Köpenhamn genom att kontakta bank, försäkringsbolag och telefonbolag.

I Järfälla har vintern kommit tillbaka. Under veckan har det snöat ymnigt och det har varit rejält kallt. I går hade vi strålande solsken hela dagen. Det ser ut som om vi får se solen till och från även idag. Just nu har vi minus 12 och på himlen syns ett tunt molntäcke.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 12 och V 7: Vi inleder årets första kryss med Lars Winnerbäck och "Psalm i januari".

L 4: "Never gonna give you up" med Rick Astley var populär på Stockholms diskotek i mina yngre år.

L 8: Det måste vara dansen cancan som efterfrågas. Visst var det Offenbachs melodi "Can-can" som spelades?

V 15: Vi får lyssna till "Elisa´s" som framför sin sång "För det här är bara början".

V 6, V 11 och V 2: Ike och Tina Turner framför sin otroligt medryckande sång "Nutbush city limits".

L 13: "It´s raining men" framförs i en svensk version.

V 5: Gruppen som sjunger "Börja om från början" heter "Sven-Ingvars". Både gruppen och denna sång var otroligt populära då jag var liten.

L 10: Gruppen som sjunger "Hasta mi final" kallar sig "Il Divo".

L 5 och V 14: Ur melodifestivalen 2004 får vi höra Siw Malmkvist, Towa Carson och Ann-Louis Hansson sjunga "C´est la vie".

L 3: "Jefferson Airplane" framför "White rabbit". En låt som min storebror brukade lyssna på från sin skivspelare. Jag fick aldrig riktigt grepp om den genren.

L 1 och V 9: "Värd att leva leva fri" hette i original "Born to be alive". Även denna spelades flitigt på diskoteken i början av 80-talet.

L 9: Vi går i mål med Anne Linnet och "Tusind stykker". Den har jag på min Spotify-lista.

Därmed var dagens kryss avklarat. 

Nu ska jag tittade på skidor och skidskytte på tv:n. Mellan loppen ska jag gå en lunchpromenad med Hugo.

Jag tackar er alla för idag och önskar en riktigt god fortsättning på det nya året.

"Han räddar den fattige som ropar, den arme som ingen hjälper.
Han förbarmar sig över de svaga och fattiga, räddar de fattigas liv."
ur Psaltaren 72

108 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt och kallt Nynäshamn. Det är nästan inga moln på himlen och det ligger en tunn is i hamnen. Det blir nog en fin vinterdag idag. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister här är det nästan 20 gr kallt skönt att ha en varm bostad. Hoppas du inte frös allt för mycket på dagens morgonpromenad. Nytt år nya krafter. Alla helger har hittills varit bra. Lite svårt att gå ut pga halkan som vi haft där jag bor. Dåligt skrapat på vissa områden. Men det blir snart varmare och då smälter ju både is och snö. God fortsättning på 2024 hälsar KME

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME.

      Jag har tagit fram min tjocka vinterjacka och min skor med dubbar så jag klarar mig gott i kylan. Det viktigaste är att man inte står still.

      Jag önskar dig detsamma!

      Radera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare och God Fortsättning på det nya året! I dag har vi -25 i Nås och i natt var det nere i -30 och vände, så vi har garanterat myggfritt utomhus. Skönt att se att Du har fullt upp med sociala kontakter och utnyttjar Din ledighet för att sköta om dig själv! Här har vi fått snö nästan varje dag, så snöskottningen har blivit en daglig sysselsättning, Som tur är har vi hela tiden haft minusgrader så det har gått lätt att få undan allt det vita. Nu har vi c:a 40 cm snötäcke och det är ljust och fint. Tyvärr har vi haft isgata på E-16, eftersom Trafikverket saltade i början av veckan, när det var -4 och glömde kolla att prognosen visade på lägre temperaturer längre fram, vilket resulterat i ovanligt många olyckor på en väg som kunde varit torr och fin om man nöjt sig med att ploga. I dag kommer jag att avvika från Melodikrysset för att fira mässa i Nås. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och tack detsamma.

      Jag kör sällan bil längre så jag har inte varit ute på vägarna. Dock har jag förstått att det varit halt runt om i hela Sverige.

      Hoppas att du får en fin och givande mässa i Nås.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  4. Nu du Krister, nu har vi nästan sommar häruppe det är bara 23- nu. Nytt år o stora förväntningar om att det ska lugna ner sig vad det gäller krig o svält. Annars är det bara bra. O som du vet hälsa alla o Hugo också. Nu kör vi Melodikrysset. Fellini

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Jag har varit med om drygt minus 37 grader under en övning i Arvidsjaur i slutet av 1980-talet. Faktum är att jag inte frös särskilt mycket eftersom vi hade bra utrustning.

      Jag har väntar med att plocka fram shorts och sandaler ett par månader till...

      Hälsningar tillbaka till dig i norr från mig och Hugo.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla lösare! Min ena höft har börjat göra lite mer ont igen den senaste perioden! Jag tror att det beror på att jag slarvat med gymträningen under helgveckorna! Den här veckan har jag i alla fall varit på gymmet två gånger och det är ju bra! Vi hade tänkt åka in till stan Örebro idag men med 24 grader kallt så stannar vi nog hemma idag! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Det är inte ovanligt att man får ont i det ben eller den sida som inte var skadat. Tydligen kompenserar vi omedvetet för att undvika smärta mm. Själv haltade jag i mer än ett halvår efter jag blivit av med ortosen. Det gick över när jag började gå med stavar.

      Det låter som en bra idé att stanna hemma. Jag ska endast gå ut med Hugo ett par gånger till. I övrigt blir det sport från soffan.

      Radera
  6. Godmorgon från ett soligt men kallt Skepplanda

    SvaraRadera
  7. God fortsättning på det nya året önskar jag alla kryssare.

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla kryssare

    Solen skiner över Piteå och det har blivit "blida" nu när det stigigt till bara -27° 😀
    Temperaturen har varit ned på -35°

    Tycker det är obehagligt, när det blir så kallt. För vad händer om elen slutar funka?!

    Tacksam för det lilla ♡

    Var på begravning igår, för några bekantas dotter på 24 år. Sonen gick i samma klass.

    Det var den tyngsta begravning jag varit på. Livet är så orättvist.
    Det Anna höll i begravningen,och den blev så innerlig och fin.
    Är helt slut och tom.
    Tacksam för livet 🤍
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Livet är verkligen inte rättvist.

      Vad bra att det blev en fin och innerlig begravning.

      Radera
  9. Hej från Åtvid

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! /Lycka till med kryssandet idag! hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! -12 grad! Burr!

    SvaraRadera
  12. Go morgon Krister och alla andra kryssare -20 i Falun i dag Brrrrrr!!!

    SvaraRadera
  13. V:12 LARS
    V:8 WINNERBÄCK

    SvaraRadera
  14. God morgon Krister

    Vi sitter och väntar på årets första kryss, som vi hoppas blir klurigare än vanligt.
    Vi har riktigt kallt det har varit -30 i en bit härifrån har dom mätt upp -43.
    Så det passar att sitt framför radion.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Vi fortsätter att hoppas på klurigheter...

      Radera
  15. V12 Lars, V7 Winnerbäck, L4 Rick /Lisbeth

    SvaraRadera
  16. God morgon Krister och alla krysslösare. I Lockne är det idag -14 igår var det -30. Löser krysset med sonen idag. Senare ska jag skjutsa honom till tåget. Det blir tomt när han åker.
    /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Det blir det när de åker hem igen...

      Radera
  17. God fortsättning önskar jag er alla 🍀🎶🎈

    SvaraRadera
  18. V6 IKE
    V11 TINA
    V2 TURNER

    SvaraRadera
  19. V11 Tina, V2 Turner/Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Gomorron här i va Värmland har vi -30.1 gr. Då håller vi oss inne:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gomorron till Värmland.

      Ett klokt beslut, låter det som.

      Radera
  21. V5 Sven-Ingvars/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. God fortsättning Krister!
    Trots att vi i Familjen har ägnat oss åt feber förkylning och allmän dålighet så har vi genom lidit helgerna.
    Man var ju tvungen att handla åkte till kvantum kungenskurva där fick man en påminnelse om att man har nått upp i ålder .
    Fick 5% pensionärsrabatt och det känns som om man gick ut grundskolan igår fast jag har arbetat i 51 år i år och planerar att jobba ett tag till.
    Ha en trevlig vecka Familjen hälsar Kirk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Kirk!

      Jag ser fram emot att få rabatter pga min ålder även om jag tänker arbeta 5-6 år till.

      Önskar dig och familjen detsamma. Hälsa.

      Radera
  23. el blir det väl, sjunger på spanska

    SvaraRadera
  24. Mina favoriter Il Divo med original medlemmarna. Saknar Carlos Marin

    SvaraRadera
  25. L5 SiW, V14 Towa/Lisbeth

    SvaraRadera
  26. L1 Be, V9 Alive/Lisbeth

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Önskar alla en riktig trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  29. Det gick ganska bra!
    Önskar dig en fortsatt bra helg.
    Christina och Kjell i Dototea

    SvaraRadera
  30. Vi avslutar med Anne Linnets fina Tusen bitar.
    I veckan har vi firat min Kristers födelsedag. Vårt barnbarn Svea fyllde samma dag, men hon var i Sälen, så vi fick fira henne på telefon. Idag åker de hem och vi hoppas det går bra.
    Tack för idag! Jag önskar alla en god fortsättning på 2024 och en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Hälsa min namne och gratulera.

      Radera
  31. Tack för idag! Trevlig Helg Önskas Krister med familj o djur o alla kryssare/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  32. Har fått samma kryssvar som ni. Jag tycker det är tråkigt när de gör vurpor som ”första ordet i den engelska titeln = ITS”
    It’s är väl inte ETT ord! Men man ska väl kanske inte vara språkpolis… helt onödig energi säger mina barn 🤪
    Fler som håller med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar din uppfattning. Det är två ord IT IS men skrivs samman.

      Några av frågorna handlar mer om att förstå frågeställningen än att ha musikkunskaper.

      Radera
  33. L8 jag tror att det ska vara CANCAN men tycker nog att stycket som spelades mer lät som Champagnegaloppen

    SvaraRadera
  34. Hej Krister,!
    Rpkade få in din sida i morse, för jag ser uruselt nu igen, kanske starren som kommit åter. ska ta mig till en optiker. snarast, läser att du ska flytta till Danmark , har ju slutat med Mel.Xet. så att jag kom in till dig var en slump
    Sitter med förstoringsglas, knappt jag ser då-. Vid Nyår såg jag skapligt. kom så där plötsligt. förra veckan.. Ha det nu så bra, klapp till Hugo och kli till Bucky och Alexi,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Det är korrekt att jag flyttar till Köpenhamn i slutet av februari.

      Hälsa Prinzen och ha det så bra.

      Radera
    2. Tack det ska jag ha.,snart blir det väl ögonop nr 3 . Må så gott.

      Radera