lördag 20 januari 2024

Melodikrysset vecka 3 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Här är allting precis som det brukar vara när jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Det innebär att jag och Hugo tagit en lång morgonpromenad innan han hoppade upp i sängen bredvid min fru och Alexi. Bucky ligger som vanligt i sin korg här bredvid mig.

Jag sitter framför datorn vid köksbordet med en kopp kaffe bredvid mig. Frukosten, bestående av havregrynsgröt och ägg, är uppäten och disken är bortplockad.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag arbetsmässigt haft en väldigt lugn vecka. Min sista dag som kyrkoherde i Järfälla församling närmar sig med stormsteg. Jag har endast två veckor kvar tills jag lämnar över till min efterträdare.

Lika fort närmar sig mitt nya uppdrag som kyrkoherde i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn där jag hälsas välkommen av SKUT´s biskop, Erik Eckerdal, den 25 februari.

Min arbetsvecka har innehållit en hel del administrativa uppgifter, möte med ledningsgruppen och ett studiebesök från en församling från Uppsala stift.

Dessutom har jag lett en begravningsgudstjänst och Förbönsmässan.

På min fritid har jag utöver promenader och sjukgymnastik fortsatt att genomföra ett par korta och långsamma joggingturer. Jag har kommit upp i 20 minuters jogging vilket jag är oerhört glad över.

I veckan har vi även skrivit kontrakt på en ny lägenhet. Då jag måste bo i prästvåningen och vara skriven i Köpenhamn har vi bytt till en mindre och billigare lägenhet. Flytten blir nog inte så jobbigt eftersom den nya lägenheten bara ligger en våning ner.

I Järfälla har vintern fortsatt att husera. Vi har haft ett fantastiskt vinterväder hela veckan. Idag är det molnigt och minus 12 grader. Tyvärr ser det ut att bli plusgrader redan i morgon. Det milda vädret verkar att hålla i sig veckan ut.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

Förra veckan handlade huvuddelen av frågorna om musik som jag har på min Spotify-lista. Idag hoppas jag på några kluriga frågor.

L 4: Vi inleder dagens kryss med Marie Fredriksson och "Ännu doftar kärlek".

V 7: Vi får lyssna till "Jag ska måla hela världen lilla mamma" i en instrumental version. Den var med i filmen "Rännstensungar".

L 3 och V 13: Tom Jones även kallad "Tjuren från Wales" sjunger sin populära "It´s not unusual". Min mamma och hennes vänninor blev som tokiga när han var med på tv.

V 12: Sångerskan som framför den vackra sången "Only time" kallar sig Enya. Jag kan inte hennes riktiga namn men minns att det är väldigt långt.

V 1: "Ensam igen" eller "Jag klarar mig själv" framförs av "Traste Lindéns kvintett". Här fick jag googla på texten för att hitta svaret. Denna grupp har helt gått mig förbi.

L 1: "Hazy shade of winter" med "The Bangles" minns jag däremot från mina yngre år.

V 5: "We´ll meet again" framförs i en svensk version.

V 8: Gruppen som sjunger "You give love a bad name" är inga mindre än "Bon Jovi". 

V 10 och L 11: David Silva spelar "Under någon ny" av Miriam Bryant och Veronica Maggio.

V 9: Vi får höra Emils syster Ida sjunga sin egen sång; "Idas sommarvisa".

L 2: "Nouri" är konstruerad av så kallad AI.

L 5: Den otroligt fina sången "Mandy" framförs av Barry Manilow. Självklart har jag den på min Spotify-lista liksom flera titlar med Bon Jovi.

L 6: Vi går i mål med dragspel. Melodin som spelas heter; "Tjo vá det vá livat i holken" och gjord av Povel Ramel.

Därmed var dagens kryss avklarat. Idag var första gången på länge som jag behövde googla för att hitta ett svar. Dessutom var det lite klurigt att man måste fylla i bindestrecket på L 1 för att kunna skicka in krysset via nätet.

Nu ska jag ta en kort promenad med Hugo innan jag går ner på den lokala puben för att spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herre, till himlen sträcker sig din nåd,
din trofasthet ända till skyarna.
Din rättfärdighet är som väldiga berg,
din rättvisa som det djupaste hav."
ur Psaltaren 36

110 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Här är -4,5 grader och molnigt. Det ligger ett tunt lager is i hamnen. Och marken är täckt med ett tunt lager snö.
    Vad spännande det låter med ett nytt arbete i Köpenhamn. Hur länge är det tänkt att du ska arbeta där? Lycka till med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och Nynäshamn.

      Om allt går som jag önskar så arbetar jag där till 2029.

      Radera
    2. Hej. Krister! Idag är första gången på mkt länge jag klarade hela krysset. Jag kollar alltid med din lösning Tack. Har löst krysset i många år tillsammans
      Med mamma som är borta sen långa år. Hälsar Inger Andersson Blom i Kolmården

      Radera
  2. God morgon Krister och alla andra kryssare. I dag har vi, precis som i går, -27 på morgonen, vilket gör att man gärna håller sig inomhus till en bit in på förmiddagen och hoppas på att temperaturen stiger något. I går var jag på kontroll i Örebro betr. cancern och det var mycket positivt. De drabbade körtlarna hade krymt och biverkningarna av strålningen har gått tillbaka. Läkaren var förvånad att det gått så snabbt och gratulerade till resultatet. Nästa kontroll blir i mitten av februari och då skall förhoppningsvis alla spår vara borta. Ett bidrag till det snabba resultatet är naturligtvis näringsprodukterna som jag använder och arbetar med samt att jag ser till att röra på mig dagligen, precis som du. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vilket glädjande besked. Även jag gratulerar till beskedet.

      Jag önskar dig en skön helg i vinterkylan.

      Hälsa Else-Britt.

      Radera
  3. God morgon från ett snöigt Skepplanda

    SvaraRadera
  4. God morgon Krister och alla lösare! Idag blir det en tur in till Örebro och lite biltittande! Kanske blir det ett bilköp om det känns bra. Sedan skall vi också titta på en ny säng! Vi tar krysset när vi kommer hem sedan! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Anna och Gällersta.

      Jag önskar er lycka till vad gäller bil och säng.

      Radera
  5. Lördagshälsningar från Lilla Edet. Här är det en härlig vinterdag med 10 minusgrader. Men prognosen säger att det imorgon ska bli plusgrader med nederbörd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf och varma hälsningar tillbaka till dig och Lilla Edet.

      Även här ska temperaturen, enligt prognosen, öka med drygt 15 grader.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla ni som kryssar. Dagen är kylig och mulen. Men humöret är på gott humör, så jag tror det blir en fin lördag. Pensionen har kommit och den var också bra. Önskar er alla en bra dag- KME

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME.

      Vad härligt att någon tycker att pensionen är bra.

      Radera
  7. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Minus 10 grader. Lycka till med krysset idag!

    SvaraRadera
  8. God morgon Krister och alla krysslösare.
    Närmare -30, det ska bli varmare redan imorgon. I torsdags kom det ca 2 dm snö. Vintern håller i sig. Trevlig helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  9. God morgon Krister.
    Nu hoppas vi på ett kryss med några svåra frågor.
    Här är det omkring -30 så det blir inneaktiviteter.
    Lycka titt med dagens övning.
    Christina och Kjell I Dorotea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell och Dorotea.

      Även jag hoppas...

      Radera
  10. L4 Marie Fredriksson/Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Va härligt Krister en trappa ner, lätt att flytta. Luleå-22. Hoppas att ni kommer trivas i Köpenhamn. Allt ok häruppe i norr. Ha de så gott.Med vänlig hälsning, Fellini. Höll på att glömma, hälsa alla o Hugo också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Ja, det blir nog en enkel flytt.

      Till att börja med är det endast jag och Hugo som flyttar till Köpenhamn så får vi se hur det blir senare.

      Hugo och de andra hälsar tillbaka.

      Radera
  12. Godmorgon fr Åtvid

    SvaraRadera
  13. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  14. V7 måla/Lisbeth Jag ska måla

    SvaraRadera
  15. Traste (Traste Lindéns kvintett)

    SvaraRadera
  16. L3 Tom Jones/Lisbeth Mitt minne med Tom Jones var att vi åkte på en konsert när jag var gravid 10 dagar innan födseln jag dansade hela natten o när vi skullle åka hem var det tjocka/jättedimma allt gick bra hem som tur va

    SvaraRadera
  17. Endast riktiga namn Eithne Pádraigín Ní Bhraonáin eller Enya Patricia Brennan

    SvaraRadera
  18. Traste (Traste Lindens kvintett

    SvaraRadera
  19. V1 är Traste, gruppen heter Traste Lindéns kvintett.

    SvaraRadera
  20. Mysko... Det går att skriva tecken i rutan med bindestreck. Undrar om det kräver ett tecken när krysset ska skickas in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märkte det då jag skrev ett B innan jag flyttade ner bokstaven.

      Radera
  21. V8 Bon Jovi/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. L5 Barry Manilow/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Våra barn som är 22år och 25år, är uppvuxna med Astrids hela filmskatt.

    Tyvärr är det inte lika vanligt idag, att barn vet vem Astrid Lindgren är, och vad hon åstadkommit, med sina underbara böcker, och filmer.
    Lite sorgligt är det. ♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är fortfarande känd bland de yngre barn jag känner, men jag tror att filmerna känns "gamla" för dagens barn.

      Radera
  24. gammal favorit/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. Tjo va de va livat i holken

    SvaraRadera
  26. Tackar för idag
    Hunden och jag ska ta en långpromenad, Bara 10 minus och strålande sol här på norra Tjörn
    Trevlig helg till er alla

    SvaraRadera
  27. löser på nätet, kan inte skicka in då det står att den saknar bokstäver, kan det vara bindestrecken som s
    pökar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriv ett "-" där det är ett bindestreck vid The Bangles.

      Radera
  28. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  29. Tack för idag! Nu ska vi åka och titta till vår hus. Jag önskar alla en fin vinterhelg!

    SvaraRadera
  30. Tjo
    Tack för idag.
    Två svåra idag, Traste och The Bangles.
    I övrigt lätt!!
    Som sagt inneövningar resten av dagen.
    Ha en skön helg.
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
  31. Skriv in ett bindestreck på the bangles, då funkar det att skicka in

    SvaraRadera
  32. Tack för idag! Önskar trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  33. Jag kan inte heller skicka in. Helt otroligt hur ofta det är tekniska fel med krysset. Pilar som saknas eller som nu. Med tanke på vilka enorma ekonomiska resurser SR har, så borde de klara detta bättre. Men det var i alla fall ett trevligt kryss.

    SvaraRadera
  34. Det var bindestrecket i Bon-Jovi sm spökade!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig var det L 1 dvs "The Bangles" som krånglade. Det verkar som andra haft samma problem som jag.

      Radera
  35. Lycka till i Köpenhamn! En ganska speciell församling. 😀

    SvaraRadera