lördag 13 januari 2024

Melodikrysset vecka 2 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Här i Jakobsberg är allt precis som det brukar vara på lördagarna.

Jag har tagit en lång promenad med Hugo och ätit frukost. Hugo har lagt sig i sängen bredvid min fru, Alexi ligger i min säng och Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

Själv sitter jag framför datorn vid köksbordet för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Min arbetsvecka har varit väldigt lugn. Jag håller på att avsluta mitt uppdrag i Järfälla församling vilket innebär att jag försöker slutföra alla de uppgifter och projekt jag kan. Detta för att min efterträdare inte ska behöva städa efter mig. Det jag lämnar kvar till henne är sådant jag tycker att hon ska få bestämma över.

Denna vecka har jag deltagit i ett möte med Ekonomiutskottet, träffat en av de kyrkoherdar jag är mentor för och haft ett samtal inför nästa veckas begravningsgudstjänst.

Dessutom har jag haft samtal med medarbetare och träffat den vikarierande församlingsledaren för Jakobsbergskyrkan med anledning av förnyelsen av vårt gemensamma avtal.

Sist men inte minst har jag haft ett föredrag för Rotary och lett församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt promenerat med och utan Hugo och varit på sjukgymnastik. Jag har även fortsatt med mitt "lunkande" vilket innebär att jag tar en rask promenad, joggar väldigt långsamt och avslutar med en kort promenad . Det har blivit tre gånger denna vecka. Första gången "lunkade" jag i 15 minuter, utöver promenaderna, andra gången i 18 och i går blev det 20 minuters långsam jogg.

I Järfälla har vi i veckan haft plusgrader vilket gör att det är glashalt ute. Det är tur att jag har mina dubbade joggingskor. Någon dag kändes det som om våren var på gång men nu väntar en ny köldperiod med temperaturer neråt minus 10 grader. Just nu har vi molnigt, det blåser kraftigt och det är noll grader.

Så här ser förslaget till lösning ut denna lördag:

V 2: Dagens kryss inleds med "Dag efter dag". Gruppen var med i "På spåret" i går kväll. Kicki Danielsson, Elisabeth Andreasson, Lasse Holm och Tania bildade tillsammans "Chips". Så småningom hoppade Lasse Holm och Tania av så i denna sång var det endast Kicki och Elisabeth kvar.

L 3: Familjen som efterfrågas är "Pip-Larsson". Det är en av de finaste barnserierna jag sett.

L 2: "The Clash" framför sin populära sång "London calling". Den var oerhört populär på Stockholms diskotek i början av 1980-talet.

V 1, V 12 och L 12: Vi får höra "Alla vi" med "Friends in need". Sångaren har sina rötter i Nigeria. Idrottarna doar i bakgrunden. Gruppen bestod av Björn Borg, Tomas Brolin, Mattias Frisk och Dr Alban.

V 5: Git Gay sjunger "Jag är så bekymrad för männen".

V 6: Gruppen som framför "Disco inferno" kallades sig "The Trammps". Detta är den enda låten jag minns med den gruppen. Den spelades flitigt på ungdomsgårdarna i Malmö under 1970-talet.

V 9 och L 10: Det är Chaka Khan som sjunger sin populära sång "I´m every woman". Den spelades frekvent på "luckan" när jag gjorde "lumpen".

L 4: Ytterligare en av sångerna som jag ofta lyssnade på under mina yngre år. "Ooa hela natten" med "Attack".

V 7:  Även "The Human League" och "Don´t you want me" kommer från 1980-talet och spelades ofta på diskoteken när det begavs sig.

L 8: "Världen är din" av Magnus Uggla framförs i en dansbandsversion. Magnus är just nu aktuell på tv tillsammans med sin dotter Agnes.

V 11: Miss Li´s sång "Då börjar fåglar sjunga" gjordes ursprungligen av gruppen GES (Glenmark, Eriksson och Strömstedt).

V 13: Vi går i mål med Timbuktu som heter Jason Diakité. Här sjunger han "Flickan och kråkan" på sin malmöitiska dialekt som jag delar med honom.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll inga större klurigheter. Den mesta musiken känner jag igen från min ungdom. Det märks att jag och Annika är ungefär jämngamla och har liknande musiksmak.

Nu ska jag åka och uppvakta en mycket god vän som fyller 90 år idag.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Himlen förkunnar Guds härlighet,
himlavalvet vittnar om hans verk.
Dag talar till dag därom
och natt undervisar natt.
Det är inte tal, det är inte ljud,
deras röster kan inte höras.
men över hela jorden når de ut,
till världens ände deras ord."
ur Psaltaren 19

101 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla andra kryssare! I dag firar vi Knut och i min barndom var det dagen för julgransplundring i församlingshemmet med dans, lekar och godispåsar till alla barn. Själv skall jag ta ner alla julprydnader och återställa våningen till det normala igen. I eftermiddag hoppas jag att kunna fira mässa i Tällberg om vädret inte sätter stopp för resan. Utsikterna var inte de bästa i morse på radion, men jag hoppas på det bästa. Jag förstår att Du har mycket att stå i nu inför flytten till Danmark, och det är väl både roligt och ibland lite vemodigt med ett uppbrott efter så lång tid. Skönt att Du kan träna och hålla kroppen i form trots alla andra uppgifter. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Min fru har redan städat ut julen. En del anser att julen tar slut idag men jag vet många som hänger kvar till kyndelsmässodagen.

      Jag hoppas att du får en fin och givande mässa i Tällberg.

      Det är väldigt blandade känslor inför mitt avslut i Järfälla. Den starkaste känslan är faktiskt tacksamhet. Jag lämnar vid gott mod och ser fram emot något nytt.

      Jag önskar dig och Else-Britt detsamma. Hälsa henne så gott.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett grått Nynäshamn. All snö och is är nästan borta.
    I går etablerades ett arbete utanför där vi bor. Det skall byggas en rondell på infarten av riksväg 73. Så vi kommer att få mycket att titta på tills i höst när allt ska vara klart.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Vad skönt att du ser så positivt på rondellbygget.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla lösare! Idag var tanken att vi skulle åkt och tittat på en bil och en säng! Ann har fått ut en tredjedel av ett ganska stort arv som vi tänkte förvalta på ett bra men trevligt sätt. I går var hon dock hemma med feber och förkylning så det blir inget med det. I stället får vi stanna hemma och titta på sport och dessutom städa ur skafferiet och skåpet under diskbänken där mössen under vintertiden har kalas! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Hoppas att Ann snabbt kryar på sig.

      Lycka till med bil och säng när det blir av.

      Radera
  4. God morgon Krister
    I dag är vi spända på ett nytt intressant kryss med klurigheter! Just nu är det plusgrader igen och det snöar för fullt, så det blir utejobb efter kryssandet.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Vi fortsätter tillsammans att hoppas på några klurigheter.

      Njut av utejobbet.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla krysslösare. Ja det har verkligen varit väder växling i veckan. I Lockne har vi fått lite snö i natt efter blåst och regn. Kring 0 grader. Önskar dig en trevlig helg med familjen. /Ulla

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Plusgrader i skövde idag. Skönt!

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare/hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla kryssare! Här i Alingsås är det grått och lite regn i luften. En kopp kaffe värmer fint tillsammans med er och melodikrysset. :-)) // Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Karin.

      Även här står en kopp nybryggt kaffe bredvid datorn.

      Radera
  9. Godmorgon från Åtvid

    SvaraRadera
  10. Godmorgon från ett mulet Skepplanda //Anders Årén

    SvaraRadera
  11. Chips Kicki o Bettan/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L:2 CLASH (the saknas)

    SvaraRadera
  13. V:1 NIGERIA
    L:12 DR

    SvaraRadera
  14. V6 The Trammps/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Hej. Jag blir så nyfiken på vad det är för hundras(er) du har? Önskar er en fin lördag / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria!

      Hugo är en Jack Russel Terrier som är 8 år.

      Radera
  16. V:9 CHAKA
    L:10 KHAN

    SvaraRadera
  17. V9 Chaka, L10 Khan /Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Tack för trevligt X:ande
    HA en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  19. Tack för idag! Lite klurigt! Hjälp får man ju av dom som kan! Tack! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  20. Tack 🙏🏻 för idag och trevlig helg önskar Charlotte från Gärdet / Stockholm 💖

    SvaraRadera
  21. Tack för idag! Trevlig helg till Krister med familj o djur o alla kryssare/Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Tack för idag! Trevlig Helg

    SvaraRadera
  23. En del svåra idag!
    Men det löste sig,
    Tack för idag och nu väntar snösvängen. Det har slutat att snöa.
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
  24. Tack för idag! Önskar er allihopa en riktigt fin helg!

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Det var många grupper idag, som jag inte var så bekant med. Jag var inte ute på så många diskotek. Jag är lite äldre än dig Krister.
    Nu ska vi städa ut julen.
    Jag önskar alla en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Annika väljer ofta musik som jag lyssnat på. Vi är ungefär jämngamla och har liknande musiksmak verkar det som.

      Radera
  26. Har funderat så duktig du är på detta. Du måste vara smart. Att du minns och kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag tror att jag är normalt begåvad, varken smartare eller klokare än någon annan.

      Jag gillar musik och har begåvats med ett gott minne, det är allt.

      Radera
  27. L3 Tom Jones/Lisbeth

    SvaraRadera
  28. Mitt minne med Tom var på konsert några dagar innan jag skulle föda, stod o dansade hela natten vi åkte hem i tjocka/dimma Lisbeth

    SvaraRadera