lördag 27 januari 2024

Melodikrysset vecka 4 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Här är allt vid det vanliga då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er. Det innebär att jag och Hugo tog en lång morgonpromenad innan jag åt frukost. Nu har jag tagit plats framför datorn.

Även djuren följer sina vanliga lördagsrutiner. Det betyder att Hugo ligger bredvid min fru i sängen, Alexi ligger i min säng och Bucky ligger i sin korg här bredvid mig.

Många har frågat mig om jag kommer att fortsätta med att blogga om Melodikrysset när jag flyttar till Köpenhamn. Svaret är ja, jag kommer att fortsätta när arbetet tillåter det. De gånger jag inte kan delta kommer jag att öppna kommentarsfältet som jag brukar. Eftersom jag måste lyssna via nätet kommer jag att ligga cirka 40 sekunder efter sändningen, de gånger jag är med.

Även min näst sista arbetsvecka som kyrkoherde i Järfälla församling har varit väldigt lugn. Jag har deltagit i ett möte med Ekonomiutskottet och haft Ärendeuttag inför nästa sammanträde med Kyrkorådet.

Utöver detta har jag haft möte med respektive arbetsledare för att gå igenom resultat av vår medarbetarundersökning. Jag har också haft samtal med medarbetare, möte med de som ansvarar för vår MARY-verksamhet och haft samtal inför en kommande begravningsgudstjänst.

Dessutom har jag haft mitt sista möte med Kyrkoherdegruppen, lett en andakt i Viksjö kyrka och hållit ett föredrag om mina 23,5 år som kyrkoherde i Järfälla. I går hade jag en föreläsning för anställda inom Järfälla kommun och räddningstjänsten om krishantering. Föreläsningen spelades in för framtida bruk i kommunen.

Sist men inte minst har jag som vanligt lett Förbönsmässan.

På min fritid har umgåtts med min kompis som jag alltid träffar på samma pub, vid samma klockslag. Vi äter alltid samma maträtt och jag får hans pepparrot varje gång.

I torsdags kväll hade min ledningsgrupp ordnat en överraskning för mig. Vi lagade middag tillsammans under överinseende av två kockar. Det blev en fyra rätters middag som vi åt under trevliga samtal. Det var oerhört gott och minnesvärt. Jag blev väldigt rörd av att de ordnat detta för mig.

I övrigt har jag som vanligt promenerat och fortsatt med mina korta joggingturer. Denna vecka har jag inte kunnat gå på sjukgymnastik då jag varit inbokad på annat. Jag har även fortsatt att förbereda min flytt till Köpenhamn genom att boka en flyttfirma och säga upp allt jag inte har glädje och nytta av i Danmark.

Här i Järfälla har vädret var minst sagt omväxlande. Det har blåst, regnat och snöat om vartannat. Några dagar har det varit minusgrader och andra dagar har det varit flera plusgrader. Det mesta av snön har smält till isgator men i natt har det kommit en dryg centimeter snö. Just nu är det strålande solsken och minus 2 grader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 1: Vi inleder dagens kryss med "Galenskaparna och After Shave" och deras klämkäcka sång "Pappa, jag vill ha en italienare".

V 1 och V 9: Musikstilen som efterfrågas måste vara glamrock. Här fick vi höra en av favoritgrupperna från min ungdom, "Sweet" och deras "Ballroom blitz".

L 3: Sången "Memory" kommer från musikalen "Cats". Jag har sett den i London vid ett par tillfälle. Även då sjöng Elaine Paige.

V 7: "Svag" med Victor Leksell är en oerhört fin sång som jag självklart har på min Spotify-lista.

V 5: "Barbie girl" med gruppen "Aqua" var oerhört populär i slutet av 1990-talet. Sångerskan i gruppen som är norsk-dansk heter Lene Grawford Nystroem. Det var endast någon vecka sedan jag såg ett tv-program om denna grupp.

L 2: Arne Quick sjunger "Hem till Norrland". Mest känd är han för den populära sången "Rosen".

V 8: Vi får lyssna till en instrumental version av "It´s now or never". Jag saknar Elvis lena stämma.

V 10: Duon som sjunger den mycket fina sången "Give me your love" och vann melodifestivalen 2003, kallade sig "Fame" och bestod av Magnus Bäcklund och Jessica Andersson.

L 11: Sången "All time high" var med i James Bond filmen "Octopussy" med bland annat Maud Adams i en av de större rollerna.

V 14: Det är Danny Saucedo. DS, som tolkar "Snacket på stan". Jag tror att den är från tv-programmet "Så mycket bättre".

V 12: Sången "Can´t help lovin´ dat man" är hämtad från "Teaterbåten". Det är Ava Gardner som sjunger.

L 6 och V 13: Ellen Kraus och "Inatt" var med i "Ring så spelar vi" för en dryg timme sedan.

L 4 och L 10: Vi går i mål med "Jag mötte Lassie". Lassie var en collie och "Ainbusk singers" hade från början fyra medlemmar. När jag var liten fick jag och min syster en collie av grannarna till min farmor och farfar som bodde utanför Silkeborg i Danmark. Tyvärr fick vi inte ta med den hem för min mamma. Senare fick vi en tax och då gav vi honom samma namn som vi gett till collien vilket var King.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bra musik även om jag saknar frågor om klassisk musik.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska gå igenom predikan för de två högmässorna som jag ska leda i morgon då jag avskedspredikar i St Lukas kyrka och Järfälla kyrka. Nästa helg avskedspredikar jag i Viksjö kyrka och Maria kyrka.

Förhoppningsvis hinner jag även med att spela biljard på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Herre, lär mig dina vägar, visa mig dina stigar."
ur Psaltaren 25

112 kommentarer:

  1. God Morgon från et soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett idag soligt Nynäshamn. Ute är det 0 grader.
    Hoppas du får en bra sista vecka på arbetet i Järfälla. Vad roligt att du kommer att fortsätta lösa krysset tillsammans med oss!
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare. Efter en vecka med växlande temperaturer och snöfall har vi i dag -12 i Nås. Det skall bli mildare igen i kväll och tö på nytt i morgon. Det har blivit en del motion med snösläden för att hålla den värsta snön borta och jag har lyckats få bort isberget som bildats under värmepumpen, då vi haft kyla sedan november, vilket är ovanligt. I går blev jag på nytt invigt Kaplan i Odd Fellow och vi var över 50 bröder från 9 loger i Dalarna och Värmland som samlades i Vansbro på vår loge som ligger på Odd Fellowgatan i kvarteret Tre Länkar i Vansbro. Nästa år firar vi 100-årsjubileum. Förra innehavet av kaplansämbetet var 2004-2008. Else-Britt har haft lite magproblem under veckan, men de verkar ge med sig nu. I dag skall jag åka till Tällberg och fira mässa. Jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Alexi och Bucky ett gott slut på Januari och fin kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och stort grattis till utnämningen. Jag har hållit några föredrag för Odd Fellow i Stockholm.

      Hälsa Else-Britt. Jag hoppas att hon snart kryar på sig.

      Önskar dig en fin och meningsfull mässa.

      Skotta lugnt.

      Radera
  4. Lördagshälsningar från Lilla Edet! Vi har haft nattfrost och för någon timme såg det ut att bli en fin och solig dag men nu har det mulnat på något. 3 plusgrader.

    SvaraRadera
  5. Godmorgon 🌻
    Skulle åkt iväg med en väninna, på en trevlig utflykt. Men min onda nacke sa ifrån 😒

    Solen skiner över Piteå och temperaturen är - 2°

    Maken sover efter nattskift, och sonen kommer hem, för ska städa ur sin nyköpta bil.

    Kanske försöka få ner lite frön i jorden. 🌱

    Och jag ska försöka ta mig ut på en promenad.

    Önskar er alla en fin fortsatt helg 🌿
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica och tack detsamma.

      Hoppas att du snart blir bättre i nacken.

      Önskar dig en skön promenad i solskenet.

      Radera
  6. God morgon Krister och alla krysslösare. Här i Lockne har vi fått mera snö 🙃 Just nu sol och -4. I veckan regnade det. Önskar dig en fin helg.
    /Ulla

    SvaraRadera
  7. God morgon Krister och alla lösare! Förra lördagen tog vi oss in till stan och vidare till Mariebergs köpcentrum för att byta två par kalsonger som är för små och titta på bil! Det blev inget kalsongbyte men det blev en bil...!!! Efter diverse strul med betalningssystem som inte fungerade kunde vi i torsdags hämta en svart BMW 530 xDrive 2016! Fascinerande efter att inte ha haft bil på sju år! Framför allt inte haft en såpass ny bil över huvud taget med en massa finesser som man får lära sig efter hand! Bilen har nu varit och slängt saker i återvinningen, till gymmet och till ICA! Det skall bli spännande att mer och mer lära känna bilen! Idag åker vi till "Hindersmässan" och sedan förhoppningsvis få bytt de där kalsongerna! Lycka till med krysset! Jarl och Ann I Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till den nya bilen.

      Det måste underlätta livet oerhört med en bil även om ni vant er under sju år. Själv ska jag vara utan bil för första gången under 46 år. I Köpenhamn borde man klara sig med en cykel och en "dramaten".

      Önskar er en trevlig stund på "Hindersmässan" och hoppas att du får byta kalsongerna till rätt storlek.

      Radera
  8. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare ! Plusgrader I skövde idag.

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister med familj o djur o alla kryssare! sol o +2 grader o blå himmel.Jag önskar Krister lycka till med allt i Köpenhamn! Nu ska vi kryssa lycka till idag Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth och stort tack för lyckönskningen.

      Radera
  11. Godmorgon Kristar och alla kryssare. Sänder en solig hälsning från Alingsås med 1 grader varmt utanför fönstret. Önskar er alla en härlig dag! Mvh: Karin

    SvaraRadera
  12. God morgon önskar Majbritt i Norrköping
    + 2 grader,lite snö och sol

    SvaraRadera
  13. God morgon Krister!
    Vi sitter och väntar på nya klurigheter-
    Här är stålande väder -3 och sol.
    Lycka till med dagens kryss,
    Christina och Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Det gör också jag ...

      Radera
  14. God Morgon Kryssare!
    Vad fint Krister att du fortsätter blogga med oss även från Köpenhamn! Lycka till med flytt och allt!
    Lycka till alla med krysset idag!
    Bästa hälsningar från Ellbett i Kungsbacka +6° mulet

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ellbett och tack för lyckönskningen.

      Radera
  15. P4 funkar väl i Cph?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på det. Får prova mig fram.

      Radera
    2. jodaa funkar utomlands. Italien med viss foersening. men det funkar.

      Radera
    3. Spännande. De gånger jag varit i Danmark har jag lyssnat via telefonen då jag inte haft med min transistorradio.

      Radera
  16. V9 Sweet/V1Glamrock/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. V7 Leksell, Victor/Lisbeth

    SvaraRadera
  18. Arne "Rosen" Quick

    SvaraRadera
  19. V 8 it's now or never
    NOW ?

    SvaraRadera
  20. V10 Fame Jessica andersson o Magnus Bäcklund/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. V14 Danny Saucedo DS/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Ellen Krauss/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Collie, fyra/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  25. Tack för i dag och fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  26. Tack för idag! Trevlig Helg till Krister med familj o djur o alla kryssare hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  27. Tack för idag. Ganska lätt utan överraskningar.
    Nu blir det snösvängen.
    Ha en skön helg
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Christina och Kjell.

      Skotta lugnt.

      Radera
  28. Tack för idag. Nu ska vi gå ut i solen, så länge den visar sig. Vi har ett tunt lager snö på marken, som kom i natt.
    I morgon ska sent fira vårt barnbarn Svea och min Krister, som fyllde år den 2:a januari.
    Jag önskar all en fin januarihelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin och grattis till Svea och Krister.

      Radera
  29. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  30. Hej , va bra att du fortsätter med krysset ! Så bra att få hjälp av dig när man inte kan 😂 får jag fråga ! Varför tar du ny tjänst i Danmark o flyttar dit ? När du har dina barn o kompisar , som du har såna rutiner med !🥰❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Efter 23,5 år på samma plats vill jag prova på något nytt innan jag ska sluta arbeta. Att få tjänstgöra i Köpenhamn är en dröm jag haft i många år. Förra gången tjänsten var ledig passade det inte och nästa gång hade jag varit för gammal. Det var ett fönster som öppnades vid rätt tillfälle. Chansen kommer aldrig åter.

      Radera