lördag 3 februari 2024

Melodikrysset vecka 5 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag är det sista gången jag skriver här på bloggen som kyrkoherde i Järfälla församling. I morgon har jag mina två sista högmässor innan jag på måndag lämnar över till min efterträdare.

Det dröjer till den 1 mars innan jag tillträder som kyrkoherde för Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn men jag ändrar inte namn på bloggen för den korta tiden.

Som jag meddelat tidigare kommer jag att fortsätta att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er så ofta tjänsten tillåter det. De lördagar jag inte har möjlighet att delta kommer jag att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Allt annat är precis som det brukar. Jag sitter framför datorn för att försöka lösa krysset tillsammans med er. Innan jag hamnade här har Hugo och jag tagit en lång morgonpromenad, När vi kom in åt jag frukost och Hugo gick och lade sig i sängen bredvid min fru. Alexi ligger i min säng sedan jag lämnade den och Bucky ligger i sin korg här bredvid mig.

Min sista tjänstgöringsvecka har varit väldigt omtumlande och full av känslor. Den har bland annat innehållit avskedspredikningar i St Lukas kyrka och Järfälla kyrka. 

Dessutom har jag haft mitt sista stormöte med all personal där jag presenterade resultatet av vår senaste medarbetarundersökning. Vidare har jag haft möten med medarbetare inför nästa Kyrkogårdsutskott, uppstart av ett nytt bolag och bygget av ett växthus.

Jag har också träffat en av de kyrkoherdar jag är mentor för, deltagit i möte med Ekonomiutskottet och lett ett sammanträde med Järfälla Kristna Råd.

Sist men inte minst har jag lett en begravningsgudstjänst och församlingens Förbönsmässa.

På min fritid har jag som vanligt spelat biljard, varit på sjukgymnastik, promenerat och joggat. Jag har också varit på restaurang med en före detta kollega.

I Järfälla skiner solen för första gången på flera dagar. Snön har smält bort även om det finns en och annan snöhög kvar. Temperaturen är just nu 6 grader.

Så här ser mitt förslag på lösning ut idag:

V 7: Vi inleder dagens kryss med att Molly Sandén sjunger "Rosa himmel". Jag har flera av hennes låtar på min Spotify-lista, dock inte denna.

L 2: Musiken är komponerad av John Williams och kommer från "Superman" eller "Stålmannen". Williams har komponerat musiken till många storfilmer.

V 13: Det är Helen Sjöholm som sjunger den vackra "Koppången". Den är omtyckt i många gudstjänstsammanhang. Jag har hört den på vigslar, begravningar och högmässor. Py Bäckman som skrivit texten var med i förra numret av vår församlingstidning, "Tusen möjligheter". Hon har ett boende i Järfälla.

V 2 och L 4: "Sahara Hotnights" framför sin fina sång "Cheek to Cheek". Sångerskan heter Maria Andersson.

L 6: Sången är hämtad från barnprogrammet "Byggare-Bob" som jag sett med min yngsta dotter.

L 11: Musiken som vi får höra i en instrumental version är "We are the champions". Originalet spelades in av "Queen".

V 6: "Mr Tambourine man" framförs av "The Byrds". Även denna har jag på min Spotify-lista.

L 8 och V 9: Den otroligt vackra sången "Änkevalsen" kommer från "Glada änkan".

V 10: M-A Numminen framför "Som en gummiboll kommer jag tillbaks till dig".

V 5: Signaturen är från tv-programmet "Fångarna på fortet" och utspelar sig på ett fort utanför Frankrikes kust.

L 3: Amy Diamond/Deasismont sjunger "What´s in it for me".

V 12: Charles Aznaovour och Cèline Dion sjunger "Toi et moi".

L 1: Vi går i mål med "Hello" ur musikalen "Book of Mormon". En musikal jag aldrig sett men lyssnat till.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det innehöll både omväxlande och bra musik.

Nu ska jag gå igenom min predikan för morgondagens högmässor innan jag tar en promenad med Hugo.

I eftermiddag ska jag gå ner till puben och spela biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Du har gjort långt mer än du lovat.
Du svarade mig när jag ropade,
du fyllde mig med kraft."
ur Psaltaren 138

119 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från soligt Nynäshamn. Även här är det + 6 grader och ingen snö.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet där det är blåsigt men solen tittar fram så det kan bli en fin dag. Vi har nu 7 plusgrader
    Förstår att det är med blandade känslor du lämnar din tjänst efter så lång tid. Önskar dig allt gott i det som avslutas och i det kommande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf och tack för hälsning och lyckönskningen.

      Radera
    2. Flyttar även frun med.

      Radera
  3. Godmorgon Krister och alla kryssare från ett soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  4. Godmorgon från ett halvklart Skepplanda

    SvaraRadera
  5. Va roligt o skönt att du kommer att fortsätta melodi-krysset. Ha de nu så gott i Danmark.Som vanligt hälsa alla o Hugo också. ❤️ Fellini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Fellini.

      Jag kommer att blogga om mer än Melodikrysset från Köpenhamn.

      Hälsningar till Norr från mig och Hugo. Önskar dig detsamma.

      Radera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Redan 6 plusgrader! Härligt! Får ta en promenad efter krysset. Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Irene.

      Önskar dig en fin och livgivande promenad.

      Radera
  7. God morgon Krister det första idag till dig blir LYCKA TILL i Danmarks fina huvudstad
    Själv blir jag nog kvar här i Sörmland men jag trivs så det är helt ok. Önskar er alla en fin lördag hälsar KME

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME och tusen tack!

      Önskar dig detsamma i fina Sörmland.

      Radera
  8. God morgon Krister.
    Här i Dorotea är det strålande sol och omkring 0 grader.
    Vi önskar ett kryss med inspirerande frågor.
    Ser att du ska lämna Sverige och åka till ditt ursprung. Vi önskar dig lycka till!!
    Nu börjar krysset.
    Christina och Kjell I Dorotea,

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Tack för lyckönskningarna.

      Jag önskar också några klurigheter.

      Radera
  9. Morgonhälsning till er allihopa från Alingsås, 6 grader varmt och lite gråmulet. Nu X:ar vi :-)) / Karin

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Vädret här i Lockne har varit blåsigt de senaste dagarna. Det ligger kring 0 och har blivit isigt ute. Lycka till med avslut och det nya. Trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  11. V7 Molly Sandén /Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! Lycka till! /Lisbeth

    SvaraRadera
  13. L2 Stålmannen/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. V13 Helen Sjöholm/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. V13 Helen Sjöholm

    SvaraRadera
  16. V2 Sahara, L4 Andersson /Lisbeth

    SvaraRadera
  17. L6 Byggare ( Byggare Bob)

    SvaraRadera
  18. L6 Byggare /LisbethL11 We/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. WE are the champion

    SvaraRadera
  20. Glada änkan/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. M-A Nuuminen/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. Fångarna på fortet/Lisbeth

    SvaraRadera
  23. Aldrig hört denna version på franska jättefint/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Enkelt idag, en svår fråga!!
    Tack och fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Ikväll blir det mello jättekul. Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare/ Hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  29. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  30. Tack för idag . Hälsningar Jill

    SvaraRadera
  31. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  32. Vi går i mål med Book of MORMON. Den såg vi i Stockholm för några år sedan. Alla i publiken fick boken efteråt.
    Nu ska vi ta en tur med min väninnas bil. Hon blev plötsligt änka i september och hade då inte kört bil så mycket på några år. Nu håller vi på och tränar tillsammans och idag ska bilen få köras en lite längre sträcka.
    Lycka till med dina sista dagar i Järfälla församling! Och jag är så glad att du kommer fortsätta lösa krysset med oss, när du kan.
    Tack för idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma Carin.

      Kör försiktigt!

      Radera
  33. Tack för idag, Krister och alla kryssare!

    SvaraRadera
  34. Jag kommer att sakna dina kommentarer och hoppas du kommer att fortsätta i bloggen även om du blir dansk.

    SvaraRadera
  35. Thorsten Schütte3 februari 2024 kl. 12:03

    Önskar Dig Guds välsignelse för Ditt nya jobb!

    SvaraRadera
  36. Hoppas du om möjligt får en skön ledighet i ett par veckor, Krister. Och lycka till med ditt nya liv. Förmodligen utmaningar både med jobbet, "sproget" och talsystemet. Men utmaningar kan ju vara kul.

    Jag har följt Melodikrysset på nätet från Thailand, Mexiko, Österrike m.m., så det lär inte vara några problem med sverigesradio.se i Køben för detta program. Kanske hittar du också någon dansk motsvarighet, som extra krydda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för dina vänliga ord.

      Jag behärskar danska i tal och läsning sedan barndomen. Jag behöver dock utöka mitt ordförråd. Skriva har jag tyvärr inte lärt mig.

      Jag lyssnar på dansk radio via telefonen men jag har inte hitta något melodikryss ännu.

      Radera