lördag 24 februari 2024

Melodikrysset vecka 8 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag i Köpenhamn då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Jag kom hit igår eftermiddag och stannar till måndag kväll. Då åker jag först till Stockholm för att packa, och därefter till Uppsala för gå en utbildning för utlandskyrkan, innan jag flyttar hit den 6 mars.

I helgen bor jag i ett av Svenska Gustafskyrkans gästrum. Det är beläget i Victoriastiftelsen vars hus ligger precis bredvid kyrkan. Genom ett av fönstren ser lägenheten där jag ska bo så småningom. Den ligger i samma byggnad som kyrkan.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en morgonpromenad och ätit frukost på Österport station.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag haft semester. Den har jag ägnat åt att träffa en av de kyrkoherdar jag är mentor för och varit på restaurang med några av mina kompisar.

Jag har också, som vanligt, tagit många och långa promenader med och utan Hugo samt joggat tillsammans med min virtuella tränare, Greg. Självklart har jag också spelat biljard med kompisarna på den lokala puben.

Det känns som om våren har kommit till Köpenhamn. Igår kväll satt jag på en uteservering. Just nu är det molnigt och 4 grader men det ska bli sol och upp emot 7 grader under eftermiddagen.

Så här ser mitt förslag till lösning ut den sista lördagen i februari 2024:

L 1: Vi inleder dagens kryss med att Loa Falkman sjunger "Delilah". Han gör den nästan lika bra som Tom Jones.

V 1 och V 11: Linnea Henriksson sjunger sin sång med titeln; "Alice".

L 3: Det är Lalla Hansson som framför "Pina Coladas", vilket är en drink bestående av rom, ananas och kokos. Det krävs bred kunskap för att lösa krysset.

V 7: Det djur jag förknippar med denna vackra musik hämtad från filmen, "Jurassic park", är en dinosaurie. John Williams har komponerat musiken, liksom han gjort till så många andra stora filmer.

L 8: "Röda trådens slut" framförs av "Sven-Ingvars". Sångaren heter Oscar och är son till Sven-Erik Magnusson.

V 9: Sångerskan som framför "These boots are made for walkin´" heter Nancy Sinatra.

L 7 och L 5: "What a differance a day made" sjungs av Dinah Washington. En otroligt vacker sång.

V 4 och L 4: Ewa Roos och Eva Rydberg sjunger "Länge leve livet" ur förra årets melodifestival.

V 6: Vi får lyssna till en instrumental version av "Toto´s" stora hit "Africa".

L 2: Det är bröderna, Gustaf och Viktor, Norén som framför "Walk with you".

L 10: Vi får höra "Stumblin in" med Chris Norman och Suzi Quatro. Visst spelar hon bas?

V 10: Vi går i mål med "Casanovas" och "Dra dit pepparn växer" och till den passar det bra att dansa bugg. Det var även svaret på en av frågorna i Ring så spelar vi, under förmiddagen.

Lagom till krysset är avklarat tittar solen fram här i Köpenhamn.

Nu ska jag ta en 50 minuter lång joggingrunda innan kvällens mässa då biskop Erik Eckerdal ska inviga Gustafskyrkans nya altare. Efter mässan blir det middag i prästvåningen tillsammans med biskopen, min företrädare och församlingens kyrkvärdar.

I morgon tas jag emot i högmässan av biskopen innan min företrädare ska avskedspredika. Efter högmässan blir det förtäring i Sverigesalen.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Om du lade synder på minnet,
Herre, vem kunde då bestå?
Men hos dig finns förlåtelse,
och därför fruktar man dig."
ur Psaltaren 130

79 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Solen lyser genom ett ganska kraftigt dis men den lyser i alla fall! Nästan all snö är borta och det känns som att det är något vårigt på gång! Tisdag-onsdag var vi på Ålandsfärjan och spelade bridge! Två tävlingar och vi kom trea resp sjua av 38 par! Det var vi väldigt nöjda med! Jag drog också på mig en förkylning så denna helgen skall vi ta det lugnt! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Stort grattis till de fina resultaten på bridgen.

      Krya på dig!

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. Temperaturen är +3,5 grader. Hoppas du får en fin tid i Köpenhamn, både nu och när du börjar ditt arbete där.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Soligt I skövde idag. Härligt!

    SvaraRadera
  4. Hej Krister och alla X-lösare. Nu har barnen sportlov och det syns INGEN SNÖ. Lagom till första dagen så var det både regn och blåst. Men nu väntar vi på sol, värme och sopbilen som ska ta bort alla dessa småstenar som är så jobbiga att promenera på. Trevlig helg till er alla från KME

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME och tack detsamma.

      Håller med dig om att stenarna är jobbiga, de fastnar i skorna och Hugo får ont i tassarna.

      Radera
  5. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  6. God morgon! Hälsningar fån Lilla Edet där det är molnigt men förhoppningsvis kan solen titta fram under dagen.

    SvaraRadera
  7. Godmorgon Krister och alla kryssare! Lycka till med kryssandet idag! I Karlskrona molnigt väder och 1+ grad hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth.

      Min yngsta dotter är i Karlskrona och hälsar på mormor, morfar och kusinerna.

      Radera
    2. Trevligt att träffa sina släktingar och besöka Karlskrona

      Radera
  8. Godmorgon från ett mulet och snörikt Pajala . Iris

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Själv var jag hos sonen förra veckan. Såg Lazarus på Göta Lejon. Linus Wahlgren var fantastiskt bra på att sjunga David Bowies musik. Är hemma i Lockne nu och vi församlingsråd träffade biskopen igår. Hon är ute på biskopsvisitation i Härnösand stift. Lägger ner biskopsstaven i September. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Låter som en trevlig vecka hos sonen.

      Jag läste att hon gjorde en särskild resa innan pensionen.

      Radera
  10. V1 Linnea, V11 Henriksson/Lisbeth

    SvaraRadera
  11. V7 Dinosaurie/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L7 Dinah L5 Washington

    SvaraRadera
  13. v4 Ewa, L4 Eva/ Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  15. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  16. Det gästrummet har jag sovit i flera gånger. Tur att trafiken utanför inte är lika intensiv på nätterna. 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Göran.

      Jag bodde här tre veckor i somras. Trafiken stör egentligen mest på förmiddagen när de stora lastbilarna kör ut mot hamnområdet.

      Radera
    2. Precis! Jag lämnade alltid tidigt, kvällarna var också lugna.

      Radera
  17. Tack för idag! Trevlig helg till Krister och alla kryssare! hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  18. Tack för idag! I kväll ska vi på middag hos en fd arbetskamrat. Det ser vi fram emot.
    Ha det så trevligt i Köpenhamn så hoppas jag vi ses/hörs nästa vecka. Jag önskar alla en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Hoppas att middagen blev trevlig.

      Radera