lördag 17 februari 2024

Melodikrysset vecka 7 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Detta är näst sista gången jag sitter vid köksbordet i Jakan då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er. Nästa helg är jag i Köpenhamn men om två veckor sitter jag här i Jakobsberg för sista gången innan jag flyttar till mitt nya hem vid Østerport.

Innan jag hamnade här har jag tagit en lång promenad med Hugo. Nu ligger han i sängen bredvid min fru och Alexi. Bucky ligger som vanligt i sin korg bredvid mig.

Min sista tjänstgöringsvecka i Järfälla församling har jag, precis som förra veckan, lämnat över till min efterträdare, Hanna. Vi har deltagit i möten med olika utskott, gått igenom vårt miljöarbete samt träffat kommundirektören och några kommunalråd.

Jag har också haft ett möte med ordförandena i Kyrkoråden och kyrkoherdarna i grannkommunen för att berätta om hur vi genomförde sammanläggningen av fyra församlingar till en. Sist men inte minst har jag blivit intervjuad kring begravningsverksamheten och vår begravningsbyrå.

På min fritid har jag som vanligt promenerat och joggat. Jag har också hunnit att umgås med kompisar och varit på afterwork med några av de arbetskamrater jag haft i församlingen.

I går regnade det hela dagen men under natten har det kommit pyttelite snö. Det var någon minusgrad och halt under morgonpromenaden. Nu har solen kommit fram och termometern visar på 2 plusgrader.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 3: Dagens kryss inleds med "Break on through" framförd av "The Doors". De hade slutat när jag blev intresserad av rock i mitten av 1970-talet.

V 1: "Vikingarna" framför den tårdrypande sången "Den stora dagen".

L 7 och L 13: Vi får höra "Big in Japan" i en tysk version.

V 8: Jussi Björling sjunger den otroligt vackra sången "Nessum dorma" ur operan "Turandot" av Puccini. Den går på Malmöoperan i dagarna vilket jag vet eftersom jag fick ett presentkort dit av en kollega.

L 1 och V 12: Det är Dua Lipa som sjunger "Don´t start now". Jag har några av hennes sånger på min Spotify-lista, dock inte denna.

V 11: Dana Dragomir spelar den otroligt fina melodin "Mio min Mio" på sin panflöjt.

L 2: Ur melodifestivalen 2015 får vi lyssna till Magnus Carlsson och "Möt mig i Gamla stan". Han blev nia i finalen med denna sång.

V 5: "The Shadows" framför "Apache" vilken är en av deras mest populära melodier.

L 9 och L 6: Tracy Chapman sjunger sin vackra sång "Fast car". Jag såg henne i Budapest under 1980-talet då hon framträdde tillsammans med Peter Gabriel, Sting och Bruce Springsteen.

V 10: Sången heter "Alla fåglar kommit re´n" på svenska.

L 8: En ung Sanna Nielsen sjunger "Till en fågel".

L 4: Till denna sång dansar man rumba.

L 14: Vi går i mål med musiken ur filmen "Rocky". 

Därmed var dagens kryss avklarat. Musiken var både bra och omväxlande. Den stora klurigheten var V 10 med "Wiener Sängerknaben". Jag fick googla innan jag hittade den svenska titeln trots att jag såg att rätt svar skulle vara ren.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska gå ner och spela biljard med mina kompisar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Du som är trofast, rädda mig,
lyssna på mig, skynda till min hjälp.
Var min klippa dit jag kan fly,
borgen där jag finner räddning."
ur Psaltaren 31

81 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Vi har haft dimma och regn u två dagar, men nu är solen på väg. Härligt! Jag blir mycket gladare, när solen lyser. Här är nästan all snö borta. Det är bara lite plogvallar kvar.
    Du får njuta av dina lediga veckor nu innan du tar dig an ditt nya arbete. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och tack för lyckönskningen.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Vi har vaknat upp till en underbart solig dag och den mesta snön har smält bort! Den nyköpta BMW:n har varit runt på diverse ställen och det är en njutning men många finesser att lära sig! Idag blir det en tur till två sängbutiker men vi har nog bestämt oss för vilken säng vi skall ha! Sedan blir det Melodifestivalen i kväll! Lycka till i Köpenhamn! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Vilken skön känsla att kunna åka omkring i frihet och dessutom lära sig nya finesser under varje resa.

      Tack för lyckönskningen och lycka till med sängköpet.

      Radera
  3. Godmorgon på dig Krister 🌻 och ni andra 😊
    Solen vill kika fram över Piteå.. (Det vill vi nog mer än den 😂)
    Skönt temperatur ute, -3° och lite blåsigt.

    Igår kväll var båda ungdomarna, hem på middag.
    Hade gjort lågtempererad rostbiff i ugn.
    Till det, en ljuvligt krämig, och vitlöksdoftande god potatisgratäng.
    Rödvinssås och en trevlig sallad på det. Ibland lyckas man helt. 🥰

    Mycket surr och skratt, vid matbordet och sedan spelade vi ett charadspel, som vi aldrig spelat förut.
    Då ungdomarna bodde hemma, var det tvekmacka, på brädspel här hemma, om det bara var vi i familjen. 🤣 Om vi hade gäster så var de ändå med och spelade ibland... Men bara då 🤭

    Ikväll är vi bortbjudna på middag hos vänner. Dottern skulle visst på galej, med en gammal väninna, som hon inte träffat på väldigt länge. Eftersom hon bor i Luleå där hon pluggar.
    Blev ett långt utlägg idag 🤣

    Önskar er alla en fin fortsatt helg. 🌱Hejsvejs
    Annica 💚

    (Tack för citatet ur Psaltaren 31)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Skönt att få hem barnen och umgås med dem. Låter som en god middag.

      Önskar även dig en fin helg och en riktigt trevlig middag.

      Radera
  4. God morgon länge sedan jag kommenterade här, men tagit hjälp varje vecka. Jag önskar dig lycka till med nya jobbet i Köpenhamn. Lisbeth, Fanny och Molly hälsar till Hugo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Lisbeth och tack för lyckönskningen. Hugo, Alexi och Bucky hälsar tillbaka.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Solen skiner och det är plusgrader! 2+. Lycka till med krysset!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare! I Karlskrona har vi nu sol och 5+ grader. Lycka till Lisbeth

    SvaraRadera
  7. God morgon. hälsar vi från ett soligt Dorotea med massor av snö.
    Christina och Kjell i Dorotea.
    Lycka till.

    SvaraRadera
  8. God morgon från Norrköping och Majbritt.

    SvaraRadera
  9. Godmorgon . Under över all under , För första gången på länge lyser solen på västkusten
    Önska er all en trevlig lördag

    SvaraRadera
  10. Turandot
    Den såg jag och min bror på Malmö Opera i torsdags, fantastiskt!

    SvaraRadera
  11. L1 Dua V12 Lipa/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L9 tracy l6 chapman

    SvaraRadera
  13. L9 Tracy, L6 Chapman /Lisbeth

    SvaraRadera
  14. Hej,
    HUR KAN DINA FÖRSLAG PÅ SVAR FINNAS PÅ PLATS I N N AN MUSIKEN SPELATS PÅ RADIO??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör de inte. Jag löser i realtid men tiden som anges är tiden då jag började blogga.

      Radera
    2. Sändning skickas med liten fördröjning på nätet jämfört med radiosändningen (kan vara tvärtom). /Krister

      Radera
  15. Sändning skickas med liten fördröjning på nätet jämfört med radiosändningen (kan vara tvärtom). /Krister

    SvaraRadera
  16. Tack för idag! Lite klurigt! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  17. Tack för idag! Nu ska vi ta en promenad i det fina vädret. Bäst att passa på för jag tror inte den ombytliga vintern är slut än.
    Jag önskar alla en fin vinterhelg! Hoppas vi hörs från Köpenhamn nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma. Önskar er en skön promenad. Tanken är att jag ska hinna blogga från Köpenhamn nästa lördag.

      Radera
  18. Tack för idag.
    Snösvängen väntar!!!

    SvaraRadera
  19. Tack för idag! Alltid trevligt att kryssa tillsammans 👌🙂 önskar alla en trevlig helg från ett soligt meen blåsigt Hälsingland

    SvaraRadera
  20. Tack för idag! Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare! / hälsning Lisbeth

    SvaraRadera