lördag 10 februari 2024

Melodikrysset vecka 6 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Jag sitter som vanligt hemma vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade här har jag tagit en promenad med Hugo, skjutsat min fru till jobbet och ätit frukost. Hugo har lagt sig i en fåtölj i gästrummet. Alexi ligger i soffan bredvid min yngsta dotter och Bucky ligger i sin korg bredvid mig.

I söndags höll jag mina två sista högmässor i Järfälla församling. Jag är fortfarande anställd i församlingen men är inte längre kyrkoherde. Det uppdraget lämnade jag över till min efterträdare i måndags.

Under hennes första vecka har jag gått bredvid henne för att visa församlingens lokaler och hälsa på medarbetare och förtroendevalda. Vi har även träffat några av de kontakter jag haft på kommunen.

Det är med stor glädje och stolthet jag överlämnar ansvaret som kyrkoherde till Hanna. Även nästa vecka kommer jag att gå bredvid henne och försöka att svara på hennes frågor.

På min fritid har jag som vanligt tagit promenader med och utan Hugo samt fortsatt det träningsprogram för löpning som jag laddat ner till min träningsklocka. Även denna vecka har det blivit 3 löppass om vardera 25 minuter.

I eftermiddag ska vi fira mitt bonusbarnbarn och min svärson som båda fyllt år.

I Järfälla har vintern kommit tillbaka. Marken är täckt av ett tunt lager snö och vi har just nu minus 5 grader och det är molnigt.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

L 1: Vi inleder dagens kryss med signaturmelodin till "The Benny Hill show".

V 11: Pernilla Wahlgren sjunger "Tvillingsjäl" från melodifestivalen 1991. Den är komponerad av Lena Philipson.

V 1: Den oerhört vackra sången "Blomster-duetten" är hämtad från operan "Lakmé"

V 10 och V 6: Stevie Wonders fina sång "Yester-me, yester-you, yesterday" var signaturmelodi till "Sen kväll med Luuk".

V 7: Det är trettio år sedan Roger Pontare och Marie Bergman vann melodifestivalen 1994 med "Stjärnorna".

L 3 och L 4: Samir och Viktor sjunger "Odödlig".

V 9: Vi får lyssna till Beyoncés "Halo" i en instrumental version.

L 7. Det är Towa Carson och Lars Lönndahl som sjunger duett i "Visa mig hur man går hem",

L 2: Jag tror att det är en orre som vi får höra. Jag förstår inte riktigt hur denna fråga passar in i Melodikrysset.

L 8: "Din låt" framförs av Viktor Leksell och rapparen "Einar" som sköts till döds för något år sedan.

V 5: Tone Norum sjunger "Stranded". Det var länge sedan jag hörde något av eller om henne.

V 13: Världsstjärnan som sjunger "Pata pata" är Miriam Makeba, MM.

L 12: Vi går i mål med "Miss Li" och "Våran sång". Det var Sveriges officiella VM-sång 2023.

Därmed var dagens kryss avklarat. Musiken var omväxlande och bra men jag förstår inte hur fågelläten hör hemma i Melodikrysset.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag och yngsta dottern ska åka in till stan för att träffa min äldsta dotter, hennes pojkvän och mitt bonusbarnbarn.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Ja, Herre, du är god, du förlåter,
rik på kärlek till alla som åkallar dig.
Herre, lyssna till min bön, hör mig när jag ber,
I nödens stund ropar jag till dig, och du svarar mig."
ur Psaltaren 86

94 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett mulet Nynäshamn. Ute är det -2 grader och lite snö på marken.
    Hoppas det känns bra att du har avslutat ditt arbete i Järfälla. Jag önskar dig lycka till med ditt nya arbete i Köpenhamn.
    Nu önskar jag alla lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin och tack för din lyckönskning.

      Det känns jättebra att överlämna "min baby" till Hanna.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Förra lördagen blev lite rörig! Ann skulle spela dambridge och vi skulle hinna dit lagom efter krysset. Sedan gick hennes glasögon sönder och planerna omkastades! Vi tog krysset senare i stället! I dag är planerna att åka in till stan och gå på en megaloppis på Conventum! Vi behöver inte så mycket saker men...!!! I går kväll när jag satt på sängkanten och skulle lägga mig så kände jag att jag faktiskt inte hade ont någonstans i kroppen och det var länge sedan! Träning och squaredans är nyttigt för kroppen! Lycka till Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Grattis till att du inte har ont någonstans.

      Lycka till på loppisen. Hoppas att ni hittar något riktigt fynd.

      Radera
  3. God morgon Krister o alla kryssare. Snön biter sig fast i landet i alla fall här där jag bor i Södermanland. Men enligt almanackan så är det ju fortfarande vinter. Snart börjar sportlovs veckor då kan det vara roligt för barnen om snön ligger kvar. Trevlig helg och ha det gott hälsar KME

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon KME.

      Jag hoppas också att barnen får snö på sitt sportlov.

      Önskar dig detsamma!

      Radera
  4. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet där det är 6 minusgrader och ett litet snötäcke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Hälsa alla jag känner i Lilla Edet.

      Radera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Snö igen! Minusgrader 5. Men i veckan som kommer ska det bli +grader! Skönt! Barnen har ju sportlov.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från ett lätt snöigt Skepplanda

    SvaraRadera
  7. Godmorgon på dig Krister och alla ni andra. 🌻

    S☀️len skiner över Piteå. Men kylan är tillbaka... Man hinner vänja sig snabbt med "blida" 😄

    Så fort det blir plusgrader, så börjar fåglarna kvittra igen.
    Skönt med ljuset, som blir alltmer ihållande.

    Tycker dagarna/veckorna rusar iväg. Hinner inte riktigt med.

    Ikväll är vi bortbjudna på middag hos kompisar. Och några andra vänner ringde, och bjöd även dem, oss på middag.. Sånt känns fint. Lite poppis för en stund 🤭

    Skall sjunga med min kör, i Furubergskyrkan i morgon kväll.

    Önskar er alla en fortsatt fin helg 🌱

    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica och tack detsamma.

      Önskar er en fin middag och en trevlig körkväll.

      Radera
  8. God morgon Krister!
    Här sitter vi och väntar på ett nytt klurigt kryss.
    Vi har kallt, mellan 20 och 30 minusgrader. På dagarna är det strålande sol och lagom kallt.
    Lycka till med kryssandet
    Christina och Kjell i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Det börjar enkelt...

      Radera
  9. Godmorgon Krister med familj och djur o alla kryssare! Lycka till med kryssandet! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Lite varmare idag än tidigare i veckan-12, i Lockne. Ingen sol idag. Trevlig helg. /Ulla

    SvaraRadera
  11. Konstig särskrivning

    SvaraRadera
  12. 1994, trettio år sedan

    SvaraRadera
  13. 30 år sedan (1994 , stjärnorna med Roger Pontare och Marie Bergman)

    SvaraRadera
  14. L3 Samir, L4 Viktor /Lisbeth

    SvaraRadera
  15. L3 L4 SAMIR & VIKTOR med odödlig

    SvaraRadera
  16. L7 TOWA (carson ) - LAXÅ ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. L7 TOWA carson - LARS lönndahl

      Radera
  17. God lördag

    Så trevligt att hitta er. Hälsningar från Majorna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju lika gärna vara god lördag till Majorna i Göteborg.

      Radera
  18. Lars Lönndahl eller hur o Towa Carsson

    SvaraRadera
  19. L7 Towa C/Lars /Lisbeth

    SvaraRadera
  20. Svar
    1. Och Stranded var knappast Norums genombrott, som Jankell påstod. Det måste väl ha varit Can't you stay.

      Radera
  21. V13 MM miriam makeba?

    SvaraRadera
  22. Trevlig helg/ Wermé

    SvaraRadera
  23. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  24. L12 VM (våran sång miss li)

    SvaraRadera
  25. Tack för idag! Lite klurigt idag. Tur att man får hjälp av duktiga lösare! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Tack för idag. Idag blir det en promenad. Jag får ta det lite försiktigt, för jag har fått så ont i mina axlar. Det blir svårt att ta emot mig, om jag skulle ramla.
    Jag önskar er alla en skön vinterhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Gå försiktigt. Jag har ett par skor med dubbar när jag går långa promenader eller joggar.

      Radera
  27. Tack för idag! Lite klurigt kryss idag. Önskar Krister med familj o djur och alla kryssare en riktigt trevlig helg! hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera