lördag 2 mars 2024

Melodikrysset vecka 9 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag sitter jag för sista gången vid köksbordet i Jakobsberg då jag ska försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag som vanligt tagit en lång promenad med Hugo. Min fru, yngsta dotter, Alexi och Bucky är i Karlskrona.

Kommande lördagar kommer jag att sitta i mitt nya hem i Köpenhamn de gånger jag kan vara med under direktsändning. De gånger jag inte kan vara med på grund av tjänstgöring kommer jag att öppna kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Sedan vi hördes förra lördagen har jag varit med på två mässor i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn.

I lördagskväll invigde biskop Erik Eckerdal kyrkans nya altare innan alla kyrkvärdar bjöds på middag i prästvåningen. I söndags togs jag emot av biskopen som församlingens nya kyrkoherde därefter avskedspredikade min företrädare, Thomas, i en fullsatt kyrka.

På min fritid har jag packat allt som flyttbilen ska hämta den 15 mars. Jag har även tagit många promenader, joggat ett flertal rundor på mellan 30 och 50 minuter samt spelat biljard med kompisarna på den lokala puben.

I veckan har jag också haft ett samtal inför en vigsel i Svenska Gustafskyrkan. Sist men inte minst har jag varit på restaurang med min son och äldsta dotter.

I Järfälla är det idag molnigt och 5 plusgrader. Även om våren är på gång så finns det nog risk för ett och annat "bakslag".

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 8: Dagens kryss inleds med "Fågeldansen". Jag har dansat många gånger till denna suggestiva musik.

L 12, V 15 och L 4: Det är Lars Berghagen som skrivit "Stockholm i mitt hjärta". Det är signaturmelodin till "AllsångSkansen".

V 11: Adele framför sin fina sång "Rolling in the deep". Hon är, enligt mig, en av de bästa sångerskorna i vår tid. Givetvis har jag flera av hennes sånger på min Spotify-lista.

V 14: "Ole dole doff" är väl en form av ramsa som man använder då man ska välja?

V 13: Carl-Anton sjunger "Överbyvals". Det är också mitt andra namn men jag stavar det annorlunda. I Malmö kallas jag Anthon eller Krille.

V 4: Vi får lyssna till "Never give up" med Maria Sur från melodifestivalen förra året.

L 1: Ledmotivet kommer från en av mina favoritfilmer, "Gudfadern". Jag har sett alla "Gudfadern"-filmerna flera gånger. Det är Nino Rota som komponerat denna vackra musik som har titeln "Love theme". Självklart har jag den på min Spotify-lista.

V 10: ABBA´s fina sång "I do, I do" framförs i en svenska version.

L 9 och L 7: "Lady Gaga" är också en av mina favoriter. Här sjunger hon sin "Poker face".

V 6: Jag förknippar denna musik med Ungern. Visst heter stycket "Ungersk rapsodi"? I morse var det en fråga i "Ring så spelar vi" där Christer frågade efter Ungerns huvudstad. Jag besökte Budapest i mitten av 1980-talet då jag deltog i en ridtävling. I kommentarerna får jag veta att stycket heter "Ungersk dans". Tack för hjälpen.

L 5: Arne Quicks gamla slagdänga "Rosen" framförs i en något modernare version.

L 2 och L 3: Vi går i mål med en svensk version av "Eurythmics" fina "There must be an angel".

Därmed var dagens kryss avklarat. Tänk så fort en timme går när man har roligt och bjuds på omväxlande och bra musik.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska ut och jogga i 50 minuter. I eftermiddag ska jag spela biljard med kompisarna på den lokala puben.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Lindra mitt hjärtas plåga,
för mig ur mitt trångmål.
Tänk på mitt lidande och mitt betryck
och förlåt mig alla mina synder."
ur Psaltaren 25

86 kommentarer:

  1. Lycka till nu i Köpenhamn Krister. Hälsa alla o Hugo också. Fellini. Nu kör vi Melodikrysset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fellini.

      Hugo hälsar tillbaka från sin favoritfåtölj.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett lite disigt Nynäshamn. Temperaturen är +4 grader.
    Förstår att du har mycket att stå i nu och jag önskar dig stort lycka till med ditt nya arbete i Köpenhamn.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! I dag är det som den senaste tiden mulet men det har varit plusgrader under en tid nu så så gott som all snö är borta och det är skönt tycker vi! Det är ju dock väldigt blött på gräsmattor och i övrigt! Jag har varit ute och tittat på potatislandet och i år skall vi nog kunna fräsa landet och sedan sätta potatis. Det blev ju inget förra året pga min hälsena! Vi kanske tar en tur in till stan idag men det är inget bestämt. I morgon skall jag troligen vara med på en samtalsgrupp om kommunikation i församlingen. Den leds av vår kyrkoherde och en professor i just kommunikation från Örebro Universitet! Ann stannar hemma och tittar på Vasaloppet! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Lycka till med både potatislandet och samtalsgruppen.

      Hoppas att ni får en fin lördag oavsett om ni åker in till stan eller stannar hemma.

      Radera
  4. God morgon Krister.
    Hoppas det går bra att etablera sig i ditt gamla hemland.
    Här sitter vi och är laddade för ett nytt kryss, hoppas på en intressant stund.
    Lycka till Christina och Kjell i Dorotea.

    SvaraRadera
  5. God morgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  6. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Mulet I skövde
    Ska på 40-årskalas i dag! Tänk när man var så ung!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon till Skövde.

      Hoppas att det blir ett fint kalas.

      Radera
  7. God morgon från docksta

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister och alla krysslösare. I Lockne har vi haft vind och plusgrader i veckan. Trist när det blir isigt. Imorgon blir det visitaonsmässa med den avgående biskopen i Brunflo kyrka. Jag ska sjunga i kören. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Hoppas att ni får en fin och givande mässa.

      Radera
  9. V8 Fågeldansen

    SvaraRadera
  10. V8 Fågeldansen/Lisbeth

    SvaraRadera
  11. Godmorgon Krister och alla krysslösare/Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  12. L:12 LARS
    V:15 ALLSÅNG
    L:4 SKANSEN

    SvaraRadera
  13. L12 Lars, V15 Allsång, L4 skansen/Lisbeth

    SvaraRadera
  14. V11 Adele /Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Hej Krister. Brukar du skicka in dina lösningar och har du i så fall vunnit något någon gång? Undrar en tjej i Småland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej till tjej i Småland.

      Jag skickar in lösningen om jag inte behövt hjälp av någon annan.

      Jag har aldrig vunnit.

      Radera
  16. Godmorgon från ett disigt bohuslän, ansluter lite sent pga promenad med hunden

    SvaraRadera
  17. V14 Ramsa /Lisbeth

    SvaraRadera
  18. V13 Anton /Lisbeth

    SvaraRadera
  19. V4 Maria Sur /Lisbeth

    SvaraRadera
  20. L1 Gudfadern/Lisbeth

    SvaraRadera
  21. L 9 lady l7 gaga

    SvaraRadera
  22. L9 Lady, L7 Gaga /Lisbeth

    SvaraRadera
  23. V6 Ungern /Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Till Krister Lycka till med allt i Köpenhamn /hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det enda som kan vara lite svårt är danskan? Vad tycker du??

      Radera
    2. Danska var det första språket jag lärde mig så det är inte så stora problem. Jag behöver dock utöka mitt ordförråd som är ganska litet och omodernt.

      De senaste 50 åren har jag endast talat danska någon vecka på sommaren.

      Radera
  25. L5 Rosen /Lisbeth

    SvaraRadera
  26. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  27. Tack för idag! Önskar alla en trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. L2 be,L3 an /Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Det var ganska lätt kryss idag.
    Ha det bra i Köpenhamn
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med er Christina och Kjell.

      Tack så mycket.

      Radera
  30. Tack för idag. Idag ska jag arbeta i valberedningen i vår bostadsrättsförening inför årsstämman.
    Lycka till med dina uppgifter!
    Jag önskar alla en skön marshelg!

    SvaraRadera
  31. Tack för idag! Ganska lätt kryss. Trevlig helg till Krister med familj o djur och alla kryssare! Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  32. V6 Stycket heter Ungersk dans

    SvaraRadera
  33. Thorsten Schütte2 mars 2024 kl. 11:20

    Önskar dig en välsignad tid i Köpenhamn!
    Mitt första barnbarn, Idun, döptes i Gamla Lundby Kyrka på Hisingen, nu känns det att min "konvertering light" till SvK är fullbordad. ;-)

    SvaraRadera