lördag 30 mars 2024

Melodikrysset vecka 13 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter en lång morgonpromenad med Hugo sitter jag vid köksbordet i mitt nya hem för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. 

Just nu ligger Hugo i sängen bredvid min fru men annars verkar han trivas bäst i soffan i vardagsrummet. Han har inte riktigt funnit sig tillrätta sedan han kom hit tillsammans med min fru och yngsta dotter i torsdags. När min fru och yngsta dotter åker hem till Järfälla efter påskhelgen så stannar Hugo kvar hos mig här i Köpenhamn.

Här i församlingen har vi under veckan levt i stilla veckan vilket innebär att vi hållit stängt och att vi pausat alla fasta aktiviteter och grupper. Jag har endast haft ett fåtal planeringsmöten.

I övrigt har jag lett en begravningsgudstjänst, skärtorsdagsmässan och långfredagsgudstjänsten. I kväll ska jag leda påsknattsmässan och i morgon blir det högmässa på påskdagen.

På min fritid har jag utöver mina promenader och joggingturer handlat det sista jag behövde till lägenheten. I går tog vi en lång promenad så att jag kunde visa närområdet för min fru och yngsta dotter. Vi avslutade kvällen på en av områdets äldsta restauranger med klassiska danska maträtter. Det är dyrt att äta ute i Köpenhamn men å andra sidan är portionerna så stora att man blir rejält mätt. Idag ska vi en tur ner på Strøget innan kvällens mässa.

I Köpenhamn har våren kommit. Även om det blivit några korta bakslag med blåst och regn så har jag den senaste veckan kunnat jogga i kortbyxor.

Idag har vi molnigt och 7 grader. I morse låg det en tunn dimma över Öresund.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 9 och V 7: Vi inleder dagens kryss med Chuck Berry och "Roll over Beethoven", en riktig klassiker.

L 11: Stjärnan som gjort comeback två gånger i sin karriär är Kylie Minogue. Här framför hon "Padam Padam".

L 8: Det är Ria Wägner som pratar i ett radioprogram som enligt Anna Charlotta hette "Musik för er som var med".

V 12, V 15 och L 10: Jag tror att sången som framförs på tyska hade titeln "Jag kan inte leva utan dig". Det var Lill-Babs som sjöng. 

L 2: Sången ur "Matteuspassionen" av J.S Bach, som vi får höra kommer från den epok som kallas barock.

L 15: Jan Malmsjö sjunger "Om jag hade pengar" ur "Spelman på taket". På engelska har den titeln "If I were a rich man".

L 1: Vi får lyssna till "Friday I´m in love" med "The Cure". En sång jag har på min Spotify-lista.

V 6 och V 1: "Vyssan Lull" har komponerats av Evert Taube.

V 14, L 13 och V 16: "You really got me" framförs i en finsk version.

L 5: "Manchild" framförs av Neneh Cherry.

L 3: Den fina sången "Proud Mary" framförs i en svensk version. Ingen kan göra den som Tina Turner.

V 4: Denna påskafton går vi i mål med "I love it" med "Icona pop". Även denna har jag på min Spotify.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bra musik.

Nu ska jag cykla och handla lite förnödenheter innan familjen ska bege sig ut i Kongens by.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig påskhelg och en fin vecka. 

Nästa lördag kan jag inte vara med under direktsändningen eftersom jag har en vigselgudstjänst.

"Jag vill prisa Herren, han ger mig råd,
mitt inre förmanar mig om natten.
Jag har alltid Herren inför mig.
när han står vid min sida vacklar jag inte."
ur Psaltaren 16

98 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från Nynäshamn. Idag är det klart och soligt. Det är härligt efter kyla och regn. Idag blir det en lång och fin promenad.
    Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Hoppas att ni får en fin promenad.

      Radera
  2. GLAD PÅSK från ett halvklart Skepplanda

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Krister och alla andra kryssare. I dag har vi halvklart och + 7 grader. Snön är i stort sett borta och älven sköljde redan den 23 mars, vilket är tidigt. Det luktar vår ute och marken är mjuk nu innan tjälen gått ur jorden. Det blir en lite annorlunda Påsk för mig och det är tur att man har kyrkan med gudstjänstgemenskapen i dessa dagar. Det gläder mig att höra att man firar Påsknattsmässa i Köpenhamn, något som man gjort i Nås för 10 år sedan, men som nu är inställt. I eftermiddag åker jag till Tällberg och i morgon har vi Påskdagshögmässa i Nås med körsång och de som har Nåsdräkt bär den, en fin tradition som ser ut att växa. Jag önskar Dig och familjen inkl. Hugo en fin Påskhelg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten och tack detsamma från oss alla i Köpenhamn.

      Jag önskar dig fina gudstjänster Tällberg och Nås.

      Radera
  4. Hälsningar från Lilla Edet på Påskafton. Här är det disigt och knappa 10 grader.Hoppas det klarnar upp under dagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hälsningar tillbaka till dig Rolf och till de andra jag känner i Lilla Edet.

      Radera
  5. God morgon Krister och alla lösare! Denna gång får vi ta krysset vid ett senare tillfälle! I höstas återupptog vi ju vårt gamla intresse vilket också var orsaken till att vi möttes, nämligen squaredansen! Över påskhelgen är det alltid squaredansfestival i Örebro! Vi har avstått från att dansa på Skärtorsdag och Långfredag men idag tänkte vi dansa! Det skall bli väldigt roligt och spännande att se om vi träffar några danskompisar från förr! Vi firade en väldigt fin Skärtorsdagsmässa och hjälpte till med avdukning av altaret! Sedan var det en fin Långfredagsgudstjänst med vår nya präst som vi nu har fått reda på att hon stannar kvar hos oss! Det känns bra! Lycka till med krysset! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Hoppas att ni får trevligt på squaredansen och träffar många kompisar.

      Här dukade vi också av altaret på skärtorsdagen. I går var det en "avskalad" gudstjänst med kör och cellist men utan orgel.

      Kul att prästen stannar. Det betyder ju att hon trivs.

      Radera
  6. Glad påsk. Från iren

    SvaraRadera
  7. Hej
    Här är vi, beredda på ett nytt svårt kryss.
    Här är det nysnö och alldeles vitt och ljust och omkring noll grader.
    Hoppas du har installerat dig och att det fungerar igen.
    Lycka till med kryssandet.
    Christina och Kjell I Dorotea-

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Christina och Kjell.

      Det enda jag har kvar är att hänga upp tavlorna men det tar vi när vi får lust. I övrigt är jag helt installerad och är väldigt väl mottagen.

      Nu hoppas vi på en del klurigheter.

      Radera
  8. Godmorgon från ett snöigt Piteå. Vitt och vackert. Men det snöar och snöar...
    Det får räcka med snö nu!
    Vart tog vårvintern vägen?!

    Nåja... Det gröna kommer ju så småningom om...

    Var på skärtorsdagsmässa i Hortlax kyrka. Anna Andersson predikade. Kändes sorgligt men fint att inleda påsken så.

    Ikväll blir det middag hos vänner.
    Och jag äter smörgåstårta/sill tårta för glatta livet medan maken jobbar.

    Önskar eder en fin helg. (Med tanken på, varför vi egentligen firar påsk.)
    💚
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Skärtorsdagsmässan är min favoritgudstjänst sedan många år. Kul att du träffade Anna.

      Hoppas att ni får en trevlig middag.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  9. Godmorgon! o Glad Påsk från Karlskrona/ hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Glad påsk!

    SvaraRadera
  11. V9 CHUCK
    V7 BERRY

    SvaraRadera
  12. V9 CUCK V7 BERRY (Roll over Beethoven)

    SvaraRadera
  13. L 11 KYLIE minogue(Padam Padam)

    SvaraRadera
  14. V9 Chuck V7 Berry,L11 Kylie,/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. V12 JAG
    V15 INTE
    L 10 UTAN

    SvaraRadera
  16. V12 jag, V15 leva, L10 utan

    SvaraRadera
  17. V12 Jag V15 inte L10utan
    Jag kan inte leva utan dig

    SvaraRadera
  18. V12 Jag V15 Inte, L10 Utan/Lisbeth

    SvaraRadera
  19. L15 IF I were a rich man

    SvaraRadera
  20. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Sitter och löser krysset med sonen. Vädret sisådär där, snöade igår i Lockne. Hoppas på sol ☺️ Önskar dig och familjen en trevlig påskhelg. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla.

      Vad kul att sonen är på besök.

      Önskar er detsamma.

      Radera
  21. L2 Barock, L15 If/Lisbeth

    SvaraRadera
  22. L1 THE-CURE (Friday I`m In Love)

    SvaraRadera
  23. V6 Evert, V1 Taube/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. V6 EVERT , V1TAUBE

    SvaraRadera
  25. V6 Evert V1 Taube . längesedan han var med

    SvaraRadera
  26. V14 REALLY L13 GOT V16 ME

    SvaraRadera
  27. Varför envisas med trippelfrågor , blir så rörigt

    SvaraRadera
  28. L5 NENEH CHERRY (MAN CHILD)

    SvaraRadera
  29. L5 Cherry /Lisbeth

    SvaraRadera
  30. V4 Icona/Lisbeth

    SvaraRadera
  31. V4 ICONA pop (I love It)

    SvaraRadera
  32. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    **Glöm inte ställa fram klockan inatt.**
    På återseende

    SvaraRadera
  33. Tack för idag! 10 plusgrader! Skönt! Glad påsk!

    SvaraRadera
  34. Tack för idag! Jag önskar alla en fin och glad påsk!

    SvaraRadera
  35. Tack för idag! och önskar fortsatt Glad Påsk till Krister med familj o hund i Köpenhamn o lycka till med allt och fortsatt Glad Påsk till alla kryssare Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera
  36. Ganska lätt idag-
    Ria wägner störde oss lite;;
    Önskar en fortsatt fin helh

    SvaraRadera
  37. Ursäkta men låten med icona pop heter "I love it" inte "I don't vare"

    SvaraRadera
  38. Låten me Icona pop heter "I love it" inte "I don't care"

    SvaraRadera