lördag 16 mars 2024

Melodikrysset vecka 11 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner! 

Idag sitter jag för första gången i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn när jag ska försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag tagit en morgonpromenad i närområdet. Idag blev det 5 km runt Kastellet och längs Langelinie.

Sedan jag kom hit den 7 mars har jag hunnit med att träffa förtroendevalda för att samtala om budgeten, samverkansavtalet med  SKUT och "Gustafskyrkans vänner", vilken jag kommer att skriva om i ett senare inlägg.

Jag har också besökt den svenska ambassadören. Hon var väldigt öppen och trevlig. I veckan har jag även träffat kommendanten, säkerhetschefen och kommunikatören för Kastellet. 

Dessutom har jag haft ett möte med pilgrimsgruppen och varit på ett ekumeniskt möte kring flyktinghjälp. Sist men inte minst har jag lett en högmässa, en veckomässa, en taizemässa och en begravningsgudstjänst.

På min fritid har jag tagit många och långa promenader samt joggat enligt mitt träningsprogram.

På kvällarna har jag förberett lägenheten för att kunna ta emot de saker som kommer med flyttbilen i kväll. Det är mest personliga saker men även några möbler.

I Köpenhamn är det 8 grader men det blåser. Under morgon har det regnat.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna lördag:

V 16: Vi inleder dagens kryss med Olle Adolphson och "Nu är det gott att leva".

L 2: Det är "Nationalteatern" som framför "Hanna från Arlöv".

V 14, V 17 och V 5: Vi får höra den engelska versionen av "Tusen och en natt". Jag vet inte om det är Charlotte Perrelli som sjunger. När hon vann melodifestivalen 1999 med denna vackra sång hette hon Nilsson.

V 1: "Another brick in the wall" med Pink Floyd var en av mina favoritlåtar i slutet av tonåren.

L 3: Jag tror att sången vi får lyssna till kallas kulning. Den var vanlig då man sommartid vistades på en fäbod.

L 4 och V 9: Det är John Lennon och Yoko Ono som sjunger "Give peace a chanche". De kallade sig för "Plastic Ono band".

L 13 och L 10: Det låter som att det Svante Thureson som sjunger "Ingen sol här utan dig". I originalet har den titeln "Ain´t no sunshine".

L 1: Det är "Pandora" framför sin sång "Trust me".

L 15: Göingeflickorna bestod av tre systrar. Här sjunger de den känslosamma sången "Kära mor".

V 12 och V 6: Vi får höra en sång från filmen om "Ronja rövardotter". Hennes kompis heter Birk Borkason. Jag använder ofta brottstycken ur Astrid Lindgrens fina bok vid begravningsgudstjänster.

V 11: Det är "Daft punk" som framför "Get lucky".

V 7 och V 8: Vi går i mål med "I can´t go on" i en annorlunda version än den som var med i melodifestivalen 2017.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bra musik. Min största problem har varit uppkopplingen och radion. Jag får titta på detta i veckan så att jag slipper lyssna via en app i telefonen.

Nu ska jag gå ut och titta till vår "Påskloppis". När jag öppnade exakt klockan 10.00 var det en kö på drygt 30 personer.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en trevlig lördag och en fin vecka. Samtidigt som jag gör det tittar solen fram utanför fönstret.

"Ty ingenting är omöjligt för Gud."
Lukas 1:37

82 kommentarer:

  1. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Du verka ha fullt upp. Skönt att kunna börja möblera din nya lägenhet. I Lockne är det mulet idag. Önskar dig en trevlig helg. / Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla och tack detsamma.

      Det är väldigt roligt att vara här.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett grått Nynäshamn. Välkommen nu från Köpenhamn. Du får det säkert mycket bra där. Lycka till med dagens kryss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Det verkar vara väldigt lovande. Jag trivs med uppdraget, medarbetare, förtroendevalda och församlingen. Dessutom älska jag Köpenhamn.

      Radera
  3. Hej Krister,från ett soligt Lule. Ser att ni har ca 8 grader varmt o mulet väder. Allt ok häruppe. Hoppas att du kommer trivas därnere. Hälsa alla o Hugo också. Fellini.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fellini.

      Jag tror att jag kommer att stortrivas. Hugo kommer inte förrän i påsk.

      Radera
  4. God morgon Krister och alla lösare! I dag är det mulet ute men det känns att vi mer och mer går mot en skön vår! Idag blir det en sväng in till stan med biltvätt och lite annat! Vad det gäller hälsan så är både höfter och fot mycket bättre och det finns nästan ingen smärta kvar! Dock har min mage krånglat och jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är IBS jag lider av! Svårt att konstatera detta men efter att ha läst på ordentligt så tyder de flesta tecknen på detta! Detta innebär att jag får tänka till ganska mycket på mitt sätt att äta och att leva men det skall nog ordna sig! Det gör ju det om man måste! Lycka till med lösandet alla! Jarl och Ann i Gällersta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag hoppas att du får hjälp med magen så att det bra.

      Trevlig tur till stan.

      Radera
  5. Lördagshälsningar från Lilla Edet! Här är det mulet, som det varit hela veckan.
    Önskar allt gott i den nya tjänsten!

    SvaraRadera
  6. Hej namne! Här i Valne är det än så länge mule5 å 1,5 minus. Lycka till med både jobbet, boendet å livet där nere i söder. Annica å Christer

    SvaraRadera
  7. Godmorgon från ett s☀️ligt, vitt och vackert Piteå.

    Tänker inta frukosten, ute i s☀️len på den avskottade altanen.

    Ikväll blir det middag hos vänner på deras stuga.

    Förhoppningsvis ska jag så mer frön.

    Önskar er alla en fortsatt fin helg 💚
    Hejsvejs
    Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica och tack detsamma.

      Hoppas att ni får en trevlig middag.

      Radera
  8. God morgon från ett gråmulet Skepplanda

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Igår blev jag gammelmormor för andra gången! Underbart! Längtar att få gosa med henne!

    SvaraRadera
  10. Godmorgon Krister och alla krysslösare, mulet väder +8 grader i Karlskrona, hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  11. V16 Mats/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. L2 Nationalteatern

    SvaraRadera
  13. V16 Olle/Lisbeth rättelse

    SvaraRadera
  14. L2 Nationalteatern/Lisbeth

    SvaraRadera
  15. V14 Tusen, V17 En, V5 Natt/Lisbeth

    SvaraRadera
  16. L4 Yoko, V9 Ono/Lisbeth

    SvaraRadera
  17. There is no sunshine

    SvaraRadera
  18. L 13 Aint L 10no

    SvaraRadera
  19. L:1 PANDORA (från mina tonår)

    SvaraRadera
  20. L13 aint L 10 no

    SvaraRadera
  21. L1 Pandora trust me

    SvaraRadera
  22. Det måste ju vara tre

    SvaraRadera
  23. L15 Göingeflickorna 3 st/Lisbeth

    SvaraRadera
  24. V12 Ronja/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. V 12 RONJA
    V6 BIRK

    SvaraRadera
  26. V11 DAFT punk , "get lucky"

    SvaraRadera
  27. V7 Go, V8 on/Lisbeth

    SvaraRadera
  28. Tack för idag! Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  29. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende

    SvaraRadera
  30. Tack för idag och trevlig helg till er alla

    SvaraRadera
  31. Tack för idag. Nu ska vi höra med barnbarnet Svea, som är kattvakter, om hon behöver/vill ha hjälp.
    Jag önskar alla en fin helg. Vi får se om det blir regn eller snö idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Carin.

      Hoppas att ni klarar er utan snö.

      Radera
  32. Tack för idag! Ha det trevligt i Köpenhamn Krister! Svårt kryss idag. Nu har vi sol i Karlskrona +7 grader. Trevlig helg/Lisbeth

    SvaraRadera