lördag 23 december 2023

Melodikrysset vecka 51 - 2023

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Efter inte mindre än två morgonpromenader med Hugo sitter jag vid köksbordet för att försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Anledningen till att det blev två promenader var att jag efter halva promenaden märkte att Hugo tappat sitt halsband. Vi gick då tillbaka samma väg för att leta efter det. Eftersom vi inte hittade det borttappade halsbandet så gick vi hem och hämtade ett annat innan vi återupptog vår vanliga promenad.

När vi kom in åt jag frukost medan Hugo gick och lade sig i vår säng, där Alexi redan låg och vilade. Bucky ligger som vanligt i sin korg bredvid mig.

Sedan vi hördes förra helgen så har jag haft en väldigt lugn vecka som bland annat innehållit ett möte med församlingens ledningsgrupp. Jag och min son har också delat ut 25 priser till de som vunnit i vår församlingstidnings olika tävlingar och utlottningar.

Sist men inte minst har jag lett församlingens Förbönsmässa och en begravningsgudstjänst.

På min fritid har jag utöver promenader och sjukgymnastik handlat julklappar och julmat samt tagit min 5:e covidvaccination.

Det vackra vintervädret har kommit tillbaka till Järfälla. Just nu har vi minus 2 grader och det har under natten och morgonen fallit en dryg decimeter snö. I tisdags hade vi barmark och strålande solsken vilket innebar att jag kunde cykla ett par mil.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna vecka:

V 6: Årets näst sista kryss inleds med "Adams julsång" (O helga natt) i en engelsk version.  Den inleds på svenska med orden "O helga natt, o helga stund för världen".

L 1: Darin sjunger sin otroligt vackra sång "Starkare".

V 1: Vi får höra "ABBA´s" sång "Dancing Queen" i en spansk version. Den passar ju bra idag då vår drottning fyller 80 år.

L 4: Sången som framförs i en instrumental version är "Blåsippan ute i backarna stå..." Det är långt kvar till vi får se detta men man kan ju redan nu börja tänka på våren.

V 12 och L 2: Jag tror att "Mitt Paris" heter "I love Paris" och är komponerad av Cole Porter.

V 5: "Rolling Stones" sjunger sin sång "Winter".

V 9: I en instrumental version får vi höra "The twelve days of christmas."

L 8: Det är Robyn som sjunger "Call your girlfriend".

V 13: "Räven raskar över isen" sjungs med en annan text.

L 7: "Carmina burana" är komponerad av Carl Orff.

L 3: På svenska fick denna fina sång titeln "Är det konstigt att man längtar bort nån gång". Då var det Lena Andersson som sjöng.

L 11: Ledmotivet är hämtat från filmen "Elf".

V 10: Vi går i mål med "It´s a big country". Davitt Sigerson kontaktar sina anhöriga via telefon.

Därmed var dagens kryss avklarat. Det var inte särskilt kluriga frågor idag heller.

Nu ska jag ta en promenad med Hugo innan jag ska gå ner till den lokala puben och spela lite biljard.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en riktigt god jul!

"Nådig och barmhärtig är Herren,
sen till vrede och rik på kärlek.
Herren är god mot alla,
barmhärtig mot allt han har skapat."
ur Psaltaren 145

89 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla lösare! Just nu sitter vi på tåget från Örebro till Hallsberg för vidare färd österut till Stjärnholms stiftsgård där vi tänker fira jul i gemenskap! Lycka till med krysset och ha en riktigt God och Välsignad Jul allihopa! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann.

      Jag önskar er en fin och fröjdefull jul på Stjärnholm.

      Radera
  2. God morgon Krister och alla kryssare från ett lite vintrigt Nynäshamn. Det snöar på tvären och marken börjar bli vit och vacker. Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      Även här ser vi ut att få en vit jul.

      Radera
  3. God morgon Krister och alla andra kryssare! Skönt att höra att Du som vanligt tar Dina promenader och håller i gång. Själv är jag nu tillbaka på samma nivå där jag var före hjärtinfarkten i juli beträffande motion. I natt har vi fått ytterligare 1 dm snö och det är -6 och nordanvind. Efter krysset blir det snöskottning och sedan en promenad till affären för att komplettera det sista inför morgondagen. Det blir en annorlunda jul i år, och jag har fått göra allt själv med telefonråd från Else-Britt. Det är aldrig för sent att lära sig. Julafton firar vi tillsammans med Else-Britts barn med knytkalas och hon kommer hit med hjälp av färdtjänsten i morgon middag och stannar till tidiga kvällen. Senare räknar jag med att fira Julnattsmässa i Leksand om vädret tillåter. Tyvärr är vårt eget pastorat utan mässa hela julen fram till Trennodagen. Jag hoppas det blir ändring på detta till nästa år då vi har fått en ny kyrkoherde. Else-Britt och jag önskar Dig och hela familjen inkl. Hugo, Bucky och Alexi en fin jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Jag älskar mina tidiga promenader med Hugo. Oftast går vi ut vid 05.30.

      Skönt att du är tillbaka konditionsmässigt. Skotta lugnt...

      Skönt att ni får fira jul tillsammans några timmar i alla fall.

      Hoppas att du får en fin och givande mässa i Leksand. Jag leder som vanligt midnattsmässan i Järfälla kyrka.

      God jul till dig och Else-Britt.

      Radera
  4. God morgon! Hälsningar från Lilla Edet där alla kollegor önskar dig en riktigt God Jul! I början på veckan regnade snön bort men ny snö kom natten till fredag. Det blir nog en härlig vinterdag idag, solen skiner, vindstilla och 7 minusgrader. En God Jul tillönskas dig och alla X-are!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Rolf.

      Jag önskar dig och dina kollegor detsamma.

      Radera

  5. Go jul Krister med familj o Hugo. Fellini

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla krysslösare.
    I Lockne har vi haft allt från regn förra lördagen till -15. Idag snöar det och ca -8. Sonen är hemma och vi ska lösa krysset tillsammans.
    Önskar dig och din familj en riktigt god jul. /Ulla

    SvaraRadera
  7. God morgon från ett soligt Skepplanda

    SvaraRadera
  8. Godmorgon Krister med familj o djur och alla kryssare. Lycka till idag. God Jul allesammans hälsning Lisbeth

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare! Mycket snö igen.

    SvaraRadera
  10. V1 Dancing queen/Lisbeth

    SvaraRadera
  11. V5 Rolling stones/Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Vad var L12? Någon som vet?

    SvaraRadera
  13. God morgon, så här dan före doppare dan 🎄

    Myser med tända ljus, och änglaspelet som klingar så fint. 🎍
    I Piteå, ligger temperaturen på - 7°, det snöar och blåser lite också...

    Tyvärr har jag blivit lite snorig, men tack och lov ingen Covid. 🙌Inte varit förkyld på 3 år tror jag. Och då blev jag bara väldigt hes, inget annat.

    Min väninna, och hennes vuxne son, kommer alltid upp till Piteå idag den 23e för lilla julafton.
    Tveksamt om de kommer idag eftersom jag snorar 😏

    Önskar er en God och fröjdefull jul, med tanke på varför vi firar.

    Hejsvejs från mig
    Annica 🤶☃️🎄


    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Annica.

      Tack detsamma och krya på dig.

      Radera
  14. V5 Mitt favoritband Rolling Stones. Jag har sett dem live fem gånger sedan 1965. Jag hoppas de kommer till Sverige en gång till.

    SvaraRadera
  15. kan de va Final count down?

    SvaraRadera
  16. v9 the TWELVE days of christmas (david rose)

    SvaraRadera
  17. L8 borde ju va Robyn, riktigt cool tjej. favorit låt med henne är ju like a virgin.

    SvaraRadera
  18. V13 räven raskar över ISEN

    SvaraRadera
  19. V7 är väl Carl Orff

    SvaraRadera
  20. Fortuna Imperatrix Mundi: O Fortuna —
    Carl ORFF

    SvaraRadera
  21. Min dotter sjöng alltid räven överraskar grisen, och det tyckte vi var så gulligt så numera sjunger vi alltid så.

    SvaraRadera
  22. är det konstigt att man längtar bort NÅN gång

    SvaraRadera
  23. L11 Elf! Bästa filmen!

    SvaraRadera
  24. V10 Telefon/Lisbeth

    SvaraRadera
  25. v6 natt ? v10 telefon?

    SvaraRadera
  26. Kan inte vara annat än telefon på den sista

    SvaraRadera
  27. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg och en GOD JUL.
    På återseende

    SvaraRadera
  28. Önskar era en skön God jul från ett grönt Kristianstad och + 2 grader väder. Kommer vara hemma i år hos min lilla syster med familj

    SvaraRadera
  29. Tack för idag. God jul och gott nytt år önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  30. Med Telefon avslutar vi dagens kryss. Jag önskar alla en GOD JUL

    SvaraRadera
  31. Önskar er alla En God Jul och Gott Nytt År från ett vintrigt Malå.
    Tack för hjälpen med kryss.

    SvaraRadera
  32. Tack för idag. Nu ska vi packa ihop mat, kläder, julklappar och sängkläder. I eftermiddag ska vi åka till sonen och ha julpyssel och uppesittarkväll med honom och barnbarnen. Vi blir kvar där till i morgon. Efter julklappsutdelning och julmat åker vi sedan hem igen.
    Idag var det många bilar med gotlandsbåten, som just anlänt från Visby till Nynäshamn.
    Jag önskar alla en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  33. Jag önskar Krister med familj o djur och alla kryssare en riktigt God Jul/Hälsning Lisbeth Karlskrona

    SvaraRadera