söndag 14 februari 2010

Riter och markörer

Precis som vi människor behöver rutiner så behöver vi riter och markörer. En rit är en handling som syftar till att upprätthålla, tolka och bearbeta vår tillvaro. En markör är en handling som markerar ett tillstånd eller ett tillfälle. Man skulle kunna säga att en markör är en liten rit.

Riten påminner om barnens lek. Barn leker för att lära sig att förstå och hantera tillvaron. De diskar, städar och leker mamma, pappa, barn. Allt för att tolka och bearbeta sin tillvaro.

De riter som syftar till att upprätthålla vår tillvaro är till exempel söndagens gudstjänst. I de återkommande och upprepande riterna känner vi att allt är som det ska vara. Det är samma sak med den rit barnen behöver när de ska gå och lägga sig.

En del riter är så kallade övergångsriter. De genomförs bara en gång för den enskilda människan, men flera gånger för den kontext i vilken riten ingår. Hit hör dop och begravning, men också upptagande i en orden eller i en förening med flera.

Markörer kan vara allt från fredagens mys med chips till att ta på sig mjukisbyxorna när jag kommer hem från jobbet.

Precis som med allt annat så finns det en baksida med riter och markörer. De kan bli till tvångshandlingar och magi. Fel använda och i fel sammanhang kan riter och markörer bli till något som inskränker och förminskar människors liv. Vi måste alltid ha klart för oss varför vi gör vissa saker. Vad är syftet? Vad betyder riten/markören för mig? Hjälper den mig?

Jag har flera riter som jag tycker är viktiga och som hjälper mig i mitt liv. Den viktigaste är nattvarden. Jag har också många markörer. När jag kommer till stugan tar jag alltid på mig mina stugbyxor för att markera att jag är ledig. När jag firar nattvard har jag aldrig klocka på mig för att markera att tiden upphört. När jag har semester så rakar jag mig inte för att markera att jag har semester.

Har du några riter som är viktiga för dig? Har du några markörer?

2 kommentarer:

  1. Helt rätt. Många tycker att riter är floskler som inte innehåller något. Tittar man närmare på dem så innehåller de ofta något intressant. En del riter är en ren historieberättande del. MAn bär ett arv vidare. En känsla som inte kan dokumenteras utan måste upplevas. Andra som tillexempel meditation och yoga använder dem till gå tillbaka till ett ursprung som får oss att ta nya krafter och finna oss själva igen. Sen kan man alltid lägga till sin miljö som altare, kyrka, en vacker plats eller speciella kläder för förstärka sin närvaro i det man utövar.
    Även inom vardagen upplever vi dessa utan tänka på dem, hur hälsar på varandra, hur klär oss och förhåller oss.
    För mig är det viktigt att ta åt mig det som förstärker självkänslan. Där man backa ett par steg för att finna sig själv igen och komma tillbaka med rent sinne.
    Det är bra om man inte tar åt sig för mycket heller, för många riter kan stöka till det och göra det svårt att ge saker och ting perspektiv.

    SvaraRadera
  2. Hej "dagsuddaren" och tack för din kommentar.

    Jag delar din uppfattning till punkt och pricka.

    Om man jagar en kick genom riter då är risken överhängande att det blir för mycket eller för många riter.

    En rit ska fylla en funktion, annars är den inte mycket att ha.

    Ha en trevlig kväll.

    Krister

    SvaraRadera