söndag 4 april 2010

Den tomma graven

Att förklara den tomma graven ur ett vetenskapligt eller rationellt perspektiv låter sig inte göras. Den tomma graven är ett mysterium och det mysteriet pekar finger åt vetenskapen och förnuftet. Den tomma gravens sanning är inte en vetenskaplig sanning utan det är en religiös sanning.

Den tomma graven är ett mysterium, som har burit människor i snart 2 000 år. Den tomma graven är det mest centrala i hela kyrkans budskap. Det handlar om att ha tillit till mysteriet och våga låta tron och hoppet bära oss, i stället för att kämpa för att försöka övertyga oss själv och andra med förnuftsmässiga argument.

Ur den tomma graven hörs Guds röst;

Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin ende son, Jesus Kristus, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv”.

2 kommentarer:

  1. Hej igen Krister, tänk om alla präster kunde förklara som du.
    Jag har trott att jag inte är religiös för att jag inte trodde, dvs vetenskapligt och förnuftsmässigt trodde.
    Men om det är detta som är att vara religiös att "våga ha tillit till mysterium och att låta tron och hoppet bära mig", så lever jag ju redan hela mitt liv som en djupt religiös.
    Jag visste bara inte om det.

    SvaraRadera
  2. Hej Carina!

    Tack för din kommentar.

    Det gläder mig att du "hittat" din tro.

    För mig är det stor skillnad på vetenskap och tro. De svarar på helt olika frågor. Min tro svarar på frågan Varför? Vetenskapen svarar på frågan Hur. Båda kan svara på Vad.

    Hjärnans förnuft och hjärtats förnuft är två helt skilda saker. Hjärtats förnuft är inte intresserat av Hur...

    Glad påsk igen.

    Krister

    SvaraRadera