torsdag 1 april 2010

Påskhälsning

Vi är många som undrar över när det är lämpligt att hälsa; "Glad påsk". I dag när jag lämnade jobbet sa jag till alla mina medarbetare att jag önskade dem en trevlig påsk. Gjorde jag rätt? Är det lämpligt att önska någon en glad och trevlig påsk redan i dag?

Jag menar med tanke på att vår Herre, Jesus Kristus, i kväll på Skärtorsdagen blir förrådd. I morgon på Långfredagen blir han korsfäst, dör och blir begraven. Under Påskafton, på lördag, är han död och ligger i graven. Det är ju först på den tredje dagen, Påskdagen på söndag, som han uppstår från de döda och sorgen vänds i glädje. Då borde vi väl egentligen vänta med att önska; "Glad påsk", tills på söndag.

Blir du bekymrad?

Bli inte det. Svenska kyrkan har nu kommit på hur vi ska komma runt detta problem. Från och med Psalmsöndagen kan vi välja att hälsa varandra på två sätt. Antingen säger vi "5-4-3-2-1-0, Glad påsk", eller så säger vi helt enkelt den siffra som motsvarar vilken dag i stilla veckan det är. I går skulle vi sagt TVÅ, i dag säger vi ETT och i morgon säger vi NOLL. Hur vi ska hälsa på varandra under Påskafton, det framgår inte riktigt, men då kanske man ska använda hela nedräkningen?

Är detta ett aprilskämt?

Jag vet inte, bedöm själv genom att gå in på: http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/ny_paskhalsning_i_kyrkan_0_13369.news.aspx

Jag önskar alla mina läsare ETT!

2 kommentarer:

  1. Ett på dig och din familj Krister, rätt ska ju vara ett, det håller jag med om!
    Carina

    SvaraRadera
  2. Tack Carina!

    I dag skulle jag säga NOLL. Men det måste vara ett aprilskämt.

    Krister

    SvaraRadera