lördag 18 september 2010

Melodikrysset vecka 37 - 2010

I dag försöker jag lösa krysset i stugan. Jag hoppas att internetuppkopplingen ska fungera hela programmet. Vädret är riktigt trist och grått. Det har regnat till och från under hela natten. Igår hann jag bara klippa halva gräsmattan, innan regnet började ösa ner.

Förra veckan hade jag alla rätt, trots att det var ett ganska svårt kryss. Svårigheten på melodikrysset märks på antalet besökare här på bloggen. I lördags hade jag nästan 700 besökare, jag hoppas att någon av dem vann, för jag gjorde det inte.

Mitt förslag till lösning denna vecka ser ut så här:

L 1 och L 2: Vi fick höra en instrumental version av Cornelis Vreeswijks; "Turistens klagan".

V 5: Psalm 201; "En vänlig grönskas rika dräkt...", framfördes av; "The real group".

V 8: Jag var inte riktigt med på frågan. Men rätt svar måste vara Spanien. Jag har ingen aning om vad låten heter, men den lät spansk. Kan den heta Barcelona? Själv tyckte jag att den påminde om; "Eviva Espana". Enligt andra bloggare hette melodin; "Till Grenada", men svaret är fortfarande Spanien.

L 3: Vi fick lyssna till en riktigt fin sång; "Time to say goodbye". Det var Andrea Bocceli och Sarah Brightman som framförde den.

V 1: Det var den duktiga gruppen, Takida, som sjöng; "As you die". Jag kände igen deras sound direkt.

V 11 och L 10: Ytterligare en melodi som framfördes så att den var nästan oigenkännbar. Men jag tror att det var; "En prästkrage i min hand".

V 9 och L 9: Det var Lisa Ekdahls; "Vem vet", som vi fick höra på finska.

L 7: Melodin som spelades var; "Då går jag ner i min källare". Om sångaren gör som han säger så är han nere.

V 6: Elton Johns; "Candle in the wind", handlar i originalet om Marylin Monroe, eller Norma Jean som hon egentligen hette. I den här versionen hyllar den prinsessan Diana.

V 13: Jag har aldrig hört detta inslag tidigare. Men visst var det Sten Broman som pratade? Han har spelat in en skiva som heter; "Dolly".

L 4: Äntligen fick vi höra Loa Falkman i; "Symfonin". Den blev väl sist i den svenska melodifestivalen 1990? Numera är det en riktig kultlåt.

V 4 och L 12: Det var Miss Li och Lars Winnerbäck som sjöng den otroligt vackra sången; "Om du lämnade mig nu".

V 14: Det sista inslaget var Britney Spears som sjöng; "If you seek Amy".

Ett ovanligt lätt kryss i dag. Men det brukar ju vara så när förra veckans kryss var så pass svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar