tisdag 14 september 2010

Mördande reklam

"Allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt", är ett talesätt. Egentligen var det Ulf Peder Olrog som myntade uttrycket i en visa som han skrev under 2:a världskriget.

Precis som många företag och organisationer, behöver Svenska kyrkan "marknadsföra" sig. Om det vore enkelt att "marknadsföra" kyrkan genom reklam, så hade vi gjort det för länge sedan. Annonser och reklamskyltar fyller inte våra kyrkor (om det är målet). Vi behöver kommunicera vårt budskap på fler sätt än genom reklam, moderna marknadsföringskampanjer och informationsmaterial. Men hur gör vi det?

Om jag hade haft ett säkert svar på den frågan så hade jag tillämpat det för länge sedan och då hade Svenska kyrkan i Järfälla haft många fler tillhöriga. Dock har jag en del tankar om hur vi ska "marknadsföra" oss genom en tydlig kommunikation. Kommunikation innehåller marknadsföring, reklam, annonser, hemsida, informationsmaterial och mycket mer.

Vi måste kommunicera på många olika plan, bland annat genom att föra dialog med våra tillhöriga. Vi måste både tala med och lyssna till människor. Ibland tror jag att vi har missat att lyssna tillräckligt. Det är lätt att lyssna inåt - vad tycker jag själv - eller lyssna till dem som tycker ungefär likadant som jag själv. Jag menar att vi måste lyssna även på dem som tycker annorlunda och på dem som vi inte känner lika väl som oss själv.

Att kommunicera handlar också om att väcka känslor. Det gör vi genom att vara tydliga och leva ut vårt budskap i attityder och beteende. Människan är vår viktigaste kommunikationsplattform och kommunikationskanal. Alla kristna har till uppgift att leva evangeliet, inte bara prata om det. Tyvärr lämnar vi ofta åt andra definiera hur vi ska vara. Vi förväntas å ena sidan att vara som folk är mest men å andra sidan finns det förväntningar på att vi ska vara annorlunda.

Vi måste våga vara tydliga i vilken utsträckning vi vill vara som alla andra och på vilket sätt vi vill vara annorlunda. Vi är ju inte kristna för att vi är bättre än alla andra, utan vi är kristna trots att vi är som alla andra. Ändå borde vår tro påverka vårt sätt att leva och vara.

De förväntningarna jag möter som kristen handlar oftast om yttre och ganska obetydliga saker. Att hela tiden anpassa sig till vad andra vill och tycker, gör att man blir otydlig och det är inte bra om man vill kommunicera ut ett budskap. Att kommunicera är att våga stå för det man är övertygad om och tror på, oavsett vad omgivningen förväntar sig, men det innebär inte att jag inte ska lyssna på vad den har att säga. Det är där någonstans som dialogen börjar...

2 kommentarer:

  1. Jag gillade Svenska kyrkans reklamkampanj (var det förra året - eller året innan?)! Den ena handlade om trådlös uppkoppling - gillar att kyrkan tar till sig humor och "moderna" uttryck/begrepp. Jag själv är utomkyrklig, men ser en utveckling till något positivt och glädjefullt i kyrkans (religionens) regi. Såg även reklalmtexten "inte som du tror" och det faller också mig i smaken. Desto mer kyrkan klär av sig det seriösa, allvarliga andaktsdräkten, desto mindre blir klyftan mellan oss (mig) och kyrkan. Det jag ser och hör idag från kyrkan har väckt mitt intresse, att lyssna o läsa vad personalen i kyrkan tycker o tänker. Precis som jag läser vad du Krister skriver. Ett språk som skapar gemenskap är humor - i glädjens namn kommer man långt (kommer jag långt). Jag håller med dig om att stå för det man är och representerar - sen kan man ju förmedla det på flera olika sätt.
    Ljus & Kärlek

    SvaraRadera
  2. Hej Ljus & Kärlek och tack för din kommentar.

    Jag kan inte mer än att säga AMEN, till den.

    Precis som du skriver så tror jag att den bästa "reklamen" är att visa att vi i kyrkan inte sitter på några höga hästar.

    Krister

    SvaraRadera