lördag 1 oktober 2011

Hemma igen

Så är jag åter från klostret Bose, i norra Italien. Det har varit en intensiv vecka med samtal, gudstjänster och klosterliv. Jag kommer säkerligen att återkomma till mina slutsatser och erfarenheter av veckan, men de flesta upplevelserna vill jag behålla i mitt hjärta.

Jag är inte den samme, som när jag åkte tidigt i måndags morse. Samtalen, gudstjänsterna, berättelserna, mötena med de andra i JKR och mötena med munkar och nunnor har påverkat mig.

Förhoppningsvis har allt jag varit med om, gjort mig till en bättre människa och därmed till en bättre kristen. I veckan har jag, bland annat kommit till insikten om att vara kristen är att vara den människa jag är tänkt att vara.

Jag återkommer senare under dagen med mitt förslag till lösning på veckans melodikryss. Lagom när Eldeman lägger ut i direktsändning håller jag en kurs för församlingens ungdomar.

5 kommentarer:

  1. Thorsten Schütte2 oktober 2011 kl. 20:07

    Välkommen tillbaka från Bose (det finns väl en fysiker som heter så...). A propos att vara kristen så reflekterade vi i kvällens kafégudstjänst över ordet from och vad det innebär. Det visa sig ha många bottnar, tolkningar och missförstånd.
    I morgon knallar jag till järnvägsmässan Nordic Rail i Jönköping, där jag själv ska hålla ett seminarium om banmatningssystem för elektrifierade järnvägar.

    SvaraRadera
  2. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

    Fromhet betyder för mig; "Att leva sitt liv i enlighet med sin religiösa övertygelse". Det innebär, enligt min uppfattning, att det måste finnas många olika former av fromhet, det som är fromt för en person är det inte för någon annan. Fromhet kan inte vara rätt eller fel, bara äkta eller falsk.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera
  3. Hej igen Thorsten.

    Lycka till med seminariet i Jönköping.

    Krister

    SvaraRadera
  4. Thorsten Schütte3 oktober 2011 kl. 08:48

    Tack! Min specialitet är den elektriska järnvägens "avgasrör": Vad händer med strömmen, när den gjort sitt jobb i loket...

    SvaraRadera
  5. Hej igen!

    Det låter spännande. Har aldrig tänkt på att strömmen kan användas till något annat efter att loket fått sitt. Blir det ström över?

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera