lördag 1 oktober 2011

Melodikrysset vecka 39 - 2011

Äntligen har jag möjlighet, att ge mig i kast med veckans melodikryss. Då krysset sändes i förmiddags var jag på Graninge stiftsgård, för att delta i utbildningen av församlingens blivande ungdomsledare. Under eftermiddagen har jag varit ute och spelat golf med min son i det vackra vädret.

Så här ser mitt förslag till lösning ut denna vecka:

L 2: Skådespelarna vi hörde kom från filmen; "Rasmus på luffen". De sjöng; "Jag drömde i natt, att jag hade en katt". Den första filmen, som sången var hämtad ur, hette "Luffaren och Rasmus". Att luffaren heter Oskar i Astrid Lindgrens saga undgick nog ingen.

V 6 och V 7: Vi fick höra en instrumental version av BAO´s; "Vår sista dans". Jag tycker mig höra Helens Sjöholms röst, även i denna version.

V 8: Personen i sången; "Pessimistkonsulten", verkar förföljas av otur. Det var; "Iggesundsgänget", som sjöng.

L 5 och L 1: Den som sjöng; "Lover", var Lisa Miskovsky.

V 4: "Sol, vind och vatten", är en av Ted Gärdestads fantastiska låtar. Jag förmodar att han skrev den tillsammans med sin bror, Kenneth.

L 4: Musikanterna i visan; "Vi äro musikanter", kommer från Skaraborg. Det gjorde också de två killarna som jag och min son spelade tillsammans med på Rikstens GK, i dag.

L 10: "Sofia dansar go-go", är från början en dansk sång. Den heter; "Fut i fejemöget", i original.

V 13 och V 12: Det var den engelska gruppen; "Boomtown rats", som framförde; "I don´t like mondays". Den är gjord av gruppens sångare, Bob Geldof. Han kan numera titulera sig, sir Bob. Om jag inte minns fel så skrev han den efter att en ung flicka skjutit en massa människor med förklaringen; "Jag tycker inte om måndagar".

V 9 och V 14: Visst var det en "poppig" version av Snoddas; "Flottarkärlek"? Den inleds med texten; "Jag var ung en gång..."

L 11: Med hjälp av ledbokstaven och google kom jag fram till att det var Karin Juel som sjöng; "Stackars lilla butterfly". Tack datorn och tack google.

V 1 och V 15: Sångaren som sjöng; "Hela livet var ett disco", heter Markus Krunegård. Jag måste erkänna att detta inte tillhör den musikstil som jag helst lyssnar till.

L 3: "When you got it, flaunt it", sjöngs av stjärnan, Uma Thurman. I Mel Brooks film; "Det våras för Hitler", spelade hon svenskan Ulla.

Dagens kryss var inte alltför svårt, även om jag behövt google, för att kunna svara på någon fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar