lördag 7 juli 2012

Melodikrysset vecka 27 - 2012

God förmiddag alla melodikryssare!

I dag sitter jag hemma vid köksbordet i Rågsved, då jag ger mig i kast med veckans melodikryss. Jag hoppas att internetuppkopplingen ska fungera klanderfritt, så jag slipper bli frustrerad.

I södra Stockholm har vi molnigt och en mycket hög luftfuktighet. Spåren efter nattens regn är så gott som borta. Temperaturen är redan uppe på 22 grader.

Denna lördag är jag inte i tjänst, vilket innebär att jag inte behöver åka hemifrån, om jag inte vill. Men kanske gör familjen en liten utflykt senare under dagen. Förmiddagen har ägnats åt att arbete med morgondagens predikan.

Snart får min fru säga de vanliga orden för lördagar kl. 10.00 - 11.00. "Tysta leken börjar nu, den som pratar, åker ut."

I dag ser mitt förslag till lösning ut så här:

V 1: Dansbandet som Eldeman börjar med i dag, är: "Vikingarna". Här sjöng de; "Du är min sommar, Marie". Då jag bodde i Halmstad var det alltid fullsatt på Rotundan, när Vikingarna spelade.

L 1 och V 10: Vi fick höra; "Veronica", av Cornelis. Jag vet inte riktigt vilken titel han skulle kunna ha. Kan det vara poet?

L 4 och L 8: Jag tror att det är Monica Zetterlund, som sjunger; "En gång i Stockholm", men det kan inte stämma. Det måste vara en nyare inspelning och en annan artist. Kan det vara Anne-Lie Rydé? I alla fall, så är texten gjord av Beppe Wolgers. I kommentarerna får jag bekräftat att min chansning på artist, är rätt.

L 3: "Take my breath away", var ledsång i den romantiska filmen; "Tup Gun", med bland annat Tom Cruise. Det var den första film, jag och min fru såg tillsammans, på DVD i skyddsrummet, då vi tjänstgjorde i Kabul.

V 9: Jag uppfattade aldrig namnet på sångerskan, kan det ha varit Kiri Te Kanewa? I så fall är rätt svar Nya Zeeland. Här sjöng hon "Blue sky".

L 5: Även om melodin är något förvanskad så tycker jag mig känna igen, Nanne Grönwalls; "Avundsjuk". Jag saknade Nannes riviga röst och enorma energi. Hon var med i melodifestivalen 1998 (ej som tidigare angivits 1989. Tack Emma), med denna härliga sång.

V 14: "Ainbusk", var med för bara någon vecka sedan. Även; "Jag mötte Lassie", har varit med tidigare. Men det är väl första gången frågan, ska ge svaret rauk? "Ainbusk", kommer ju från Gotland, där det finns många raukar.

L 11: I sången; "Vi komma från Pepparkakeland" är väl antalet tre? Jag förknippar denna visa med julen.

L 2: Sången; "Komm mit nach varasdin" är hämtad från en av Emmerich Kalman´s operetter. Jag tror att det är från; "Grevinnan Mariza". Eldeman bekräftar att det är denna operett, vid snabbgenomgången.

V 7 och L 13: Jag tror att det var en visa av Alf Pröysen; "Du ska få en dag i morgon".

V 12: "Rolling i the deep", sjöngs av Adele. Hon var med för några veckor sedan, och gick jag helt vilse.

V 6: Brita Borg sjöng duett med Rolf Bengtsson i; "Sånt är livet i affären".

Dagens kryss var så där härligt svårt. Jag har fått googla ett par gånger för att kontrollera att mina förslag kan vara rätt. Nu är jag nöjd med mitt förslag.

Jag önskar alla läsare en riktigt trevlig helg!

34 kommentarer:

  1. Vi har mycket varmt i Norra Västerbotten. Idag hinner jag nog inte att lösa hela krysset på förmiddagen eftersom det är hembygdsdag och jag skall tjänstgöra fr o m 11.00. Ha en trevlig dag alla./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi önskar dig det samma, M. Hoppas att ni får det fint på hembygdsdagen. Melodikrysset kan lösas senare via nätet.

      Radera
  2. L4: ANNE-LIE Rydé
    L8: BEPPE Wolgers
    //Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för hjälpen. Anders. Det tog en stund att lista ut A-L R, men Beppe tog jag direkt. Borde känt igen hennes röst, hon var ju med på "Allsången" i veckan.

      Radera
  3. Hej! det var Anne-Lie som sjöng/ Gudrun

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gudrun. Visst är hennes röst otroligt lik Monica Z`s?

      Radera
  4. Hejsan!
    TOP GUN ;-))
    Ha en trevlig lördag från ett regnigt bohuslän!
    Med vänlig hälsning, Camilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Camilla. En oförglömlig film, som innehåller alla klichéer som finns... Hoppas att solen tittar fram snart.

      Radera
  5. Lodrätt 5 bör bli AVUNDSJUK med Nanne Grönwall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det tror jag också, även om jag tycker att melodin var rejält förvrängd, jämfört med originalet.

      Radera
  6. och vad är detta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad jag ska svara, eftersom jag inte förstår frågan.

      Radera
  7. Lodrätt 2 är Emmerich Kálmán

    SvaraRadera
  8. L2 Kalman
    //Carin

    SvaraRadera
  9. Hej
    Underlivet alla under , ser sol på västkusten

    DU ska få EN dag i morgon

    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anders. Härligt att solen tittar fram och titeln gäller väl oss alla?

      Radera
  10. V12 bör vara Adele

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag också övertygad om. Var helt ute och "cyklade" på samma fråga för några veckor sedan, så det glömmer jag inte.

      Radera
  11. Hej!
    Vilken tur att man kan lösa tillsammans;-)
    Tack för idag!

    M v h
    Elisabeth, Hässelby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Elisabeth.

      Signaturmelodin är väl; "Ju mer vi är tillsammans"?

      Radera
  12. Jag skall också på Hembygdsfest i dag.
    Dock endast som besökare.
    Mvh/Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, Lennart. Jag önskar dig en riktigt trevlig dag och helg.

      Radera
  13. tack för att du finns

    SvaraRadera
  14. Ber om ursäkt,

    Det ska vara Under över alla under , inte det som min Ipad ändradepå eget bevåg

    Ha en bra helg , nu gick solen i moln igen på västkusten

    Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstod att det blivit något knas på stavningen.

      Hoppas att molnen inte påverkas av din iPad.

      Trevlig helg.

      Radera
  15. Vilken tur att du finns. Min dag hade inte varit fullständig om jag inte fått löst melodikrysset denna gång. Gud välsigne dig min broder i Kristus. MvH Pastor Gerle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma, broder Gerle.

      Nåd och frid!

      Radera
  16. Å vilken tur jag hade idag- jag var helt vilse vad gällde operetten (inte min starka sida- googlade " operetter" och ramlade in på din sida!
    svar fick jag- och trevlig liten blogg du har!
    Varma hälsningar
    Maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina vänliga ord, Maggan.

      Vänliga hälsningar

      Krister

      Radera
  17. Måste ha varit senare som Nanne Grönwalls Avundsjuk var med i melodifestivalen, då jag minns att den var med, och jag var äldre än 2 år då den var med. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emma. Du har helt rätt. Hon var med 1998 med den melodin. Jag har skrivet fel och inte blivit uppmärksammad på det tidigare.

      Tack för hjälpen.

      Krister

      Radera