lördag 21 juli 2012

Melodikrysset vecka 29 - 2012

God förmiddag alla melodikryssare.

I dag sitter jag i husvagnen på Hökensås Camping i Västergötland, då jag försöker lösa veckans melodikryss. Mitt nya och dyra mobila bredband med 4 G, fungerar inte eftersom det inte finns någon täckning. Dess bättre kunde man köpa Wi-Fi uppkoppling via campingen. Jag köpte 2 timmar och hoppas att uppkopplingen räcker till klockan 11.00.

Alldeles nyss bröt solen igenom molntäcket, men himlen är fortfarande full av grå moln. Temperaturen ligger på 14 grader. Då vi lämnade Stockholm i går eftermiddag var det 22,5 grader varmt och då vi kom fram till det regniga Västergötland var det "bara" 15 grader och regnskurar.

Direkt efter melodikrysset ska vi packa ihop och åka vidare till Karlskrona. Vilket skillnad det är att köra med husvagn och köra efter en husvagn. Då jag kör med husvagn njuter jag av körningen, väl medveten om att det kommer att ta tid. Då jag kör efter en husvagn blir jag irriterad och stressad.

I dag ser mitt förslag på lösning ut enligt följande:

L 1: Eldeman börjar dagens kryss med Markoolio och; "Svensk sommar, extra allt".

V 11 och L 3: Fred Astaire sjöng; "Let´s face the music and dance", som är skriven av Irving Berlin.

L 9: Det ord som upprepas i; "Dag efter dag", är just dag. Om jag inte minns fel så var gruppen; "Chips", som bestod av Kicki Danielsson och Elisabeth Andreassen, med i melodifestivalen 1982, med denna sång. Tror att den varit med både på; "Allsång på Skansen" och; "Lotta på Liseberg", denna sommar.

V 9: Vi fick lyssna till; "A miracle of love", med; "Eurythmics", som bestod av Annie Lennox och Dave Stewart.

L 10: Visst var det; "Den vackraste visan om kärleken", i en instrumental version?

L 5: Artisten som vi hörde sjunga; "Stay away", var Eric Hassle. En sångare som jag endast sett på tv.

V 7 och L 12: Bellmans; "Fredmans sånger n:o 21", börjar med orden; " lunka vi så småningom från Bacchi...".

V 1: Dansbandet som spelade och sjöng; "När kärleken slår till", var; "Matz Bladhs".

L 2: Det var bara två veckor sedan vi fick höra; "Take my breath away", ur filmen; "Top Gun". I dag fick vi höra den i en fantastiskt vacker version med; "The Shadows". Jag skrev på Facebook här om dagen att jag skulle uppträda på karaoke med någon av deras låtar, men de flesta verkade inte känna till att de är en instrumental grupp.

V 8: Sångaren som sjöng; "Inte mycket jag behöver", var Orup. En av vår tids bästa låtskrivare enligt min synpunkt.

V 6: Jag känner inte igen melodin och inga ord kommer till mig, hur jag än försöker nynna med. Dock utgår jag från att fågeln ropar. Vid snabbgenomgången hjälpte Eldeman till. Självklart var det; "Göken ropar högt uti skogen".

L 4: "The Rose", skrevs av Amanda McBroom. Här fick vi höra Jan Malmsjö sjunga den i en svensk version. För några veckor sedan stötte jag på Jan Malmsjö, då vi åt frukost på ett hotell i Trosa. Den absolut vackraste versionen sjöng dock några av mina konfirmander år 2000 i Kungsholms kyrka.

V 13: Eldeman avslutar dagens kryss med; "Kan du vissla Johanna?". Jag tänker alltid på filmen med samma namn, som visas på julafton, då jag hör denna melodi. En fantastisk film med Per Oscarsson.

Dagens kryss var inte särskilt svårt, förutom barnvisan om en fågel, som jag inte alls känner igen. Är det någon läsare som gör det? Eldeman avslöjade vid snabbgenomgången att det var en gök. Då borde det alltså vara; "Göken ropar högt uti skogen".

Nu börjar övriga familjen bli otåliga. Vi ska packa ihop och åka till svärföräldrarna i Karlskrona. Jag svarar på kommentarer då vi kommit fram.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg.

42 kommentarer:

  1. Jag håller både tummar och tår att uppkopplingen håller. Du är mitt stöd varje lördagsmorgon! ;-) Brukar klara det mesta själv, med hjälp av mor och döttar, men det är tur att du finns.
    / Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva! Uppkopplingen höll hela programmet, även om det svajade rejält i slutet av programmet.

      Jag tackar för din vänliga ord. Anledningen till att jag bloggar om melodikrysset är just för att jag inte har någon att lösa krysset tillsammans med. Mor, dotter eller någon annan? Det är ju för hela familjen, till vilken vi alla tillhör.

      Radera
  2. Dau faur en hilsa di velommen te Kaurlskrooona.

    Får hoppas att Elderman skärpt upp svårighetsgraden lite till dagens kryss.

    Mvh/Lasse i Lyckeby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är vi framkomna till Bastasjö, där svärföräldrarna bor.

      Jag tror nog att dagens kryss var något svårare än vad som är vanligt.

      Tack för hälsningen. Vi kände oss mycket välkomna till Karlskrona där solen sken och det var vackert väder. Nu har det kommit ett par avsvalkande skurar.

      Radera
  3. Jag skall försöka vara med och lösa krysset idag. Sedan blir det mitt evighetsjobb: att skrapa mossa från staketet och måla det. Bra jobbarväder i Västerbotten. Trevlig semester./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du hunnit med allt arbete med staketet. Själv har jag njutit av en 30-mila tur med husvagnen.

      Trevlig sommar!

      Radera
  4. L 10 Den vackraste VISAN om kärleken

    SvaraRadera
  5. Godmorgon! L5; hassle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig Camilla. En duktig sångare som jag faktiskt bara sett på tv. Kan inte minnas att jag hört honom på radio.

      Radera
  6. L 5 Erik HASSLE sjöng Stay away
    MVH Solveig i Varberg (igen)

    SvaraRadera
  7. V1 Matz Bladhs tror jag./M

    SvaraRadera
  8. V1 Matz Bladhs
    MVH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
  9. v 1 Visst är det Matz Bladhs, Kanon väder i Tornedalen=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att det är fint väder i vackra Tornedalen. Vi är nog många som håller på Matz Bladhs, tror jag.

      Radera
  10. L 2 Top Gun (Take my breath away)
    MVH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återigen är jag överens med dig, Solveig.

      Radera
  11. V 8 Orup
    MH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
  12. L4 Amanda mcbroom /Camilla

    SvaraRadera
  13. Å där dog uppkopplingen...eller? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men den svajade rejält. Radion via internet försvann och jag fick starta om alltihop.

      Radera
  14. L 4 Amanda McBroom skrev texten till The Rose
    MVH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
  15. Tackar för idag och önskar dig en god tur till vackra Karlskrona. Hoppas sommaren kommer nu.
    Hälsar Berit i Lubd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Berit och tack själv. Det är ju tillsammans som vi försöker lösa krysset. Vi får hoppas att det blir stabilare väder i hela landet.

      Radera
  16. Det blev lite knepigare idag. Fick googla några frågor.
    Mvh/Lasse i Lyckeby, Nera Kaurlskrooona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blev det lite svårare i dag, Lasse?

      Jag höll på att gå bet på frågan om fågeln, ända tills Eldeman sa gök vid snabbgenomgången.

      Radera
  17. Ingalill Winell21 juli 2012 kl. 12:04

    Hej Krister. Jag letar efter sv texten till "The Rose" som Jan Malmsjö sjöng i krysset men hittar den inte. Kan DU tipsa? Blev nu även intresserad av "konfirmandversionen"! Tycker om att läsa din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina vänliga ord, Ingalill.

      Jag tror att; "The Rose" heter "Rosen" på svenska. Har inte hittat texten, men den bord gå att hitta på någon musik-, text- eller not-sida.

      Konfirmanderna gjorde en helt egen version utifrån originalet och Bette Middlers version. Någon flicka spelade gitarr och ett par flickor sjöng för närmare 1200 personer i kyrkan. Jag fick gåshud och tårar i ögonen. De sjöng på engelska.

      Radera
  18. Ingalill Winell21 juli 2012 kl. 12:11

    Hej Krister! Alltid kul att läsa din blogg. Har försökt att hitta den sv texten till "The Rose" som Jan Malmsjö sjöng men ej lyckats. Nu blev jag även nyfiken på den versionen som dina konfirmander sjöng. Finns den tillgänglig?
    Mvh Ingalill

    SvaraRadera
  19. Hej igen Ingalill. Som jag skrev i förra svaret, så sjöng "mina" konfirmander en variant av den engelska versionen, som de hade arrangerat själv. Jag är ganska säker på att den inte finns tillgänglig.

    SvaraRadera