lördag 14 juli 2012

Melodikrysset vecka 28 - 2012

God förmiddag alla melodikryssare.

I dag sitter jag hemma i Rågsved, då jag försöker lösa melodikrysset. Det är redan en strålande sommardag, med växlande molnighet. De vackra molnen är allt från kritvita till kolsvarta. Temperaturen är uppe på 17 grader.

Morgonen har ägnats åt att njuta. Det är den första dagen på min semester. De kommande 6 veckorna är jag ledig. Vi ska åka till Mumindalen, åka med husvagnen till Blekinge, Skåne och Halland. Ha en släktträff med alla fastrar, farbröder, kusiner och kusinbarn. Jag ska åka till Åland och spela golf med ett gäng kompisar och jag ska viga ett par ute i Stockholms skärgård. Självklart kommer vi traditionsenligt även att åka till Tivoli. Om det går att få in i almanackan ska vi även åka en tur till Estland. Det skönaste är att inget är detaljplanerat, utan vi tar dagarna som de kommer. Blir det inte som vi tänkt så blir det något annat.

I dag undrar jag om inte krysset kommer att innehålla något om Frankrike, som firar sin nationaldag eller något som kan relateras till kronprinsessan som har födelsedag.

I dag ser mitt förslag till lösning, ut så här:

L 1 och V 10: Eldeman börjar med; "Jag tror på sommaren", med Mats Olin. En sång vi gärna sjöng i min barndom. På något sätt var denna sång inledningen på semestern, vilket den blir även i dag.

V 6: Melodin; "Tulpaner från Amsterdam", handlar om tulpaner. Min biologiska pappa hade en speldosa från Holland som spelade denna melodi, när man drog i snöret.

L 4: Sången; "Figaro?", är hämtad från "Barberaren från Sevilla". En opera komponerad av Rossini.

L 5 och V 12: Jag känner igen melodin och nynnar med, men orden vill inte riktigt infinna sig. Kan det vara; "En glad Calypso, om våren"? För den har väl Olle Adolphson skrivet?

L 9: Att det är gruppen "Kent", som efterfrågas det är jag helt säker på. Jag känner igen rösten och gruppens sound. Men låten har jag aldrig hört förut. Kan titeln vara; "Petroleum"?

L 13 och L 11: Den första melodin som spelades måste ha varit; "Ett litet rött paket, (med vita snören)". Den andra melodin kan ha varit; "När tvenne hjärtan slå samma slag".

V 1: Kompositören till den vackra musiken är Mozart. Är det någon som kan titeln på stycket? Var det; "Eine, kleine, nachtmusik?". Tack Solveig!

L 2: Det är Sophie Zelmani som sjöng en stillsam ballad; "If you´re still a dreamer".

V 7: Så fick vi äntligen höra något från den bästa musikalen som gjorts; "The Phantom of the opera". En musikal jag sett flera gånger, både i London och i Stockholm. Här sjöng Mikael Samuelsson; "Music of the night", på svenska (Nattens musik), i rollen som Fantomen.

L 3: Till den tempramentsfulla musiken ska man självklart dansa tango. Det var min favoritdans, då jag som ung gick på dansskola och dansade med min partner Sonja. Dansläraren som utbildats av Fred Astaire, sa alltid på bruten engelska; "Det viktigaste inte att man kan dansa, utan att det ser ut som om man kan det". Just denna melodi har jag dansat till många gånger även med min mor och min syster. Jag kommer just nu inte på melodins titel. Är det någon läsare som vet vad melodin heter? I kommentarerna kan jag läsa att titeln på tangon är: "Tango jalouise". Tack för hjälpen, Gaby och Lasse.

V 4: Att det är; "Benny Anderssons Orkester", det råder det ingen tvivel om. Här framförde de tillsammans med Helen Sjöholm och Tommy Körberg; "De ljuva drömmarnas orkester". I vardagligt tal, kallas orkestern för BAO.

V 14: Det var länge sedan Eldeman hade med en Evert Taube fråga. Här fick vi höra en instrumental version av; "Oxdragarsång". Sången inleds med orden; "Dra, dra min gamla oxe...". I flertal blir det oxar. En av de sånger vi gärna sjöng i bilen, under längre åkturer, då jag var liten.

L 8: Eldeman avslutar dagens melodikryss ytterligare en nostalgisk melodi från min ungdom: "Hold the line", med "Toto".

Då är dagens kryss avklarad. Det var alldeles lagom svårt. Nu ska jag fortsätta njuta av min ledighet. I kväll ska familjen åka och hälsa på en kompis, men något annat är inte inplanerat i helgen.

Jag önskar Er alla, en riktigt trevlig helg.

43 kommentarer:

  1. V 6 TULPANER från Amsterdam

    SvaraRadera
  2. L 4 BARBERAREN från Sevilla
    MVH Solveig i Varberg (igen)

    SvaraRadera
  3. L 9 KENT
    MVH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, men jag har aldrig hört denna sång tidigare.

      Radera
  4. en calypso om våren. M-B i Haverdal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M-B. Då känner jag mig trygg med min chansning.

      Det var ett tag sedan jag var i Haverdal. Men kanske blir det en avstickare dit under semestern.

      Radera
  5. V 1 Kan väl inte vara någon annan än Mozart. "Eine kleine nachtmusik"?
    MVH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Solveig. Jag kan inte komma på någon annan titel, så jag går på ditt förslag.

      Radera
  6. Hej nu är det en nya lördag med Melodikryss. I Västerbotten regnade det ordentligt igår men på kvällen kunde vi äta middag på altan för då sken solen. Idag är det lite grått. Krysset har varit ganska lätt hittills. Jag gissade på Kent och det var ju tydligen rätt. Många hälsningar med önskan om en trevlig semester för er./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M. Jag önskar också dig en skön fortsättning på sommaren. Förhoppningsvis blir den inte lika regnig i fortsättningen. Personligen är jag inte så förtjust i allt för varma dagar och för mycket sol, eftersom jag inte är någon inbiten solbadare.

      Radera
  7. L2 är Zelmani
    Trevlig Sommar
    Christer i IF Sven- Ingvars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svaret hade du "satt", innan frågan ställdes...

      Tack Christer och trevlig sommar önskas även du.

      Radera
  8. Ha en trevlig semester Gerth ifrån Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerth.

      En av de få saker som är planerad för semestern, är att vi ska åka till Malmö för att hälsa på min styvpappa, min syster och hennes familj, samt några barndomsvänner.

      Vi "måste" också åka till "Turning torso", inte för att se på utsikten utan för att köpa glass i en liten butik som ligger alldeles intill.

      Radera
  9. L 3 Tango!
    MVH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig, Solveig. Dansernas dans... Möjligen i konkurrens med wienervals.

      Radera
  10. V4 BAO (Benny Anderssons Orkester)
    MVH Solveig i Varberg

    SvaraRadera
  11. Tango Jalusi av den danske kompositören Gade.
    Mvh/Lasse i Lyckeby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lasse. Det stod helt stilla. När man inte har någon text att hänga upp titeln på, då blir det lite svårt, åtminstone för mig.

      Radera
  12. Allt lika underhållande att läsa dina inlägg på lördagarna!
    Önskar dig en riktigt skön semester.
    Hälsar Berit

    SvaraRadera
  13. V14 Allt bakom oxar tio....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det "Oxdragarsång", av Evert Tabue.

      Radera
  14. V 14 OXAR
    /Lasse
    Blekinge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, Lasse.

      Om någon vecka kommer jag att sitta i Karlskrona, då det är melodikrysset.

      Radera
  15. L 3
    Tango jalousie..

    SvaraRadera
  16. Tack för en trevlig lördag IGEN.
    Det är guld värt med lite hjälp när
    hjärnsläppen kommer.
    Hälsningar Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Martin.

      Dess bättre fick jag bara två "hjärnsläpp" i dag. Titeln på Mozarts stycke och titeln på den vackra tangon. Inget som påverkade kryssplanen, men ändå frustrerande.

      Tur att vi hjälper varandra.

      Radera
  17. Eldeman får snart skärpa till sig.Kryssen är lite för lätta att lösa. Men ok.det är ju ett familjeprogram och alla ska ha en chans.
    Mvh/Lasse i Lyckeby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Lasse. Jag försöker göra dem lite svårare genom att inte nöja mig med svaret, utan också ta reda på varför det blir just det svaret.

      Jag märker på antalet besökare hur svårt krysset varit. Det räcker med en svår fråga för att antalet besökare ska öka avsevärt.

      Å andra sidan är man väl mån om att ha så många lyssnare som möjligt. Det är blir ju svårt att kalla programmet "ett program för hela familjen", om det riktar sig till dem som har bred musikkunskap. Kanske ska man ibland ha melodikrysset special, som är lite svårare?

      Det brukar ju också vara lättare när det är sommartid, med fler lyssnare eller då det är direktsändning med publik.

      En svår avvägning. Själv tyckte jag att det var lagom svårt i dag. Svaren var ganska lätta men kunskaperna kring svaren krävde lite extra.

      Radera
  18. Trevlig semester och tack för en trevlig sida.Med vänlig hälsning, Anita i Skåne

    SvaraRadera
  19. Idag har min dator inte varit på humör. Jag kom ingen vart och det var tur att jag hade tidningen Land framför mig att skriva för hand, men nu går datorn bättre./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att du hade tillgång till en analog kryssplan.

      Skönt att datorn "skärpt" sig.

      Trevlig helg.

      Radera
  20. Citat"Det skönaste är att inget är detaljplanerat, utan vi tar dagarna som de kommer. Blir det inte som vi tänkt så blir det något annat." slut citat. Roligt att se att
    fler tänker så.
    Vi brukar ha några enstaka mål på vår semesterresa.Vi reser (för det mesta)oplanerat och utan hets. Det är mycket man får upptäcka av en ren slump. Spännande!
    Önskar dig o din familj en riktigt skön semester !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och din hälsning Gaby.

      Jag önskar er det samma.

      Det enda jag vet, men ganska stor säkerhet, är att jag återkommer med blogginlägg om melodikrysset varje lördag utom den 25 augusti, för då är jag på Åland och spelar golf.

      Vi vet att vi ska till Karlskrona, Malmö och Ullared, annars vet vi inte var vi hamnar. Det ska verkligen bli spännande.

      Med vänliga hälsningar

      Krister

      Radera