lördag 1 juni 2024

Melodikrysset vecka 22 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Eftersom jag inte har någon dop eller vigselgudstjänst i dag, var min intention att vara med och försöka att lösa Melodikrysset tillsammans med er.

Men eftersom vår volontär slutade igår och tre av mina arbetskamrater är lediga så måste jag sköta vårt café under öppettiderna. Det innebär att jag inte kan vara med under direktsändningen.

Som vanligt, när jag inte är med, så öppnar jag kommentarsfältet så att ni kan umgås och hjälpa varandra där.

Jag har haft en intensiv och spännande arbetsvecka som innehållit en högmässa, två andakter, en kvällsmässa, en begravningsgudstjänst och en vigselgudstjänst.

Utöver detta har vi haft "Kirkevandring" vilket innebär att vi firade gudstjänst i fem kyrkor belägna i närområdet. Vi gick i tre olika grupper som alla började i St Pauls kirke som är en del av Dansk folkekirke. 

Vår grupp gick först till Jerusalemkirken som tillhör metodisterna, därefter till St Albans kirke som är anglikaner och sedan till St Ansgars katolska kirke. Alla grupper avslutade med en gudstjänst här i Svenska Gustafskyrkan följt av kyrkkaffe med kanelbullar.

Dessutom har vi haft utbildning för, och sammanträde med Kyrkorådet.

Sist men inte minst hade vi i går avtackningsmiddag för vår volontär Beda. Vi hade en jättetrevlig kväll i vaktmästarens trädgård.

På min fritid har jag som vanligt umgåtts med Hugo, tagit cykelturer med och utan Hugo och fortsatt med mitt träningsprogram vilket innebär att jag joggar 3 gånger i veckan.

Jag har i veckan också beställt tid för att omvandla mitt körkort till ett danskt körkort. Mitt svenska körkort går ut i augusti och då måste jag ha ett danskt körkort eftersom jag är bosatt här.

Jag har också anmält mig till Studieskolan för att lära mig att skriva på danska och för att utöka mitt ordförråd. Jag hoppas även att bli bättre på att läsa och tala danska.

I Kongens by bryter solen igenom molntäcket och vi har 20 grader.

Jag hoppas att ni tillsammans får en rolig och givande timme. 

Önskar er också en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.

"Prisa vår Gud, alla folk,
låt lovsången ljuda!
Han bevarar oss vid liv,
han låter inte våra fötter slinta."
ur Psaltaren 66

93 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare från ett soligt och varmt Nynäshamn. Vi kom hem igår efter tre veckor på Island och USA. Vi har sett och upplevt mycket. Bl a har vi bilat från Florida upp till Massachusetts. Dessutom har vi träffat släktingar, som jag inte sett på 35 år.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
  2. God morgon Krister och alla lösare! Solen strålar och det är varmt! I torsdags var det marknadsafton i Örebro med en massa knallestånd, matservering och allt möjligt! Fint sångframträdande av en engelsk gospelkör! I går var det final på "P4 nästa" med lite annan musik! Idag blir det Örebro igen och mera gospelmusik! Lycka till med lösandet! Jarl och Ann i Gällersta.

    SvaraRadera
  3. Godmorgon från ett mycket varmt soligt Björkhagen

    SvaraRadera
  4. God morgon. Mvh iren

    SvaraRadera
  5. Godmorgon Krister och alla andra kryssälskare!Soligt I skövde. 22 plusgrader redan.

    SvaraRadera
  6. Godmorgon från ett soligt Skepplanda.
    Lite annat upplägg för mig då jag använder annan dator. Anders Å

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. Fel. Ska vara Lotta Engberg

      Radera
  8. L:3 LOTTA ENGBERG //AÅ

    SvaraRadera
  9. V1 HOTEL
    L4 EAGLES

    SvaraRadera
  10. V1 hotel l4 Eagles

    SvaraRadera
  11. L:4 EAGLES
    V:1 HOTEL AÅ

    SvaraRadera
  12. Du är saknad Krister 😀
    Solen skiner över Piteå och det är ljuvligt ute.
    Helsvensk
    Annica

    SvaraRadera
  13. Svar
    1. Torgny Larsson1 juni 2024 kl. 11:11

      Tack så mycket, har aldrig varit med på en Morgonsamling - var inte på dagis. (f. 1957)

      Radera
  14. V5 oscar / oskar

    SvaraRadera
  15. V5: OSKAR Linnros

    SvaraRadera
  16. Oskar (Linnros )

    SvaraRadera
  17. Oskar stavar med K

    SvaraRadera
  18. L1: Billie HOLIDAY

    SvaraRadera
  19. V10: Talking HEADS

    SvaraRadera
  20. V8: IDDE Schultz

    SvaraRadera
  21. TILL (Närmare Gud till dig)

    SvaraRadera
  22. V 7 Vilken sång?

    SvaraRadera
  23. Myra Granberg från Nybro

    SvaraRadera
  24. vt ode to joy /hymn TILL glädjen

    SvaraRadera
  25. V:12 MYRA
    V:14 GRANBERG //AÅ

    SvaraRadera
  26. V12 Myra V14 Granberg

    SvaraRadera
  27. V.14, var finns den? Ser ingen sådan?

    SvaraRadera
  28. Vilken är låten?

    SvaraRadera
  29. There Will lever be another you

    SvaraRadera
  30. Vad är lösningen på lilla ordet V9?

    SvaraRadera
  31. Tack för idag! Lite klurigt. Trevlig helg önskar jag er alla!

    SvaraRadera
  32. There eller these VILKET ÄR RÄTT?

    SvaraRadera
  33. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig helg
    På återseende //AÅ

    SvaraRadera
  34. Svar
    1. Förklara var EN kommer från....

      Radera
    2. En elefant balanserade

      Radera
    3. en elefant balanserade

      Radera
  35. L2: THERE will never be another you

    SvaraRadera
  36. There will never be another you stämmer med ledtrådarna

    SvaraRadera
  37. EN elefant promenerade ……

    SvaraRadera
  38. Jag vill också veta vad EN i v.9 är för melodi?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En elefant balanserade på en liten, liten spindeltråd

      Radera
  39. Tack för trevligt soligt kryssande! Hälsar Ellbett från västkusten ☀️

    SvaraRadera
  40. Ett tips för att underlätta skrivandet på danska: Använd Words rättstavningsfunktion, bra hjälpreda! Och så utmanar jag dig på danska räkneord, kom ihåg att räknebasen är 20.

    SvaraRadera