lördag 22 juni 2024

Melodikrysset vecka 25 - 2024

God förmiddag alla melodikryssvänner!

Idag kan jag äntligen vara med för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er. Vårt midsommarfirande börjar inte förrän kl. 14.30 och mina kollegor och min fru har lovat att sköta cafeterian under tiden jag umgås med er.

Innan jag hamnade framför datorn har jag och Hugo tagit vår morgonpromenad. Vi stannade och köpte nybakade frukostfrallor på vägen hem. Jag har också öppnat kyrkan och kokt dagens första termos med kaffe.

Min arbetsvecka har varit väldigt lugn. Utöver de fasta uppgifterna med söndagens högmässa, torsdagens kvällsmässa, andakt på onsdagar och fredagar, har jag deltagit i sammanträde med Kyrkorådet och förberett kommande dop och vigselgudstjänster. 

Jag har också tagit emot en liten grupp konfirmander för att berätta om SKUT, vår församling och vår fantastiska kyrka och dess historia.

I veckan har vi fortsatt att göra ordning den del av prästgården som ska hyras ut. Vi har bytt madrasser, köpt in extra sängar, hängt upp spegel och tavlor samt satt in ett kylskåp. Det återstår någon timmes arbete innan de fem rummen är klara för uthyrning.

På min fritid har jag som vanligt umgåtts och tagit promenader med Hugo. Jag har också tagit dagliga cykelturer med honom. Han åker i lådan till Langelinie och där får han springa lös bredvid cykeln i ca 2 km. 

Självklart har jag även fortsatt med min träningsprogram. I tisdags joggade jag i 70 min, vilket är det längsta jag sprungit sedan december 2022.

Jag har även haft ett samtal över Teams med en av de kyrkoherdar i Stockholms stift som jag är mentor för.

Min fru kom hit i torsdags natt så vi fick fira midsommarafton tillsammans i går. Det gjorde vi genom att ta en cykeltur genom den indre by och genom att äta middag hemma i prästgården.

I veckan har sommarvärmen återvänt till Köpenhamn även om temperaturen inte varit lika hög som för någon vecka sedan. I natt har det kommit en del regn, men inte lika mycket som vi befarade. Just nu är det molnigt och det är 16 grader. Jag hoppas att det blir uppehåll då vi i eftermiddag ska fira midsommar i kyrkan och på Kastellet. Det brukar komma flera hundra personer.

Så här ser mitt förslag till lösning ut idag:

V 12 och L 3: Vi inleder dagens kryss med "Drömmen om Elin" i en instrumental version.

V 6: Det är "Little Jinder" som sjunger "Sommarnatt".

V 13 och L 4: Anita Lindblom framför "Visa vid Midsommartid".

L 9: Jag tror aldrig att "Midsommarnatt" med Eddie Meduza varit med i krysset tidigare.

V 14 och L 5: Vi får höra "Ekorrn satt i granen" i en något jazzig instrumental version.

L 1 och V 11: "Schytts" framför "Livets gång". På engelska hade den titeln "Walk of life".

V 1: Det är Wilhelm Peterson-Berger som komponerat "Frösöblomster".

V 10: Musiken är hämtad från filmen "Nu blåser vi snuten". (Smokey and the Bandit)

L 8: Kompositören till "Midsommarvaka" heter Hugo Alfvén.

V 15: "Sommar i city" sjöngs av en trio som kallade sig "Angel".

V 7: Den legendariska sångerskan som framför "Swing it, magistern" är Kai Gullmar.

L 2: Sången är hämtad från operan "La Boheme" av Puccini.

V 5: Vi går i mål med "Go west" , i en tysk version.

Därmed var dagens kryss avklarat. Nu ska jag gå in och avlösa min fru i kyrkans café innan jag ska förbereda dagens predikan och eftermiddagens ringdanslekar.

Jag tackar er alla för idag och önskar er en fortsatt trevlig midsommarhelg och en fin vecka.

Nästa lördag kan jag sannolikt inte vara med under direktsändning eftersom jag har dopgudstjänst.

"Lova Herren, min själ! Mäktig är du, Herre,
min Gud, 
i höghet och härlighet är du klädd,
du sveper dig i ljus som i en mantel."
ur Psaltaren 104

68 kommentarer:

  1. God morgon Krister och alla kryssare och god fortsättning på Midsommarfirandet. Roligt att läsa om midsommarfirandet i Danmark och att ni firar Högmässa i dag. Själv firade vi NÅS med ett tusental besökare, varav många i sockendräkter från stora delar av Sverige, som på traditionellt vid reste och dansade kring stången och deltog i efterföljande lekar. I kväll kl. 23 skall jag fira mässa i Tällberg på ”Den heliga ängen” vilket Else-Britt och jag gjort åtminstone 10 års tid. Det är en upplevelse i sig att med Siljan som bakgrund fira mässa utomhus och det brukar vara mycket folk som kommer från hotellen runt omkring för att delta. Jag önskar Dig och familjen en god fortsättning på dagen och ett fint firande i eftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Thorsten.

      Vi firar inte mässa idag utan det är en traditionell midsommargudstjänst med psalmer, musik, bön och predikan.

      Även här är det många som kommer i folkdräkt. Vår kyrka har den största samlingen av svenska folkdräkter i hela världen. Här kan man låna en folkdräkt om man vill.

      Vad fint att du fortsätter era gamla traditioner.

      Önskar dig en fin midsommarhelg.

      Radera
  2. God morgon från ett regnigt Skepplanda

    SvaraRadera
  3. God morgon Krister och alla lösare! I går sov vi länge eftersom Ann var ledig och inte behövde gå upp så tidigt som vanligt! Detta innebar att vi åt frukost klockan 12! Sedan tog vi det lugnt innan vi bestämde oss för att åka till Brevens Bruk som är ett samhälle ett par mil härifrån där man har ett fint och ganska omtalat midsommarfirande! Vi kom dit och fick vara med om ett skådespel när man trädde fantastiskt vackra ringar på och reste en fantastiskt vacker och hög majstång! Helt fantastiskt och ett tungt och precisionsbaserat arbete för dem som gjorde det! Vi handlade och åt lite färdig mat när vi kom hem på kvällen! Därför hann vi inte med någon sill och färskpotatis i går utan det blir idag i stället! Lycka till med krysset alla lösare! Jarl och Ann i Gällersta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Jarl och Ann!

      Det låter som att ni hade en fin dag på Brevens Bruk.

      Hoppas att sill och färskpotatisen ska smaka bra idag.

      Radera
  4. Godmorgon Krister och alla krysslösare. Äntligen lite varmare i Lockne, det ska bli kring 20 grader idag. Annars har det blåst mycket här. Önskar dig en trevlig fortsättning på midsommarhelgen tillsammans med fru och Hugo. /Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Ulla!

      Stort tack. Jag önskar dig detsamma.

      Radera
  5. God morgon. Från ett regnigt väring. Mvh iren

    SvaraRadera
  6. God morgon Krister och alla kryssare från Karlshamn. Igår firade vi midsommarafton i Ronneby med härligt väder. I natt har det regnat, och det smattrade härligt på husbilstaket. Troligen blir det mer regn idag.
    Lycka till med dagens kryss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon Carin.

      I många år firade vi midsommar i Karlshamns skärgård. Men mina svärföräldrar sålde huset på Ekö och flyttade till Karlskrona.

      Njut i husbilen.

      Radera
  7. Trevlig midsommar till dig!
    Vi sitter och är spända på ett nytt svårt kryss.
    Kjell och Christina i Dorotea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Kjell och Christina.

      Vi får hoppas på några klurigheter.

      Radera
  8. 12 drömmen 3 elin

    SvaraRadera
  9. Hej alla kryssvänner och god fortsättning på midsommar, igår firade jag födelsedag och blev bjuden på midsommarbuffe på Svampen i örebro

    SvaraRadera
  10. Wìlhelm (Pettersson berger)

    SvaraRadera
  11. Tack den kunde jag inte

    SvaraRadera
  12. M.H. Kai Gullmar

    SvaraRadera
  13. Tack för trevligt X:ande
    Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg
    På återseende

    SvaraRadera
  14. Tack för idag! Jag önskar alla en fin fortsättning på midsommarhelgen!

    SvaraRadera
  15. Tack och god fortsättning på Midsommar helgen hälsning från Sörmland

    SvaraRadera
  16. Tack för idag, bra kryss till Midsommar!
    Nu ska vi ut i solskenet..
    Christina och Kjell I Dorotea

    SvaraRadera