lördag 29 augusti 2009

Melodikrysset vecka 35 - 2009

Eftersom jag haft dop på Lidingö och vigsel i Jakobsberg presenterar jag mitt förslag på lösningen lite senare i dag. Jag har ingen aning om jag vann förra veckan eftersom det var ett trafikmeddelande under hela tiden som Eldeman presenterade förra veckans vinnare. Men jag utgår från att jag inte vunnit.

Dagens kryss sändes från Oskarshamn och var extremt lätt när det gäller alla frågor utom en. Jag behövde inte googla någon gång i dag och jag är säker på mina svar förutom vad gäller en fråga. Vad gäller det svaret kan jag inte ens kan googla eftersom jag inte vet vilket sökord jag i så fall skulle använda.

Dagens melodikryss började med "Värsta schlagern" från 2006. En i mina öron bra låt med Markoolio och Linda Bengtzing. Linda är en sångerska som sjunger om inte med en skolad röst så med mycket känsla.

"Den glade bagaren i San Remo stad" arbetar hela dagarna vid en ugn.

Signaturmelodin som inte fanns på CD är hämtat från ett av mina favoritprogram; "Robinson". För alla oss som är intresserade av människor och gruppdynamik, så är detta program en höjdare, om än lite hårt.

"Gabriellas sång" är hämtad från Kay Pollacks fanstastiska film "Såsom i himmelen". En film jag sett många gånger. Kyrkoherden i filmen är oerhört osympatisk och så långt ifrån min bild av hur en kyrkoherde ska vara, som man kan komma. I slutet av filmen medverkar körsångare från Viksjö församling.

Även nästa sång hade viss anknytning till mig personligen. Många har kallat mig "en liten gåsapåg från Skåne". I dag fick vi höra musiken till Edvard Perssons; "När man ser det lite grann så här från ovan".

Den folkkära artisten som sjöng "Älskade ängel" var Barbro "Lill-Babs" Svensson.

Stig Olin har skrivet text och musik till "En gång jag seglar i hamn".

Sedan bytte Eldeman genre i frågeställning. Vi fick höra "Great balls of fire" med Jerry Lee Lewis. Jag tycker att han varit med i showbiz så länge jag kan minnas. Han måste vara drygt 70 år numera.

"Små grodorna" kände min yngsta dotter igen. Det som de stackars grodorna saknar är både öron och svans. Vi har en liten gummigroda med prinskrona som sitter på balkongen och väntar på att bli pussad.

Hans Alfredsson sjöng "Han hade foten i en potta". Den var en av mina favoriter när jag var liten.

Efter Hasse Alfredsson, kom den fråga som jag är mycket osäker på. Det var "Vikingarna" som spelade en fin instrumental låt som skulle ge oss en ledtråd till något från växtriket. Jag kände igen låten och nynnade lätt med i den, men det kom inga ord till mig. Eftersom första bokstaven var E borde det vara en eller ek. Då en var med förra veckan, chansar jag på ek.
Jag har nu kontrollerat att sången heter "Under ekars djupa grönska". Texten fortsätter med "vid den gamla sockenkyrkan". Jag tänker på att vi i Järfälla ett tag hade på förslag att de nuvarande församlingarna skulle kallas socknar i den nya organisationen.

Dagens melodikryss avslutades med en av mina absoluta favoriter, vars autograf jag fick för några år sedan då jag var ute på nattklubb. Vi fick höra "För kung och fosterland" av och med Magnus Uggla.

Nu ska jag packa för vår Skottlandsresa, så jag kommer inte att hinna kontrollera om ek är rätt svar och i så fall varför.

2 kommentarer:

  1. "Last Man Standing"
    Jerry Lee Lewis föddes 29 september, 1935

    Han är idag en "gammal" man (snart 74) men det märks varken i hans pianospel eller i hans låtar. Denna man kommer att fortsätta tills man slänger av honom från scen (vilket naturligtvis aldrig kommer att hända)
    Anledningen att han döpte skivan från 2006 till "Last Man Standing" är just för att han är ensam kvar av alla som gjorde succè och blev stora på hans tid och han menar då namn som: Johnny Cash, Roy Orbison, Carl Perkins, Sam Phillips och Elvis Presley.

    Med sig har han nästan lika stora namn som de ovanstående: Kid Rock, Bruce Springsteen, Eric Clapton (min personliga favorit), Mick Jagger, B.B. King och John Fogerty.
    Ja så här finns ALLT och lite till på denna skiva och det är inget att tveka om utan: Ut och köp skivan!
    21 låtar på skivan och alla håller samma höga klass som vi är vana vid med Jerry Lee Lewis:
    "Rock and Roll" (John Baldwin, John Bonham, James Patrick Page, Robert Plant) med Jimmy Page
    "Before the Night Is Over" (Benjamin Peters) med B. B. King
    "Pink Cadillac" (Bruce Springsteen) med Bruce Springsteen
    "Evening Gown" (Mick Jagger) med Mick Jagger and Ron Wood
    "You Don't Have to Go" (James Matcher Reed) med Neil Young
    "Twilight" (Robbie Robertson) med Robbie Robertson
    "Travelin' Band" (John Fogerty) med John Fogerty
    "That Kind of Fool" (Mack Vickery) med Keith Richards
    "Sweet Little 16" (Chuck Berry) med Ringo Starr
    "Just a Bummin' Around" (Pete Graves) med Merle Haggard
    "Honky Tonk Woman" (Jagger, Keith Richards) med Kid Rock
    "What's Made Milwaukee Famous" (Glenn Sutton) med Rod Stewart
    "Don't Be Ashamed of Your Age" (Cindy Walker, Bob Wills) med George Jones
    "A Couple More Years" (Dennis Locorriere, Shel Silverstein) med Willie Nelson
    "Old Glory" (Paul Roberts, Shelby Darnell, Lewis) med Toby Keith
    "Trouble in Mind" (Richard M. Jones) med Eric Clapton
    "I Saw Her Standing There" (John Lennon, Paul McCartney) med Little Richard
    "Lost Highway" (Leon Payne) med Delaney Bramlett
    "Hadacohl Boogie" (Bill Nettles) med Buddy Guy
    "What Makes the Irish Heart Beat" (Van Morrison) med Don Henley
    "The Pilgrim Ch. 33" (Kris Kristofferson) med Kris Kristofferson

    Ja artisterna och låtarna talar för sig själv och detta är ett album jag varmt kan rekommendera.

    /Björn A

    SvaraRadera