söndag 29 maj 2011

Stress och stresshantering

Så här några dagar efter det att jag lyssnat till "stressdoktorn", Thomas Danielsson, och läst lite i hans bok; "Vad vore livet utan stress", så ramlar den ena polletten efter den andra ner. Jag funderar och kommer till olika insikter.

Tänk att vi människor reagerar på småsaker som om vi vore i livsfara och ställer in oss på att antingen kämpa eller fly. Ännu mer förundrad är jag över att 80 % av de saker som stressar oss, egentligen bara är vår föreställning om hur något är.

Det är också spännande hur modern teknik, som är framtagen för att underlätta våra liv, genom vår egen tanke vänds till att bli stressorer. Tankens kraft är alltså väldigt stor. "Det är inte hur jag har det, utan hur jag tar det". "Varför varva upp, innan det har hänt?".

En sak som jag inte tidigare reflekterat över är det TD kallar "additionsstress". Jag blir stressad av andra människors ord, berättelser och handlingar, och jag stressar andra genom vad jag säger, vittnar om och gör. Det innebär att en hel grupp kan bli stressade av varandra, bara genom att prata om vad de har gjort, gör och skall göra.

Lika fascinerad som jag är över mina "nya insikter", är jag över hur pass enkelt det är att varva ner. Jag kan med min tanke, min inställning och mitt förhållningssätt påverka både min egen och andras stressnivå. "Det råder ett visst kaos här..."

En ödmjuk inställning till livet och andra, minskar min stress. Jag kommer att försöka följa några av "stressdoktorns" råd, bland annat ska jag kämpa för att:
- sluta jämföra mig med andra,
- våga prioritera och välja bort, även i mitt privata liv,
- erkänna vad jag är bra på och vilka mina begränsningar är,
- sätta rimliga mål och förväntningar på mig själv, mitt arbete och min fritid.

Listan över vad jag kan göra för att minska min egen stress kan göras mycket längre, men jag väljer att börja med dessa punkter, då jag tycker att "stressdoktorns" andra punkter är sådana som jag redan är ganska bra på. Självklart kan jag bli bättre även på dem, men jag ska följa de första punkter faller det sig rimligt.

2 kommentarer:

  1. Många tänkvärda råd som känns ganska lätta att följa. Bara man inte glömmer allt och stressar vidare av gammal (o-)vana.
    Additionsstress var huvudet på spiken; på mitt tillfälliga arbete tycker jag alla kan allt om alla dataprogram! Jag 'måste' så klart också kunna ALLT har jag tänkt. Men så är det ju inte. Lisa är bra på EN sak, Bengt är bra på en annan osv. Och jag är också bra - men inte på ALLT. Och det är helt okej. Tack för en tänkvärd och rolig eftermiddag. MG

    SvaraRadera
  2. Hej MG och tack själv.

    Hoppas att det var fler som hörde något de tog lärdomar av.

    MVH

    Krister

    SvaraRadera