onsdag 9 november 2011

Framtiden = Nu + 2015

I dag har jag varit, i Linköping, på en fantastiskt dag om ledarskap, kommunikation och framtidsfrågor. Verbum förlag och Berling Press hade bjudit in anställda och förtroendevalda från Svenska kyrkan, till föreläsningar och föredrag i ämnena.

Först ut var Göran Aldén som under två timmar trollband publiken, då han föreläste om trender, ledarskap och media. Kontentan var att vi måste tro på det vi gör, vara passionerade och leva vårt budskap fullt ut, samt våga ta de chanser som ges. Den viktigaste kommunkatören är Du.

Jag fick också lära mig att det numera inte finns någon direkt koppling mellan reklam och framgång. Framgång är resultatet av en story som sprids likt ett virus och det gäller att hitta bra "smittbärare" och en story som är tillräckligt "smittsam". Göran sa många kloka, lärorika och intressanta saker och han gjorde det på ett passionerat och roligt sätt. Han var det han pratade om och för.

Under eftermiddag fick vi lyssna till hur medievärlden förändrats och vilken utveckling och vilka trender som kan skönjas. Det var Anders Ahlberg, ansvarig utgivare för Kyrkans tidning och VD för Berlings press, som höll i de föredragen. Även han sa kloka och tänkvärda saker, på ett bra och inspirerande sätt.

Mellan Anders två föredrag, höll Andreas Strömberg, ett kortare föredrag om kommunikationsplaner och strategier och om hur man kan jobba med målgrupper. Det var roligt att se hur man tagit fram olika produkter för olika målgrupper. Även Andreas var medryckande.

Sammantaget så var det en inspirerande dag, som gav energi och mod att våga fortsätta på den kommunikationsväg vi påbörjat i Järfälla församling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar