måndag 21 november 2011

Kristi återkomst

Vi är inne på kyrkoårets sista vecka, redan nästa söndag är det 1:a advent. I går firade vi gudstjänster över hela vårt land, under temat; "Kristi återkomst".

För många handlar "Kristi återkomst", om den yttersta tiden. Den tid då Gud ska skapa en ny himmel och en ny jord, där rättfärdigheten bor. Den dag, då Jesus ska komma åter i soluppgången, för att döma levande och döda.

För mig handlar "Kristi återkomst", om att jag varje dag ska vara redo att möta Jesus. Jag behöver inte vänta tills jag dör, eller tills att den yttersta tiden inträffar. Jag kan möta Jesus redan i dag, i bibeln, i mina böner, i psalmer och i mina medmänniskor.

I mötet med Jesus, blir det tydligt vad jag måste göra, för att jag ska bli så rättfärdig, som möjlig. Helt rättfärdig kan jag aldrig bli av en egen kraft, egen tanke eller egen fromhet.

Psalm 356
1
Nämn mig, Jesus, han är livet, han är min rättfärdighet.
Han sitt liv för mig har givit, mig förvärvat salighet.

2
Egen fromhet intet gäller, inför den som hjärtat ser,
mänsklig visdom icke heller, tröst och frid i själen ger.

5
Döm mitt hjärta här i tiden, innan världen döms av dig;
och när tiden är förliden, i ditt domslut fria mig.

2 kommentarer:

  1. En vers från den svenske skalden Lasse Lucidor: ”Men den trösten jag ej glömmer, att min broder Jesus dömer.” är mycket trösterik i denna sammanhang!

    SvaraRadera
  2. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

    Den är sannerligen trösterik.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera