För mig finns det fyra grundläggande principer för ett gott ledarskap. Jag försöker följa dem och leva efter dem varje dag.
Närvarande:
Som chef måste man tillbringa många timmar på arbetsplatsen. I dagens tekniksamhälle kan man vara närvarande på telefon och e-mail också. Men det räcker inte med att vara fysiskt närvarande, som chef måste man vara psykiskt och andligt närvarande. Med det menar jag att chefen måste vara närvarande när det blir problem eller klagomål. Som chef får man betalt för att lösa uppkomna konflikter och problem och det ansvaret måste man vara beredd att bära. När det blåser som mest, då behöver chefen vara den som står på barrikaden. Som chef behöver man också vara andligt närvarande genom att ständigt be för och tänka på sina anställda.
Ödmjuk:
Att vara ödmjuk handlar inte om att vara färglös eller undfallen. Ödmjuk betyder att man som chef vet vad man är bra på och klarar av, och vid vilka tillfällen man behöver be om hjälp. Ödmjuk är också den som inte jämför sig med andra chefer, utan är sig själv och vågar vara chef på sitt eget sätt och med sina egna förutsättningar.
Prestigelös:
Att vara prestigelös innebär att jag som chef inte känner ett krav på att jag alltid ska ha rätt eller vara bäst på allt. Jag behöver inte heller veta allt, komma med alla idéer och ha lösningar på alla problem. Den som är prestigelös lyssnar på sina medarbetare och fattar beslut efter det som är klokast och inte utefter vem som har kommit med förslaget.
Principfast:
En chef som inte är principfast är svår att förstå. Medarbetare har svårt att begripa sig på och förutse chefens beslut, om han eller hon, inte följer tydliga principer. Om jag som chef inte har några grundläggande principer i mitt inre, då riskerar beslut att bli olika för olika personer eller situationer. Det innebär att medarbetare får känslan av att man favoriserar någon, eller fattar beslut i blindo. Det kan också bli så att människor uppfattar det som att chefen alltid fattar beslut som gagnar honom eller henne själv.
Har du några tankar kring vad det är som gör någon till en bra ledare?
söndag 24 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej!
SvaraRaderaTycker detta är 4 bra pelare när det gäller chefskap.Dessa ha rjag använt i mitt arbete som chef och var mycket uppskattad-dvs tydlig&rak (och ja,jag är fd officer).
Många i det civila är rädda för militärt ledarskap men många har oxå tackat mig för att ha använt dessa grundprinciper.
Dessutom är det viktigt som chef att våga ta obekväma beslut-det har du oxå betalt för. Som chef är man inte anställd för att vara omtyckt i alla lägen-man är anställd för att utföra en uppgift och givetvis är det bra om man får sin personal med på vagnen.
Gillar verkligen dina "kåserier".
Hälsning från Wien
Grunden i ett gott ledarskap tror jag är att man VILL vara ledare, inte för att vara ledare utan för att man tror på människors förmåga att åstadkomma nåt tillsammans och sin egen förmåga att leda/hålla i/destinera den processen. En samlande kraft som andra vill bli ledda av. Förutom dina 4 kloka pelare (som är nödvändiga) måste man också vara beredd att överlämna ledarskapet för en stund till nån annan som just då bidrar mer till resultatet. Såklart finnas med och stötta men vara beredd att ta det där steget bakåt. Den ledare som inte gör det kommer förr eller senare att få en ruggig maktkamp på halsen. Med all rätt för då är man inte längre ledare för resultatets skull utan för sin egen maktpositions skull.
SvaraRaderaFilosoferar jag i köket i Skepparstorp'
Ingela
Hej Mia och Ingela.
SvaraRaderaÄven jag är fd officer och har lärt mig grunderna i mitt ledarskap under mina år i försvarsmakten.
Jag delar helt uppfattningen att chefen måste våga ta obehagliga beslut och att man inte är anställd för att vara omtyckt. Nu tror jag att man bli hyfsat omtyckt om man följer samma principer vad gäller alla medarbetarna och om man fattar besluten utifrån kända kriterier.
Ingela, delegation är självklart också en nyckel. Jag lägger det i min princip om prestigelöshet. Jag behöver inte lägga mig i allt och styra och ställa över alla saker. Att delegera arbetsuppgifter till den som är mest kompetent är en självklarhet. Lika viktigt är det att veta att jag som chef aldrig kan delegera ansvaret. Ansvaret är alltid mitt.
Trevlig helg.
Krister
Jag vill skilja lite på chef och ledare, har haft både och. Chef är en person som är delegerad att bestämma och ta beslut över sina medarbetare. Ledare är den som får medarbetare att utföra de beslut och direktiv som behövs för att föra en verksamhet mot ett uppsatt mål.
SvaraRaderaEn viktig egenskap hos en ledare (för mig iaf) är att hon/han har samlat kompetent och kreativa medarbetare runt sig..
I medvind räcker det med en chef, i motvind behövs en ledare
Hej anonym!
SvaraRaderaJag kunde inte sagt det bättre själv.
En chef är en person som kan leda och fördela arbetsuppgifter samt fatta formella beslut en ledare kan även fatta normativa beslut som inte bygger på formell grund.
I övrigt håller jag med dig.
Krister