lördag 2 januari 2010

Melodikrysset vecka 53 - 2010

Trots att vi nu skriver år 2010 så heter veckans melodikryss nummer 53. Jag vet inte om det är årets första eller 2009 år sista melodikryss. Enligt Anders Eldeman är det årets första, så då var det utrett. Även i dag löser jag krysset i min stuga via mobilt bredband. Jag har precis varit ute och skottat bort nattens snö, det hade kommit nästan 10 cm. Ute är det minus 10 grader och kraftigt snöfall, men inne är det drygt plus 20.

Mitt förslag på lösning i dag ser ut så här:

L 1: Artisten som sjöng; "Green, green grass of home", var självklart Tom Jones.

V 14: Det första ordet i Evert Taubes visa är "Som stjärnor små, på himlen blå...". Jag tror att visan heter; "Som stjärnor små".

L 10: Povel Ramel sjöng under pseudonymen, "Bunny Blom".

V 12 och L 11: Filmen som musiken var hämtad i från var; "En nolla för mycket". Det var Lill-Babs som sjöng.

V 11 och L 8: Gruppen heter BWO, (Bodies Without Organs), och ledaren/kompositören heter Alexander Bard.

V 7: Var det inte Jolly-Bob från Aberdeen? Den var med för någon månad sedan.

V 15: Musiken är hämtad från; "Teskedsgumman", som var min favoritkalender när jag var liten. Ordet som Eldeman frågade efter måste vara, sked.

L 7 och V 9: Vi hörde Brolle sjunga ur musikalen; "Budd Holly musical". Tidigare kallade han sig Brolle junior, jr.

V 13 och L 2. Lady Gaga sjöng; "Paparazzi".

V 1: "Då tagelskjortan på, då tar vi tagelskjortan på...". Visst var "Tre knas" som sjöng denna?

L 5: Lena Ph sjöng en absolut favorit; "Ont, det gör ont...". Jag sjöng den i mitt vigseltal till J och H för flera år sedan.

L 3: Vi hörde en instrumental version av; "Stad i ljus". Jag saknade för första gången i mitt liv, Tommy Körbergs röst.

V 6 och L 4: Magnus Uggla sjöng en sång som Karl Gerhard, KG, gjorde från början. Även om jag gillar Magnus Uggla så måste jag säga att jag tycker bättre om hans egna låtar.

Nu ska jag ut och skotta snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar