lördag 9 januari 2010

Melodikrysset vecka 1 - 2010

I dag löser jag krysset hemifrån. Utanför fönstret är det strålande solsken. Jag hoppas att tvättmaskinsleverantören inte kommer under sändningen.

Mitt förslag i dag ser ut som följer:

L 1: Rollfiguren heter Kurt Olsson och det var Lars Brandeby som "sjöng".

V 13 och V 8: Melodin heter; "Med en gnutta flax", och är hämtad ur; "My fair lady".

L 7: Caroline af Ugglas sjöng; "Snälla, snälla", som i mitt tycke är en av de bästa sånger som gjorts.

L 5: Sångaren, komikern och skådespelaren heter Fridolf Rhudin. Han sjöng; "Waxholm ettan".
V 4: Markus Krunegård sjöng; "Hela livet var ett disco". Jag måste erkänna att jag inte alls känner till honom, men som tur är så finns google.

L 4: Yrkeskategorin är magister. Vi fick höra Alice Babs gamla slagdänga; "Swing it magistern".
V 9: Anders Eriksson sjöng; "Tågtokig", ur; "Stinsen brinner".

L 10 och L 6: Sten och Stanley sjöng; "Jag vill vara din, Margareta".

L 11: Sången heter; "När en stjärna från himlen faller". Den är gjord av Jules Sylvain som är en av Eldemans favoritkompositörer och som ofta återkommer här i krysset.

V 14: Herreys sjöng en riktiga landsplåga; "Diggiloo, diggiley". Om jag inte minns fel så vann de Eurovisionsschlagerfestivalen 1984 med den.

L 3 och V 12: Miss Li sjöng tillsammans med Lars Winnerbäck i den härliga sången; "Om du lämnade mig nu".

V 2: Barnvisan heter; "Om pappa ville ge ja en femöring".

Nu får de gärna komma med vår nya tvättmaskin. Så att jag kan förbereda mig för kvällens prästvigningsmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar