onsdag 5 maj 2010

Humor och allvar

Vet du att humorn är en av de viktigaste faktorerna för att överleva i extrema situationer?

Enligt forskaren Antonovsky, är humorn viktig för att vi ska klara av svåra saker. Sannolikt är det så att humorn reducerar ångest och ger oss perspektiv. Jag tror också att humorn ger oss möjlighet att se oss själva utifrån.

Många människor som jag möter tar sig själv på största allvar. De har långt till skratt och tycker att livet och de själva är alldeles för viktiga för att skämta om. Vad jag lärt mig i livet är att om du inte kan skämta, då kan du inte heller vara riktigt allvarlig.

Att vara allvarligt jämt, är att aldrig vara allvarlig. Att skämta jämt, är att aldrig skämta.

För mig är humorn en av livets viktigaste ingredienser. Livet skulle bli tomt och ganska innehållslöst utan skämt och skratt. Ett gott skratt förlänger livet, så länge det inte sker på bekostnad av någon annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar