lördag 15 maj 2010

Melodikrysset vecka 19 - 2010

Denna lördag försöker jag lösa melodikrysset på mitt kontor i Järfälla. Utanför är det strålande solsken och i Maria kyrka håller konfirmanderna på att förbereda konfirmationsmässan. Själv ska jag leda en dopgudstjänst i Järfälla kyrka vid lunchtid.

I dag ser mitt förslag på lösning ut så här:

L 1: "Räck mig din hand", gjordes i originalutförandet på svenska. Jag tror att det var Christer Sjögren som sjöng på tyska. Visst är det Lasse Berghagen som skrivet den?

V 8: Dirch Passer sjöng en sång på danska. På svenska tror jag att den heter; "Siskorna i björken". Den är skriven av Povel Ramel.

L 9 och V 6: Vi fick lyssna till en instrumental version av; "Drömmen om Elin".

V 11: Anna Bergendahl sjöng; "This is my life".

L 2: "Pappa jag vill ha en italienare", är hämtad från revyn och filmen; "Stinsen brinner".

V 1: Visst var det Susan Boyle som sjöng så vackert i "Britains got talent"?

L 3 och V 15: "Tea for two", är hämtad från musikalen; "No, no Nanette.

L 12 och V 7: Vi hörde Bellmans epistel nr: nio. Det var Fred Åkerström som sjöng.

L 4: Kompositören är Offenbach. Musiken var; "Can can" ur; "Orfeus i underjorden".

V 16 och V 13: Jag tror att det var Johan Palm som sjöng; "Emma-Lee".

L 14: Jag har ingen aning vad melodin heter eller var den kommer i från. Det kan vara oj eller aj. Jag chansar på aj.

L 5: Det var Jerry Lee Lewis som sjöng; "You belong to me".

L 10: Bönen; "Ave Maria", brukar avslutas med amen.

I dag var det ett svårt kryss. Jag har googlat frenetiskt men måste ändå chansa på några svar.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har gjort en koll med min lilla mamma i Blekinge för jag var också osäker på L 14. Enligt henne ska det vara OJ.
    Med vänlig hälsning Helene

    SvaraRadera
  2. Hej Helene.

    Tusen tack för hjälpen. Vet du vad melodin heter?

    Med vänliga hälsningar.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Hej igen Helene!

    Enligt Enn Kokk, som brukar ha koll på det mesta i musikväg, så var det en sång som heter; "Aj, aj, aj, vilken röd liten ros". Tydligen var den med i en film från 1939 som heter; "Ombyte förnöjer" och den sjöngs av Tutta Rolf.

    Med vänliga hälsningar.

    Krister

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Förlåt det var inte meningen att vilseleda. Jag bara litade på min lilla mor men jag får väl inse att hon inte alltid vet bäst hi hi. Tack för hjälpen. Jag ska genast lyfta luren och ringa och rätta min mor. Det kan ju vara skoj. Önskar er en fortsatt skön helg.
    Mvh
    Helene

    SvaraRadera
  5. Hej Helene.

    Det gör absolut ingenting. Jag har skickat in båda alternativen.

    Jag önskar dig detsamma.

    Krister

    SvaraRadera