onsdag 12 maj 2010

Religionsundervisning del 1

I dag har jag ett mycket spännande uppdrag. Jag skall till engelska skolan i Enskede för att prata med 5-klasserna om religion. Jag har tänkt att berätta om grunderna till kristendom, judendom, islam, hinduism och buddhism. Fröken ville också att jag skulle försöka visa på likheterna mellan de olika religionerna

Vi har ju så mycket gemensamt i våra strävande efter att bli bättre människor och underlätta det mänskliga livet. Alla ber vi, alla firar vi någon form av gudstjänst, alla har vi några grundpelare kring hur vi ska vara mot varandra och de som har det sämre än oss själv och alla har vi tankar på hur vi ska värna om skapelsen.

Självklart hoppas jag att barnen har massor av spännande frågor. Det ska bli oerhört roligt, men jag måste erkänna att jag är lite pirrig inför mötet med klasserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar