torsdag 22 oktober 2009

Äktenskap och vigsel, del 1

I dag sa Kyrkomötet ja till att öppna äktenskapet för par av samma kön och till att behålla vigselrätten. 176 ledamöter röstade ja i den avgörande voteringen. 62 ledamöter röstade nej. 11 ledamöter avstod.

Jag måste smälta beslutet ett par dagar innan jag kan formulera ett blogginlägg i ämnet.

Min spontana reaktion är att jag känner glädje, framför allt för alla de homosexuella som nu får möjlighet att vigas "på rikigt" också, i kyrkan.

Sedan har jag full förståelse för de som inte är lika glada.

Min ståndpunkt bygger mer på etiska bedömande än teologiska övervägande. Min ståndpunkt bygger också mer på en vilja att förnya än en önskan att bevara traditioner.

Just nu kan jag inte överblicka konsekvenserna för kyrkan i allmänhet eller våra församlingar i synnerhet. Jag kan inte heller bedöma hur det kommer att påverka ekumeniken, varken på nationell eller lokal nivå.

2 kommentarer:

  1. Jag är också full av motstridiga tankar; tänk de präster som personligen är emot samkönade äktenskap. De kan väl knappast vägra att viga ett par av samma kön? Å andra sidan lär det märkas om han/hon inte med glädje i hjärtat håller ceremonin?
    Kommer det att finnas en bibeltext till par av samma kön och en annan till man/kvinna-vigsel? Den sistnämnda är ju väldigt uråldrig så den lär väl också skrivas om snart?
    En rolig sak är ju att ordet BRUD-par äntligen känns helt riktig om två damer gifter sig..
    F.Ö.V

    SvaraRadera
  2. Hej F.Ö.V!

    Jag är full av tankar, dock inte motstridiga utan mer oroliga. De är oroliga för att jag inte kan överblicka konsekvenserna. Blir det en splittring i kyrkan? Hur kommer det att påverka vår församling? Hur kommer ekumeniken att påverkas? Vi har ett väldigt fint samarbete i JKR (Järfälla Kristna Råd) som jag värnar oerhört om och som jag finner värdefullt.

    Jag undrar också rent praktiskt hur gudstjänsterna kommer att se ut.

    Däremot vill jag understryka att jag känner en stor glädje i beslutet. Jag ser fram emot att få viga samkönade par och jag är oerhört glad att jag får fortsätta att viga olikkönade.

    Men jag behöver fördjupa min teologiska reflektion kring äktenskapet och vigsel för att bottna i beslutet.

    Med vänliga hälsningar

    Krister

    SvaraRadera