måndag 19 oktober 2009

Kyrkoherdemottagning

Jag har i dag haft ett samtal med vår nya biskop, Eva Brunne, kring gudstjänsten då jag kommer att tas emot som Järfälla församlings kyrkoherde.

Biskopen kommer att installera mig som kyrkoherde, i högmässan i Järfälla kyrka den 6 januari 2010, klockan 15.00.

I församlingens ledningsgrupp kommer vi nu att detaljplanera gudstjänsten. Jag hoppas och tror att det ska bli en fin och viktig gudstjänst för vår nya församling.

Jag tänker ofta tillbaka, på den högmässa år 2000, då vår nuvarande biskop, Caroline Krook, installerade mig som kyrkoherde i Jakobsbergs församling. De ord, hon gav mig vid den gudstjänsten, är ord som jag buret med mig varje dag i mitt arbete som kyrkoherde.

Jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att göra högmässan den 6 januari 2010 till en lika högtidlig fest. Efter högmässan kommer vi att ha ett samkväm i församlingssalen.

Det enda jag inte hoppas på, det är att få presenter. Jag vet att det för många människor är viktigt att få ge en gåva när man går till en kyrkoherdemottagning. Jag önskar att de som känner så, inte ger mig något personligt, utan i stället skänker en gåva till vår vänförsamling i Tallinn.

2 kommentarer:

  1. Hur ger jag ett bidrag dit? Kontonummer..?
    Jättebra idé. En kram kommer du att få i alla fall.
    Moster G

    SvaraRadera
  2. Hej Moster G.

    Det kommer information om det i god tid.

    Tack för kramen i förskott.

    Krister

    SvaraRadera