torsdag 31 december 2009

Årets sista inlägg

Så har vi kommit till den sista dagen år 2009. Ännu en av årets "magiska" dagar, då förväntningarna är stora. Många ska på fest med fina kläder, god mat och champagne Andra ska stå ut med att vara ensamma en dag då alla andra verkar ha roligt. Sanningen är nog att det är många som har ångest över att de ska behöva prestera något särskilt denna dag och kväll. Besvikelserna ligger nära, då förväntningar riskerar att krossas. Det blev inte så roligt som vi hade tänkt oss.

I kväll kommer en stor del människor i Sverige att avlägga löften. Främst för sig själv, men en del gör det högljutt inför släkt och vänner. De flesta löftena handlar om oss själva. Vi ska gå ner i vikt, sluta röka, träna mer, sluta äta godis och så vidare. Jag hörde i går på radion att de flesta löftena handlar om vår egen kropp.

Kanske kommer någon att avlägga löften om att bli snällare mot sin omgivning i syfte att förbättra sitt eget liv. De lovar att umgås mer med barnen, hälsa på sina föräldrar oftare, satsa mer på sin partner, ägna mindre tid åt jobbet eller gå ur en eller annan förening för att få mer tid. Jag tror att många avlägger löften för att förbättra sina relationer.

Hur många funderar över att avge löften som handlar om vår "inre" människa? Hur många funderar över att lova sig själv, att förbättra sin relation med Gud?

Själv kommer jag att ägna dagen åt att summera 2009. Vad ville jag uppnå? Vad har jag lyckats med? Var har jag brustit? Vad behöver jag be om förlåtelse för? Vad måste jag förbättra, förändra eller förstärka?

I stora drag är jag mycket nöjd med 2009. Dock kommer jag inte att här "redovisa" svaret på min summering av det gångna året.

I kväll kommer också jag att avlägga löften. Löften till mig själv, med Gud som vittne eftersom jag gör det i bön. Det är samma löften som jag upprepar för mig själv och för Gud i mina dagliga böner, året om. Men jag kommer inte att berätta för min omgivning vad det är jag lovar att försöka. Förhoppningsvis så kommer de att märka det i mitt sätt att vara och bete mig.

Till mina läsare önskar jag ett gott slut på 2009, där ni får tid att summera och utvärdera. Jag önskar er ett välsignat 2010, där Gud hjälper er att klara av de saker ni förutsatt er att försöka.

GOTT NYTT ÅR!

4 kommentarer:

  1. Nyårslöften ja...jag tänker att jag har avlagt mitt största löfte under det här året. Att vara präst. Det var stort!

    Jag ska inte avge några löften alls ikväll, däremot kanske jag sjunger lite för mig själv: "Guds löften äro sanna, nu ropa Hosianna.."

    Gott Nytt År önskar jag dig igen! (har ju redan gjort det en gång idag på min blogg, där jag dessutom länkade till dig förut...) Hoppas du får en trevlig afton med nära och kära!

    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!

    Ja, prästlöftena är kanske några av de största och viktigaste man avlagt.

    Löftena till min fru är också stora...

    Fast jag inte avlagt några löften till mina barn så finns de där någonstans i mitt hjärta och är större än allt annat.

    Gott nytt år.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Gott Nytt År Krister!
    När jag läste ditt sista tänkvärda inlägg 2009 så kom jag tänka på att vi kanske skulle börja detta nya år med att byta ut det kravfyllda ordet MÅSTE till att vi VILL istället.

    Det finns tyvärr några MÅSTE i våra liv:
    Vi MÅSTE äta
    Vi MÅSTE dricka
    Vi MÅSTE sova för att överleva och en dag MÅSTE vi också dö.

    De andra MÅSTEN vi har i våra liv kanske vi kunde byta ut till VILL.

    Jag MÅSTE gå och jobba - Jag VILL gå till jobbet för att tjäna pengar och någon betalar mig för att jag är där.
    Jag MÅSTE hjälpa mina barn med läxorna – Jag VILL hjälpa mina barn med läxorna och vill visa att jag bryr mig i dem.
    Jag MÅSTE ut och motionera – Jag VILL ut och motionera för då får jag röra på mig och kommer att må mycket bättre.
    Jag MÅSTE ringa N.N. – Jag VILL ringa N.N. för att jag bryr mig och vill veta hur N. N. har det osv.


    Så här kan man fortsätta att byta ut ett kravfullt ord som MÅSTE till ett mera positivt tänkande ord som att jag VILL.
    När jag VILL göra något så går det säkert bättre att utföra vissa saker.
    Det kommer också att kännas både lättare och mera meningsfullt att vilja göra något som inte har ett tungt krav över sig som ett MÅSTE.
    Att jag VILL göra något för mina medmänniskor känns ju lättare än att jag MÅSTE.

    Vad tycker du?
    Ska vi börja detta år med att vi VILL istället för att vi MÅSTE.
    Undrar C.C

    SvaraRadera
  4. Hej CC och tack för din kommentar.

    I grunden delar jag din uppfattning. Jag tror att det är viktigt för oss själva att vi nämner saker vid dess rätta namn. Vi säger ofta att vi måste när vi egentligen menar att vi vill.

    Dock tror jag inte att det är så enkelt att vi kan byta ut ordet måste mot ordet vill. Vissa saker vill vi inte göra för vår egen skull, men däremot behöver vi göra dem för att vi ska fortsätta vara dem vi vill vara. Vi gör ibland saker för att andra människor ska få den bild av oss som vi önskar att de har. I botten ligger självklart en egen vilja, men ändå tror jag inte att det är så enkelt att vi kan säga att vi vill. Hur är det när vi vill vara med barnen, men vi behöver arbeta för att behålla vårt jobb? Vi vill båda, men har inte möjlighet att välja helt själv.

    Det viktiga är att vi själva vet när vi måste, när vi vill och när vi behöver göra något och att vi nämner sakerna vid dess riktiga namn.

    Jag önskar att vi allt mer använder ordet jag när det är vi själva som menar något. Ofta säger vi att "man tycker", "man säger" osv. när vi egentligen menar att vi själva, dvs. jag tycker och jag säger.

    Men som sagt var så önskar jag det samma som du.

    Trevlig fortsättning på det nya året.

    Krister

    SvaraRadera