fredag 11 december 2009

När börjar julen?

När börjar julen? Det är en fråga jag ställt mig den senaste tiden.

Är det när man tar fram adventstaken? När man börjar julskyltningen på NK? När julstjärnorna ställs fram i fönster och på bord? När julborden börjar serveras? När adventskalendern börjar på tv:n?

Det är inte många år sedan adventstiden var sex veckor lång. Det är inte heller så länge sedan adventstiden var en fasteperiod för bön och bot, likt fastan vi har innan påsken.

Jag har redan ätit sex julbord och har åtminstone två kvar innan julafton. Men jag har inte köpt en enda julklapp ännu. Många av mina vänner började köpa julklappar för flera månader sedan.

Vill vi suga märgen ur det fina i livet, eller är vi offer för kommersiella krafter? Är det så att vi inte vågar vänta på det goda, utan har ett behov av att få alla våra önskningar tillfredsställda med det samma?

Ska vi börja sjunga psalmen; "Dagen är kommen...", långt innan den är här?

Vad tycker du?

6 kommentarer:

  1. Vad roligt med en bloggande kyrkoherde! Jag tycker att julen börjar på julafton. Jag har gått med i gruppen "våga vänta" på facebook. Våga vänta med adventsljusstaken tills tidigast kvällen före 1:a söndagen i advent och våga vänta med julgranen tills tidigast dagen innan julafton!
    Advent är väntans tid!
    Anna (medlem i Lösa krafter som sjunger i Järfälla kyrka då och då)

    SvaraRadera
  2. Hej Anna och tack för din kommentar.

    Jag önskar dig en trevlig Luciadag, för den ska vi väl fira i dag den 13 december? Jag har inte sett någon Lucia ännu, så det verkar man inte fira i förskott.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Frågar vi Ikea så börjar julen i september någon gång.! Jag har inte många traditioner men jag vill gärna ha upp advenstljusstakarna första advent. Det är mysfaktorn och inget annat. Den mörkaste tiden på året passar lysande stjärnor, adventsljusstakar och stearinljus!
    Annars tar vi det ovanligt lugnt. Inget farande mellan släktingar utan vi är hemma och myser. En jul ville yngste sonen ha pannkakor så efter det har vi pannkakor bland maten på julafton. Visst är man lite "wild".?
    Ha det så bra,
    M G

    SvaraRadera
  4. Hej M G.

    Det låter som en trevlig tradition.

    Själv följer jag vår danska tradtion vilket innebär fläskstek med rödkål på julafton.

    Fortsätt ta det lugnt, det är väl också ett av syftena i adventstiden?

    Trevlig Lucia!

    Krister

    SvaraRadera
  5. Vi är nog offer för kommersiella krafter... I år går jag faktiskt in för faste-tanken. Har ljus i fönstret, ska ta fram krubban nu, men inget överdåd av att i förväg börja äta för att "hinna all mat", eller köpa, köpa, köpa. Försöka hålla det enkelt och "rent". Kanske blir det bak nu i veckan. Men inte stress, inte i år, jag hoppas jag slipper den känslan. Och att familjen ändå tycker allt känns rätt. Vi hade ett fantastiskt Luciatåg i natten som var (i vår kyrka). Så nu börjar det lite grann.

    SvaraRadera
  6. Hej Regnnatt och tack för din kommentar.

    Det låter som ett fantastiskt upplägg inför julen. Kanske är det så att alla innerst inne längtar till lugn och stillhet, i stället för den prestationspress som den kommersiella julen innebär.

    Trevlig Lucia.

    Krister

    SvaraRadera