söndag 20 december 2009

Min dotters synpunkter

Min äldsta dotter, Sofia, har skrivet ner några av sina tankar och jag tycker att de är så fina att jag vill offentliggöra dem på min blogg. Jag har tidigare berättat hur hon stoppade en handfull kulor i en skål i St Jakobskyrka, vid en fråga om vigselrätt för homosexuella Självklart har jag hennes medgivande för att lägga ut hennes synpunkter här. Som pappa, är jag oerhört glad och stolt över att hon som 11-åring redan har så mycket teologisk kunskap. Här kommer hennes synpunkter, håll till godo.

Nosse deum vivere – vi lever genom gud!

Att det finns sådana människor som hatar homosexuella förstår jag inte. De homosexuella är exakt lika mycket värda som heterosexuella Att en man, vid namn Henrik Andersson, använder uttrycket "nosse deum vivere" eller på svenska "vi lever genom gud", i ett sammanhang där han säger att han skall göra allt för att svenska kyrkan ska gå under, eftersom den har kommit fram till att homosexuella får gifta sig i kyrkan, tycker jag är dumt.

Jag, personligen, tycker att det är hemskt att säga att det är guds vilja att homosexuella inte får gifta sig i kyrkan. Inom kristendomen, vare sig man är katolik eller ortodox, så tror vi att det var gud som skapade jorden och människorna och djuren som lever där. Alltså är det min slutsatts att gud också måste ha skapat de homosexuella, och de bisexuella.

Om ni vuxna och ungdomar som inte gillar homosexuella får barn till exempel, och senare i ert barns liv upptäcker att er avkomma gillar någon av samma kön eller båda könen, skulle ni då känna likadant för ert barn som ni känt för andra homosexuella eller andra bisexuella?

Jag skulle inte göra det,för känslor är känslor och kärlek är större än hat.

6 kommentarer:

  1. Jag förstår din stolthet över din kloka dotter! Det är inte krångligare än som hon beskriver det. Underbart! Marie G

    SvaraRadera
  2. Hej Marie och tack för din kommentar.

    Allt väl.

    Krister

    SvaraRadera
  3. Passar på att önska dig och din familj en God Jul och ett Gott Nytt År. Marie m familj

    SvaraRadera
  4. Tack det samma.

    Jag önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år.

    Hälsa maken, barnen och svärföräldrarna.

    Krister

    SvaraRadera
  5. Det skall jag göra, svärföräldrarna är här för både jul och nyår. De ville inte vara hemma denna jul och jag förstår dem. Vi pratade om dig idag när vi var på julbord, både vårt bröllop och annat var på tapeten. Många glada behövliga skratt var det ikväll. Skönt. Det har varit ett tufft år på många plan.
    Vi måste ta och försöka träffas, alltför långt mellan gångerna. Svärföräldrarna hälsar så gott. Ha det bra/Marie

    SvaraRadera
  6. Hej igen Marie!

    Vad bra att ni kunde skratta en stund.

    Jag håller med om att det varit allt för sällan. Vi träffas gärna.

    Vi kan väl höras på mejl eller sms.

    Hälsa tillbaka.

    Allt gott.

    Krister

    SvaraRadera