torsdag 17 juni 2010

Himlen öppnade sig...

I dag har jag haft min första samkönade vigsel. Det var med både glädje och stolthet jag kom till Järfälla kyrka, en stund innan gudstjänsten.

Det var den första samkönade vigseln i Järfälla församling, sedan Kyrkomötets beslut förra året. Under min 13-åriga tid som präst i Svenska kyrkan, har jag aldrig varit med om något som kommit i närheten av det jag i dag varit med om och upplevt. Då jag gick bakom brudparet in i kyrkan kändes det som om himlen öppnade sig och Guds kärlek bröt igenom de gamla kyrkväggarna och flera hundra år av mänskliga murar av fördomar och fördömande.

För mig blev det uppenbart att Guds kärlek fyllde hela kyrkorummet. Hur jag än försökte, så kunde jag inte hejda tårarna. Under första psalmen hade jag svårt att kontrollera tårarna och rösten. Tänk att vi äntligen fullt ut bejakar alla människors rätt till kärlek. Att se de lyckliga, rörda och av stunden tagna, brudarna, var överväldigande. Likaså att se de stolta och glada föräldrarna, släktingarna och vännerna. Jag önskar E och B all lycka och jag är fullständigt övertygad om att de kommer att få ett bra liv tillsammans.

Själv kommer jag att bära med mig upplevelsen i denna gudstjänst under resten av mitt liv. Jag utbrister samma rop som solisten sjöng så vackert i Leonard Cohens sång; "Hallelujah".

8 kommentarer:

  1. Underbart! Tack för att du berättar och för evangelium vidare!

    / Lovisa

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att läsa. Tänk om alla hade samma inställning. Trevlig helg / M G

    SvaraRadera
  3. Underbart. Det du skriver betyder oerhört mycket för oss. Tack för att du gjorde vår dag mer än perfekt. Syster

    SvaraRadera
  4. Hej Lovisa, M G och Syster.

    Tack för era vänliga kommentarer.

    Ha en trevlig helg.

    Mvg//Krister

    SvaraRadera
  5. Thorsten Schütte19 juni 2010 kl. 22:26

    Det här vittnesmålet borde fler förstockade höra/läsa, tvivlar dock att det bitar på exvis världen i dags läsekrets...

    SvaraRadera
  6. Hej Thorsten och tack för din kommentar.

    Vi har alla ett uppdrag att sprida Evangelium - Glädjens budskap.

    Mvh

    Krister

    SvaraRadera
  7. Thorsten Schütte22 juni 2010 kl. 14:23

    Hej Krister!
    Ta Dig på orda och sprider Din evangeliska text till en god vän, tillika ungdomspastor!

    SvaraRadera