söndag 13 juni 2010

Prästvigning

I dag har jag varit på präst- och diakon- vigningsmässa i den nyrenoverade Storkyrkan. Biskop Eva höll som vanligt ett fantastiskt tal till präst- och diakonkandidaterna. Men jag tror även att alla andra i kyrkan kände sig tilltalade. Jag fick några nya tankar kring växandet som människa, då biskopen sa, att växa i tron är att bli mer människa.

Det kändes stort att vara gudstjänstbesökare då fem av mina gamla praktikanter vigdes till präster. Ett stort grattis till Daniel, Anne, Cecilia, Per och Olle.

Jag önskar er all lycka i ert framtida uppdrag som präster i Svenska kyrkan. Må Gud ge er glädje och frimodighet. När svårigheter möter, då hoppas jag att ni kan gå tillbaka till denna dag för att med Guds hjälp finna kraft och ork. Som man själv säger i prästvigningslöftena: "...med Guds hjälp och i förtröstan på Guds nåd...".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar