lördag 12 juni 2010

Melodikrysset vecka 23 - 2010

Denna lördag slipper jag sitta i bilen för att komma ut på nätet. I dag sitter jag vid köksbordet i Rågsved i ett grått, kallt och blåsigt Stockholm.

Efter dagens kryss ska jag åka in till stan för att handla en present till i morgon då jag ska gå på prästvigning i den nyrenoverade Storkyrkan. I kväll ska jag viga ett par i Rosenhills trädgård, på Ekerö. Det är tur att vigseln ska äga rum i ett växthus, med tanke på vädret.

Mitt förslag till lösning denna vecka ser ut så här:

V 12 och L 2: Redan innan hon började sjunga; "Musik ska byggas av glädje", så hade jag fyllt i hennes namn, Lill Lindfors. För några år sedan var jag och min sekreterare på ett föredrag med Lill. Vi pratar ännu om det.

V 6: Djuret det handlar om måste vara en and. Jag har ingen aning om vad det var för låt som spelades, men det lät som om det var Spotnicks som spelade. Det finns en melodi som heter; "Vildandens sång". Kan det ha varit den?

L 1: Den sjungande skådespelaren var Allan Edwall. Han sjöng; "Sommarvisa". Någon stor sångare var han väl inte, men utan tvekan var han en av våra största skådespelare genom tiderna.

L 4, V 5 och V 8: Det var Salem Al Fakir som sjöng; "Keep on walking". Det är bara någon vecka sedan han var med i krysset.

L 3: Musikinstrumentet som efterfrågades är ett handklaver. Jag tror att texten går så här; "Handklaver och klarinett ska det va´, tjo tjim och inget annat..."

V 13: Vi hörde en fin version av; "Jag ger dig min morgon".

L 7: Vi fick höra; "Higher", med Erik Grönwall.

V 11: Det fabricerade i sången; "Det är dags att bygga Noas ark", är just en ark. Jag hörde på; "Ring så spelar vi", under morgonen. Då var det en man som sa att han skulle gå ut och bygga en ark med tanke på regnet.

V 10: Vi hörde Rongedals fina sång; "Just a minute". De båda sångarna är tvillingbröder så rätt svar måste vara bror.

L 10: Den som uppfann telefonen var inte Alexander Graham Bell utan en man vid namn Meucci. Dock var det Bell som fick det första patentet på telefonen. Vi hörde; "I just call to say I love you".

V 4: Att rätt svar ska vara; "Solsidan", råder det ingen tvekan om. Men var det Mia Skäringer som sjöng Evert Taubes; "Nocturne"?

V 9: Sången som Ricky Martin sjöng; "The cup of life", var till fotbolls VM i Frankrike 1998.

L 9: Jag tror att sången heter; "Plocka vill jag skogsviol". Rätt svar ska alltså vara vill.

Nu ska jag bege mig in till stan.

2 kommentarer:

  1. tack igen. Idag hörde jag inte sista frågan så tack för "vill".

    SvaraRadera
  2. Hej Mari och tack själv för att du läser min blogg.

    Det är alltid kul att kunna hjälpa till.

    För första gången så hoppas jag på första vinsten. Jag har aldrig strävat efter musiklexikonet, men en väska skulle jag gärna ha.

    Trevlig helg.

    Krister

    SvaraRadera