lördag 19 juni 2010

Melodikrysset vecka 24 - 2010

I dag på den stora bröllopsdagen försöker jag lösa melodikrysset hemma i Rågsved, vid köksbordet. Jag hoppas att solskenet håller i sig under dagen. Eftersom Eldeman sänder direkt så räknar jag med att det blir ett lätt kryss i dag.

Efter dagens melodikryss ska jag döpa två flickor i Järfälla kyrka och sedan ska jag ha en vigsel i Spånga kyrka. Jag hoppas hinna in till Stockholm för att se en del av kortegen.

I dag har jag följande förslag till lösning:

L 2: Jag har aldrig hört denna "bröllopssång" tidigare. Men jag tycker mig känna igen Benny Anderssons röst. Var det ABBA som sjöng? De har gjort en sång som heter; "På bröllop".

V 12: Det var Ewa Roos som sjöng; "Vilken härlig dag".

V 1: Det var nog tredje gången på ett år som Eldeman spelade; "Champagnegaloppen". Jag känner igen den från den tid då jag var med på ridtävlingar. Det tillhörde avslutningen, att alla pristagarna galopperade runt i ridhuset till denna musik, efter prisutdelningen.

L 1 och V 10: Ljudet försvann ett ögonblick, men jag hörde att det var Christer Sjögren som sjöng; "Hej du glada sommar".

V 8: Man ska inte vara sur i sången; "Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min".

L 9: Vi hörde en variant av; "Snabbköpskassörskan". Jag förmodar att Eldeman syftar på att mannen i originalet gärna ställer sig i en , för att träffa kassörskan.

V 6: Vi hörde Anne Lie Rydé i Lill Lindfors fina sång; "En sån karl".

L 5: Det var Gösta Ekman, den äldre, som sjöng; " En herre i frack". Om jag minns rätt så bodde han i den lägenhet som Stockholms biskop har som tjänstebostad.

V 14 och V 7: Jag vet inte hur många gånger Malena Ernman och; "La Voix" har varit med i melodikrysset sedan hon vann Melodifestivalen.

L 13 och L 11: Vi hörde; "Do, re, mi", ur; "Sound of music". Det var den första filmen jag såg på bio. Det fjärde orden i ramsan är fa. Huvudpersonens yrke är nunna.

L 4: Magnus Uggla sjöng; "Jazzgossen". Den lanserades av Karl Gerhard.

L 3: Vi hörde; "Fjäril vingad syns Haga".

Nu ska jag skynda mig till pendeltåget, så jag hinner till kyrkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar