lördag 12 september 2009

Melodikrysset vecka 37 - 2009

Jag vann självklart inte förra veckan heller. Det tändes ett hopp när Eldeman sa att det inte var så många rätta svar, men trots att jag med hjälp lyckades lösa förra veckans kryss, var jag inte bland de lyckliga vinnarna.

Dagens kryss ser ut som följer:

L 2: Cornelis Vreeswijk har skrivet text och musik till "Veronica" som Brolle sjöng så vackert.

V 10: Melodin heter "Ack Värmeland du sköna". Den sjöng vi en gång på fjället när vi var på övning med Karlberg och Sven-Erik hade tagit med sig sånghäften.

L 7: Det var Sofia Källgren som sjöng "Handen på hjärtat". Hon tävlade i melodifestivalen 1990 med den sången.

V 7: Kvinnonamnet som låten syftade på var Susanna. Sången "Oh Susanna" sjöng vi mycket när jag var liten, men då med dansk text. "Oh Susanna, hvil du gifte dig med mig..."

L 3: "Någonting att äta och någonting att dricka" kände jag igen direkt även om vi inte fick höra Sune Mangs sjunga. Jag minns den från "Söderkåkar", en film jag faktiskt gillade.

L 1: Tommy Körberg sjöng en sång som jag tror heter "Feta compli". Att det var Körberg som sjöng går inte att missta sig på. En fantastisk sångare som jag gärna lyssnar till när han sjunger, men i övrigt inte har så mycket till övers för.

V 9: Att det var Evert Taube som gjort musiken var inte svårt att höra, men vilken av alla hans visor det var, det har jag ingen aning om. Jag är dock övertygad om att namnet som Eldeman frågade efter var "Fritiof Andersson". Jag sjöng det flera gånger när jag lyssnade på sången, men förmodligen vid fel tillfälle och till en annan sång.

L 6: Ytterligare en instrumental melodi där det gick lätt att sjunga med i texten "Så gick det till när farfar var ung".

V 11: Göran Ringbom sjöng "En härlig svensk sommardag" på sin klingande gotländska. Själv tycker jag att han har en av de absolut skönaste rösterna att lyssna till. Den är hes, speciell och lätt att känna igen. Den bästa sång han sjungit in är dock "Snabbköpskassörskan".

V 6: Den geografiska platsen som efterfrågades måste vara Flen. Jag tycker att jag känner igen visan men då med text av Hans Alfredsson och Tage Danielsson.

L 5: Alf Robertson sjöng en sång som jag inte kände igen. Men å andra sidan så hör jag inte skillnad på varken text eller musik i hans sånger.

V 8: Jag kände igen musiken men kan inte koppla ihop den med en film. Jag har dock ett förslag. Det skulle kunna vara melodin från Bondfilmen "From Russia with love". På svenska heter den, "Agent 007 ser rött". Då skulle alltså rätt svar vara rött.

V 1: Kevin Borg sjöng "Streetlights". Kevin är en levande saga som säkert sporrar många att försöka leva ut sina drömmar. Fantastiskt.

L 4: John Lennons fru Yoko Ono har varit med och skrivet melodin "So this is christmas".

Jag återkommer när jag lyckats att lösa vilken filmtitel som ska vara rätt svar på V 8. Enn Kokk hade samma förslag på filmtitel som jag, "Agent 007 ser rött".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar