lördag 19 september 2009

Melodikrysset vecka 38 - 2009

Är någon förvånad över att jag inte vann förra veckan trots att jag klarade krysset helt på egen hand? Jag hade över 160 besökare på min blogg förra lördagen. Jag hoppas att det var någon av dem som vann.

Dagens kryss såg ut som följer

V 1 och V 11: Gyllene Tider sjöng en sång som jag inte känner igen, "En sten vid en sjö i en skog".

L 2 och V 16: Musiken kom från filmen "Lejonet Elsa", som bygger på boken "Born free" av Joy Adamson.

L 9: "Möllerens Marie" heter på svenska "Mjölnarens Irene".

V 8: Musiken var från "Sagan om ringen".

L 6: Vi hörde den kända sången "Vi går över daggstänkta berg..." så det som finns på underlaget är dagg.

V 5: Eldeman spelade musiken till "Om jag hade pengar". Den var med för ett par veckor sedan om jag minns rätt.

L 4: Ewa Roos sjöng "Vilken härlig dag", en sång jag tyckte mycket om när jag var yngre. Är det något man ska skämmas för? En läsare upplyser mig om att Ewa ska stavas med w. Har kontrollerat på google och det förekommer båda stavningarna. För säkerhets skull skickar jag in en lösning med w också.

L 1: George Michael sjöng "Careless whisper", en klassiker som man hasat runt till på discogolven på den tiden det begav sig.

V 15 och V 12: "Jag har bott vid en landsväg i hela min liv". En klassiker det med, men då med sång av Edvard Persson.

L 3: "Land of Hope and Glory" är en del av "Pomp and Circumstance March No. 1", som är skriven av Edward Elgar.

V 7 och L 14: Vi hörde "Take my breath away" ur filmen "Top Gun" som utspelas i USA.

L 13: Vi fick höra musiken till Tommy Nilssons "En dag" som han tävlade med 1989.

V 10: Emil Sigfridsson sjöng "Innan mörkret faller" i 2004 års melodifestival. Det är bara några veckor sedan Eldeman ställde samma fråga, med samma artist och samma sång.

Snipp, snapp snut så var dagens melodikryss slut.

2 kommentarer:

  1. Kom fram till samma fast tror det ska vara Ewa Roos, med W =)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Ska kolla på google hur det stavas och skicka in en ny lösning.

    Krister

    SvaraRadera