lördag 26 september 2009

Melodikrysset vecka 39 - 2009

Denna vecka vann jag inte heller... trots att jag lämnade in svaret innan snabbgenomgången och trots att alla rätta svar låg på min blogg, innan Eldeman sa hej då...

Dagens melodikryss, som sändes från Göteborg och bokmässan såg ut som följer:
(Jag tror att jag lyckats lösa dagens kryss även om "någon" gjort allt för att försvåra för oss. Först var det sändningsavbrott och sedan trafikmeddelande. Jag skruvade som en galning på radion innan ljudet återkom.)

V 7: Lotta Engberg sjöng "Världens bästa servitris" tillsammans med sin f d mans orkester.

L 3: Musiken är från vår bästa komediserie, "Kvarteret Skatan".

V 8: Tulpaner från Amsterdam är en sång som jag ofta nynnar på. Den var lätt att känna igen men svårare att stava, jag försökte länge att skriva tulipaner.

L 4: Evert Taubes fina sång som framfördes på finska var "I Roslagens famn".

V 1, L 13 och V 14: Håkan Hellström är den som "sjöng" "Känn ingen sorg för mig, Göteborg".

L 11 och L 6: Vi fick höra en instrumental version av Jules Sylvains "Säg det i toner".

L 1: Helen Sjöholm sjöng "Tobakshandlarvisan".

L 2 och V 11: "Liten och stor". Detta är en chansning och jag har ingen annan förklaring än att orden passar in. Jag tycker mig känna igen melodin och att den handlar om en liten och en stor person.

V 9: Från "Sound of Music" fick vi höra "Do, re, mi..." med bland annat Carola. Huvudpersonen i filmen vill gärna vara en duglig nunna.

L 12: De sju dvärgarna sjöng "Hej hå, vi till vår gruva gå". Den som är i en gruva går i en ort.

V 10: Jag kände inte igen melodin överhuvudtaget. Det är ofta så att svårigheten är att Eldeman spelar en version av låtarna där musikerna omvandlat dem till något oigenkännbart. Jag chansar på att sången handlar om en flicka som heter Gun. Det är inte särskilt långsökt eftersom jag hade G och N.

L 5: "Against the wind" hette på svenska "Mot alla vindar". En fantastisk serie som jag följde för många år sedan. Den lockade fram en och annan tår.

Det var dagens kryss. Nu ska jag ut och njuta av det vackra vädret i norra Uppland.

3 kommentarer:

  1. Du är för ung Krister
    En är för liten och en är för stor.
    Gun från Dragarbrunn. Lätt som en plätt

    SvaraRadera
  2. V 10- Owe thörnqvists gun från dragarbrunn, eller vad den nu heter

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för komplimangen.

    Jag tar till mig "Gun från Dragarbrunn" och "En är för liten och en är för stor".

    Det påverkar inte mitt svar, men det ger en förklaring.

    Tusen tack.

    Krister

    SvaraRadera