God förmiddag alla melodikryssvänner!
Efter frukost och en promenad med Hugo, sitter jag i prästgården för att försöka lösa Melodikrysset tillsammans med er.
Min arbetsvecka har varit väldigt lugn. Jag har endast lett en andakt i samband med vårt midsommarfirande i söndags. Det var knappt 200 personer i kyrkan och ytterligare drygt 100 som deltog i sång och dans kring stången uppe vid väderkvarnen på Kastellet.
I övrigt har jag deltagit i kyrkorådets sista sammanträde för terminen och tagit emot en konfirmandgrupp från Hammarby församling.
På min fritid har jag tagit promenader med Hugo. En gång per dag har vi tagit lådcykeln till Langelinie där han kan springa lös. Varannan dag har vi avlutat nere vid glasskiosken där Hugo har fått en liten bägare med vaniljglass och jag har ätit en strut med två kulor. Hugo får alltid botten av min strut när han ätit upp sin glass.
Jag har också varit hos fysioterapeuten för att lägga upp ett träningsprogram för mitt vänstra knä. Jag vet inte hur länge jag behöver vänta på en knäprotes, men hoppas på att väntan skall bli bättre med sjukgymnastik.
I Köpenhamn har vi, precis som i stora delar av Europa, en rejäl värmebölja. Just nu har vi 25 grader och stålande solsken. Enligt prognosen skall det bli uppåt 30 grader under eftermiddagen.
Så här ser mitt förslag till lösning ut i dag:
L 7 och L 5: Dagens kryss inleds med Svante Thuresson och "Leva mitt liv". Jag såg honom live i Rålambshovsparken i början av 1990-talet.
V 13: Det är duon "Medina" (Sami Daniel Rekik och Ali Jammali) som framför "Viva L´Amor" ur årets Melodifestival.
V 6 och L 1: Radarparet som framför "Svordomsvisan" är Magnus och Brasse.
L 2: Vi får lyssna till Anne Linnet och "Tusind stykker". Den kom på 20 plats i Danmark Radios Top 100. Hon kom på 5 plats med sin fina sång "Forårsdag".
V 8: Det är Frank Sinatra som framför "Strangers in the night".
L 3: "You keep me hangin´on" framförs av Kim Wilde.
V 4 och V 9: Vi får höra en instrumental version av Edvard Perssons gamla örhänge, "Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv".
L 4: I originalet hade denna käcka sång titeln "Fyra bugg och en coca-cola".
V 12: På svenska fick denna vackra sång titeln "Miljoner röda rosor".
V 10: Så fick vi höra min absoluta favorit sång på svenska. I original heter den "I wanna know what love is" och sjöngs av "Foreigner". Här sjöngs den svenska versionen "Jag vill ha dej i min famn".
L 8: Sabrina Carpenter sjunger "Please, please, please".
V 11: Orphei Drängar framför "Ångbåtssång".
V 1: Vi går i mål med Black Sabbath och "Paranoid". En grupp jag gillade i mina yngre år.
Därmed var dagens kryss avklarat. Det var både omväxlande och bra musik, även om jag saknade klassisk musik.
Nu skall jag gå till jobbet och förbereda dagens dopgudstjänst och morgondagens högmässa.
Jag tackar er alla för i dag och önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin vecka.
"Bara hos Gud finner jag ro,
från honom kommer min räddning.
Han är klippan som räddar mig,
min borg där jag står trygg."
ur Psaltaren 62
